Saturday, January 16, 2010

Απολογισμός ενός... ανέστιου μουσείου

Ανέστιο και ταλαίπωρο παραμένει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Αν κι έχουν περάσει δέκα χρόνια απο τότε που θεσμοθετήθηκε η λειτουργία του εξακολουθεί να ζει στο... νοίκι, καθώς το παλιό εργοστάσιο “Φιξ” στη Λεωφόρο Συγγρού δεν είναι ακόμη έτοιμο να υποδεχθεί τις συλλογές και τη γενικότερη λειτουργία που απαιτεί ένα σύγχρονο, και μάλιστα Εθνικό Μουσείο. Τα έργα ανακατασκευής του Φιξ προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς από την εποχή που καταγγέλθηκε η σύμβαση με την εργολήπτρια εταιρεία και είναι αμφίβολο αν μέσα στο χρονικό περιθώριο των τριών ακόμη χρόνων αναμονής που θέτει ως “όριο αντοχής” η σημερινή καλλιτεχνική του διευθύντρια κ. Αννα Καφέτση θα έχει αίσιο τέλος.

Παρά ταύτα, το Μουσείο “πρόσφυγας” κάνει ό,τι είναι δυνατόν να σχεδιάσει το παρόν αναδεικνύοντας τις έως τώρα δράσεις του. Αυτόν τον σκοπό υπηρετούσε η συνέντευξη - απολογισμός που έδωσε η κ. Καφέτση στους χώρους του Ωδείου Αθηνών, σημερινή κα προσωρινή του κατοικία. «Το Μουσείο υπάρχει!» είπε η κ. Καφέτση αναφερόμενη στο εκθεσιακό του πρόγραμμα, στον εμπλουτισμό των ισχνών του συλλογών του, στην ανταπόκριση του κοινού όλα αυτά τα χρόνια φέρνοντας αποδεικτικά στοιχεία για την ύπαρξή του. Ποια είναι αυτά; Στα δέκα χρόνια που λειτουργεί έχει αποκτήσει μια μόνιμη συλλογή συλλογή με 660 έργα, έχει κάνει 49 εκθέσεις τις οποίες έχουν επισκεφθεί 160.000 πολίτες. Καθόλου ασήμαντα όλα αυτά ως νούμερα και ως ποιότητες, αλλά ένα μουσείο χωρίς "σταθερές", που δεν έχει ιδιόκτητο χώρο ούτε αποτελεί διακριτό σήμα στην πόλη, η συνέχειά του παραμένει εξόχως προβληματική για το ίδιο και τους δυνητικούς επισκέπτες του. Η Άννα Καφέτση δεν έκρυψε ότι τα αποθέματα της υπομονής έχουν αρχίσει να εξαντλούνται από το μάκρος της δικαστικής περιπέτειας με την ανάδοχο εταιρεία "Βιοτερ Α.Ε.", διαμάχη που αναμένεται να λήξει εντός του Γενάρη, οπότε θα εκδικαστούν τα ασφαλιστικά μέτρα.

Όπως όμως και αν εξελιχθούν τα πράγματα, το έργο του Μουσείου δεν πρόκειται να σταματήσει. Στόχοι της επόμενης τριετίας είναι ο εμπλουτισμός των συλλογών του και η υλοποίηση του εκθεσιακού του προγράμματος παρά τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει λόγω της οικονομικής κρίσης και τής, σε κάθε περίπτωση ελλειμματικής, κρατικής επιχορήγησης. [Η ΑΥΓΗ: 15/01/2010]

No comments: