Saturday, January 9, 2010

«Η έννοια του ήρωα έχει φθαρεί»

ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΠΟΥ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΔΗΛΩΝΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ
ΚΑΙ ΠΟΥ ΝΟΣΤΑΛΓΕΙ ΤΗ ΜΑΧΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ, Ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ
ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΦΡΑΓΙΣΕΙ ΜΟΝΟ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΑΛΛΑ ΕΧΕΙ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ
ΤΟΥΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ
ΤΕΧΝΩΝ, ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΥΠΗΡΞΕ ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ
1979-1982. ΜΕ ΧΡΩΜΑΤΑ ΕΚΡΗΚΤΙΚΑ, ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ
ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΝ ΕΤΟΙΜΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΓΙΑ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ.
ΤΑ ΝΕΑ, Σάββατο, 9 Ιανουαρίου 2010

  • Η απόλυτη ευτυχία για σας είναι;
Ήταν, όταν ψάρευα παπαγαλάκια με τη βάρκα μου.
  • Τι σας κάνει να σηκώνεστε το πρωί;
Η ηλικία (6 π.μ.).
  • Η τελευταία φορά που ξεσπάσατε σε γέλια;
Δεν τη θυμάμαι.
  • Το βασικό γνώρισμα του χαρακτήρα σας, είναι;
Το ψάχνω. Προτιμώ να το πουν οι γύρω μου.

  • Το βασικό ελάττωμά σας;
Θα το πουν οι άλλοι.
  • Σε ποια λάθη δείχνετε τη μεγαλύτερη επιείκεια;
Στα λάθη των γυναικών.
  • Η τελευταία φορά που κλάψατε;
Πριν από δύο χρόνια με την απώλεια του αδελφού μου.
  • Με ποια ιστορική προσωπικότητα ταυτίζεστε περισσότερο;
Με τον Μέσι που προ ημερών βραβεύτηκε καλύτερος ποδοσφαιριστής της χρονιάς.
  • Ποιοι είναι οι ήρωές σας σήμερα;
Η έννοια του ήρωα έχει φθαρεί. Τα «ηρωικά» μας πρότυπα είναι πια οι κάθε είδους σταρ.

  • Το αγαπημένο σας ταξίδι;
Στα νησιά των Κυκλάδων.
  • Οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Πολλοί, από τα διαβάσματα των μετεφηβικών μου χρόνων.
  • Ποια αρετή προτιμάτε σε έναν άντρα;
Την κριτική εγρήγορση, όμως έχει αμφίπλευρο κόστος.
  • ... Και σε μια γυναίκα;
Να έχει τα προσόντα της συμβίας μου. Δεν τα απαριθμώ.
  • Ο αγαπημένος σας συνθέτης;
Ευτυχώς δεν είναι ένας, εννοώ ξένος. Στην Ελλάδα, οι ρεμπέτες του Μεσοπολέμου πριν τους χαλάσουν οι λόγιοι και λαϊκοί επίγονοι. Εξαιρώ τον Χατζιδάκι.
  • Το τραγούδι που σφυρίζετε κάνοντας ντους;
Αποβραδίς ξεκίνησα...
  • Το βιβλίο που σάς σημάδεψε;
Η αφήγηση της Οδύσσειας από έναν θείο. Ήμουν δέκα χρονών, κράτησε περίπου τρεις ώρες, ήταν νύχτα και κλάψαμε με τον ξάδελφό μου στο τέλος με την αναγνώριση.
  • Ο αγαπημένος σας ζωγράφος;
Είναι πολλοί. Κι όσο τα χρόνια περνούν τόσο γυρίζω προς τα πίσω στα θηρία της ιστορίας της τέχνης. Βλέπετε σοβαρεύομαι. Η κόπωση των νεωτερισμών.
  • Το αγαπημένο σας χρώμα;
Το ουτρμέρ ανακατεμένο με λίγο μαύρο, το κόκκινο καδμίου με λίγο κίτρινο καδμίου, το σιτρόν μονάχο του και ο φόβος του σκέτου μαύρου.
  • Ποια θεωρείτε μεγαλύτερη επιτυχία σας;
Χαίρομαι που δέκα από τους παλιούς μου φοιτητές - πενηντάρηδες τώρα- διδάσκουν σε διάφορες βαθμίδες στις Σχολές Καλών Τεχνών.
  • Το αγαπημένο σας ποτό;
Το τσιπουράκι.
  • Για ποιο πράγμα μετανιώνετε περισσότερο;
Για το ότι εκτός από ζωγραφική θα ήθελα να είχα σπουδάσει και φιλοσοφία της τέχνης.
  • Τι απεχθάνεστε περισσότερο απ΄ όλα;
Τον καριερισμό.
  • Όταν δεν ζωγραφίζετε, ποια είναι η αγαπημένη σας ασχολία;
Όταν δεν ζωγραφίζω, παρακολουθώ αν το κάρδαμο του μπαχτσέ μου άντεξε στα χτυπήματα της βροχής.
  • Ο μεγαλύτερος φόβος σας;
Η ανθρώπινη απληστία και βλακεία.
  • Σε ποια περίπτωση επιλέγετε να πείτε ψέματα;
Όταν πρέπει να απαλλαγώ από ανεπιθύμητες πιέσεις.
  • Ποιο είναι το μότο σας;
Δεν έχω.
  • Πώς θα επιθυμούσατε να πεθάνετε;
Χωρίς να επιβαρύνω τους γύρω μου. Δυστυχώς όμως θα τους επιβαρύνω.
  • Εάν συνέβαινε να συναντήσετε τον Θεό, τι θα θέλατε να σας πει;
Δεν Τον αναμένω· το κεφαλαίο Ταυ προς χάριν όσων τον αναμένουν, κάτι που σέβομαι.
  • Σε ποια πνευματική κατάσταση βρίσκεστε αυτόν τον καιρό;
Διάβαζα ότι ο μεγάλος Ιάπωνας κεραμίστας Shoji Hamada είχε δίπλα στον λάκκο του πηλού για τα αγγεία του κι έναν λαχανόκηπο. Παρομοίως - αφαιρώ βέβαια το "μεγάλος".
Ποια ταινία σάς σημάδεψε;
Πολλές. Μου εντυπώθηκε- πολύ νεώτερος τότε- η «Σύντομη συνάντηση» του David Lean. Έκανα το λάθος πρόσφατα να την ξαναδώ. Δεν έφταιγε η ταινία αλλά τα χρόνια που με άλλαξαν...

No comments: