Thursday, December 31, 2009

«Εφυγε» ο Ντέιβιντ Λίβαϊν, ο κορυφαίος σκιτσογράφος

http://www.askart.com/AskART/photos/SNY101405/62.jpg

Σφράγισε το ύφος τού The New York Review of Books

Οσοι διαβάζουν τακτικά την ιστορική αμερικανική επιθεώρηση The New York Review of Books (NYRB), γνωρίζουν καλά τις τόσο εμβληματικές φιγούρες του σκιτσογράφου Ντέιβιντ Λίβαϊν (David Levine), οι οποίες συχνά αντικαθιστούν ακόμα και τη φωτογραφία ενός προσώπου, είτε είναι κάποιος διάσημος συγγραφέας είτε επιφανής πολιτικός. Επί μισό σχεδόν αιώνα, τα σκίτσα του Λίβαϊν ήταν ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό, αναγνωρίσιμο στοιχείο του NYRB (πρωτοδημοσίευσε σκίτσο του στην επιθεώρηση το 1963, μέσα στην πρώτη χρονιά της κυκλοφορίας της). Τον Νοέμβριο που μας πέρασε, το Vanity Fair αφιέρωσε κάποιες σελίδες του προκειμένου να εξηγήσει γιατί από το 2007 ο Λίβαϊν είχε πάψει να τροφοδοτεί το έντυπο με νέα σκίτσα. Ο λόγος ήταν ότι ο κορυφαίος σκιτσογράφος είχε αρρωστήσει σοβαρά και την περασμένη Τρίτη άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο του Μανχάταν. Ηταν 83 ετών και εκτός από το NYRB, ο Λίβαϊν είχε συνεργαστεί και με το Esquire, το The New Yorker και ακόμα: The Washington Post, Rolling Stone Magazine, Time, Newsweek, The Nation, Playboy, New York Magazine κ.ά.

Γεννημένος στο Μπρούκλιν το 1926, ο Λίβαϊν ξεκίνησε την καριέρα του ως ζωγράφος, ήταν όμως η πρόσληψή του στις αρχές της δεκαετίας του ’60, ως εικονογράφου στο Esquire, που του έδωσε την ευκαιρία να ξεδιπλώσει το ταλέντο του, ειδικά στον τομέα της πολιτικής γελοιογραφίας.

Συνολικά, ο Λίβαϊν σκιτσάρισε περισσότερα από 4.000 καρικατούρες διαφόρων προσώπων, οι μισές από τις οποίες δημοσιεύθηκαν στο NYRB.

Υπήρξαν πάντως και κάποιες περιπτώσεις όπου κάποια σκίτσα του κρίθηκαν πολύ τολμηρά και λογοκρίθηκαν. Π.χ., μια εικόνα του προέδρου Μπους πάνω σε φέρετρα απορρίφθηκε από το New Yorker, δημοσιεύθηκε όμως στο NYRB. Το ίδιο συνέβη με ένα εξαιρετικό σκίτσο του Χένρι Κίσιντζερ, με γυμνά οπίσθια και πολεμικά τατουάζ, το οποίο απορρίφθηκε από τους New York Times.

  • Ηλιας Mαγκλινης, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 31/12/2009

No comments: