Monday, July 7, 2008

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ

Με την οικονομική συνδρομή του ιδρύματος Ουράνη, το καλοκαιρινό τεύχος «Τεχνοπαίγνιον», η διαρκής ποίηση στην τέχνη που εκδίδει ο εικαστικός καλλιτέχνης Γιάννης Στεφανάκης, κυκλοφορεί σε 447 αριθμημένα αντίτυπα.
Ενδιαφέροντα άρθρα και εικαστικές προσεγγίσεις (φιλοξενεί και ένα αριθμημένο χαρακτικό της Ρουμπίνας Σαρελάκου) και μια δυσάρεστη είδηση. Το περιοδικό αναγγέλλει την αναστολή της έκδοσής του, εξ' ου και το αφιέρωμα της ύλης του στο ζήτημα της σιωπής.
Διαβάζω στο σημείωμα του εκδότη. «Το καλοκαίρι με τις φωτιές και ενώ κατευθυνόμουν στο Σύνταγμα για τη σιωπηλή διαμαρτυρία, το μάτι μου έπεσε (για πολλοστή φορά, ομολογώ) σε έναν τοίχο με το σύνθημα "Η σιωπή είναι συνενοχή".
Πιστεύω πως μέσα σ' αυτή την απλή φράση κρύβεται μια μεγάλη αλήθεια. Οι καθημερινές μας πρακτικές φαίνεται πως το επιβεβαιώνουν αυτό, τόσο με την ενίσχυση του υπερεγώ μας όσο και με την αδιαφορία που δείχνουμε απέναντι στον συνάνθρωπό μας και στο περιβάλλον».
Αυτά από το τελευταίο «Τεχνοπαίγνιο» και τον Γιάννη Στεφανάκη στον οποίο, εκτός της έκδοσης του οφείλουμε και μία από τις ωραιότερες εκθέσεις, που τελείωσε πρόσφατα, στην γκαλερί «Εκφραση». Ο Γ.Σ. έμπλεξε το προχώρημα της δουλειάς του με το παρελθόν, ξαναβλέποντας το ζήτημα του σχεδίου και του χρώματος σε μια εικαστική υπερπαραγωγή απολύτως λιτή στη συμπεριφορά της στους τοίχους της γκαλερί. Στο υπόγειο ένα ευφυές βίντεο στο ζήτημα της ισορροπίας συνοψίζει όσα βλέπουμε, όσα ακούμε και όσα νιώθουμε.
Η έκθεση του Στεφανάκη, όπως και εκείνη του Απόστολου Γεωργίου στην γκαλερί «Καλφαγιάν» στην οδό Χάρητος, αποτελούν δείγματα ύφους και συνέπειας.
Και οι Κολυμβητές της Μεσογείου

Οι «Κολυμβητές», η γνωστή σειρά φωτογραφιών τής Λίζης Καλλιγά, αλλάζει μέγεθος. Τα ασημί κεφαλάκια που γνωρίζαμε και που μόλις διακρίνονταν στην θάλασσα, τώρα μεγεθύνονται, τόσο ώστε να πάλι να μη διαθέτουν χαρακτηριστικά και παίρνουν χρώμα. Η παλέτα, εδώ, παίζει στα χρώματα του γαλάζιου και του ροζ με τρόπο ώστε η φόρμα να γίνεται ελλειπτική, προσδιορίζοντας, ωστόσο, την ύπαρξη ενός πληθωρικού τμήματος σώματος σε λεπτομέρεια και του ορίζοντα.
Ζωγραφίζοντας το ανθρώπινο σώμα με τα μέσα του χρόνου μας, η καλλιτέχνις, ζουμάρει υπερβολικά με τη βιντεοκάμερα στους κολυμβητές που παρατηρεί από το μπαλκόνι ένος σπιτιού των Σπετσών, σε σημείο να τους παραμορφώνει και στη συνέχεια να επεξεργάζεται την εικόνα στον υπολογιστή περνώντας καρέ καρέ το βίντεο και διακόπτοντάς το στο σημείο ακριβώς όπου ξεκινά η διάλυση του συγκεκριμένου και αναγνωρίσιμου (κείμενο καταλόγου Χριστίνας Πετρινού).
Ο θεατής - επισκέπτης της Υδρας, παρακολουθεί την τεχνητή θάλασσα, του φιλμ και του υπολογιστή, όπως αλλάζει, σε απόσταση αναπνοής από τον Σαρωνικό και τους ανθρώπους που βρίσκονται στο νερό να αναφέρονται στο τοπίο του θαλασσινού συνόλου, κάπως σαν νησιά στο άπειρο. Είναι η εξέλιξη μίας δουλειάς που ως φαίνεται θα συνεχιστεί, στην αναφορά της σχέσης υλικού-άυλου, πραγματικού-αντανάκλασης και ερωτικού-επιθετικού.
Εδώ κι Εκεί

ΝΑ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σε εμάς όλους, βέβαια, οι εργασίες στο Ωδείο Αθηνών για προσωρινή στέγαση της εκθεσιακής δραστηριότητας του μουσείου να πάρουν λιγότερο χρόνο από ό,τι, εκείνες, του Φιξ.
ΚΑΙ αυτό το καλοκαίρι ο Δημήτρης Αντωνίτσης οργανώνει έκθεση στο παλιό σχολείο της Υδρας. Εχετε όλο τον καιρό μπροστά σας έως το τέλος του Σεπτέμβρη.
DESIGN 2009, οι νέες τεχνολογίες, τα νέα υλικά, οι νέες δυνατότητες. Μια πρόσκληση για προβληματισμό, σχεδιασμό και εφαρμογές. Η εικαστική καλλιτέχνις Πόπη Κρούσκα, που είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν με το ντιζάιν και μέσα από την γκαλερί «Το Θέμα», επανέρχεται στο ζήτημα επιχειρώντας την επανεξέτασή του μέσα από τις νέες δυνατότητες. Για τον σκοπό αυτό καλεί νέους designers, και όχι μόνο, να κάνουν τις προτάσεις τους για την τελική παρουσίαση της έκθεσης που θα γίνει στο Σπίτι της Κύπρου το 2009, με την επιμέλεια της Πόπης Κρούσκα.
ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ είναι ότι το φθινόπωρο του 2008, ένα χρόνο δηλαδή πριν από την έκθεση, θα γίνει δημόσια συζήτηση όπου επιστήμονες, designers, αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες θα ανταλλάξουν απόψεις και πληροφορίες για το ίδιο θέμα.
ΣΤΕΙΛΤΕ τη συμμετοχή σας στη διεύθυνση info@popikrouska.gr και πάρτε επιπλέον πληροφορίες στο www.popikrouska.gr
ΜΟΝΤΡΙΑΝ στη Χάγη, Πολ Κλέε στη Βιέννη. Η μελαγχολία της γεωμετρικής αφαίρεσης στο βορειοευρωπαϊκό καλοκαίρι. Ποιος έχει κουράγιο να αποχωριστεί τη δική μας θάλασσα;

Από τη ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 07/07/2008

No comments: