Sunday, March 14, 2010

Νεκρές φύσεις

Κρανία, κοχύλια, φρούτα, λουλούδια... αποσπασμένα από το σύνηθες περιβάλλον τους, «σκηνοθετεί» και φωτογραφίζει η Σιράνα Σαμπαζί προσδίδοντάς τους έναν αλληγορικό χαρακτήρα

Εργο της Ιρανής Σιράνα Σαμπαζί στην γκαλερί «The Breeder».
Εργο της Ιρανής Σιράνα Σαμπαζί στην γκαλερί «The Breeder».

Τη δουλειά της διακεκριμένης Ιρανής φωτογράφου Σιράνα Σαμπαζί (1974, Τεχεράνη) θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην Αθήνα αφού η γκαλερί «The Breeder» την παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα με ατομική έκθεση.

Η καλλιτέχνης έφυγε από τη χώρα της σε ηλικία ένδεκα ετών για να μείνει και να σπουδάσει στη Γερμανία και αργότερα στην Ελβετία. Εχει ενδιαφέρον ότι το έργο της διαμορφώθηκε μέσα στην ευρωπαϊκή παράδοση της ζωγραφικής ενώ έμεινε σχετικά μακριά από απεικονίσεις στενά συνδεδεμένες με τη χώρα καταγωγής της.

  • Μονόχρωμες επιφάνειες

Αντίθετα από τη συμπατριώτισσά της, Σιρίν Νεσάτ, της οποίας το έργο έχει συνδεθεί με την ιρανική της καταγωγή, η Σαμπαζί εμπνέεται από τους μεγάλους ζωγράφους του 13ου-18ου αιώνα σκηνοθετώντας νεκρές φύσεις τις οποίες φωτογραφίζει. Κρανία, κοχύλια, πεταλούδες, φρούτα και λουλούδια αποσπασμένα από το σύνηθες περιβάλλον τους, συχνά μπροστά από μονόχρωμες επιφάνειες, φέρνουν τον θεατή αντιμέτωπο με εκδοχές πολύ γνωστών θεμάτων. Ο τρόπος με τον οποίο στήνει τα έργα, η αλληλουχία των νοημάτων και η προσεκτική σχέση των χρωματικών συνδυασμών, δίνουν αλληγορικό χαρακτήρα στα θέματα.

Η «αξιοπρέπεια» των αντικειμένων, μέσα σε έναν κορεσμένο από εικόνες κόσμο, είναι στις προθέσεις της, ως εκ τούτου η απομόνωση των θεμάτων και οι πολλαπλές αναγνώσεις που προκύπτουν από τον συνδυασμό τους, διατηρούν ακόμη ζωντανό το ενδιαφέρον για τα απλά και γνώριμα πράγματα. Αναφορές της στον Μοντριάν, οι επιδράσεις από τον Τόμας Στρουθ (Γερμανό φωτογράφο) δεν εμποδίζουν ούτε μειώνουν την πρωτογένεια των έργων της.

Ευρύτερα βλέποντας το νόημα της δουλειάς της μοιάζει να «συνεννοείται» καλά με την ανάγκη πολλών καλλιτεχνών που προσπαθούν να βάλουν φρένο στις ταχύτητες του σύγχρονου κόσμου, μαζί και της τέχνης, στρέφοντας το βλέμμα στην ομορφιά ορισμένων εικόνων. Η διαφορά είναι στις αναλογίες χώρου και χρόνου. Η Σαμπαζί βρίσκει μια νέα κλίμακα.

  • Εγκαίνια 18 Μαρτίου. Διάρκεια 24 Απριλίου. Ιάσωνος 45 Μεταξουργείο.
  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΘΝΟΣ, 14/03/2010

No comments: