Monday, March 22, 2010

700 ώρες περφόρμανς

Ουρές σχηματίζονται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης από φιλότεχνους που θέλουν να συναντήσουν και να πάρουν μέρος στο δρώμενο της Μαρίνας Αμπράμοβιτς

Με μια συγκλονιστική Μαρίνας Αμπράμοβιτς καθισμένη στο Atrium του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης- ΜοΜΑ- στη Ν. Υόρκη, φορώντας κόκκινο μακρύ φουστάνι η άλλες φορές μπλε, όμορφη, εξυψωμένη πνευματικά, ακίνητη, σαν δύναμη θεού να την περιβάλλει, κοιτά όποιον καθίσει απέναντί της, σε καρέκλα που έχει τοποθετηθεί για το κοινό.

Η έκθεση της Μαρίνας Αμπράμοβιτς στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της  Νέας Υόρκης ξεκινά με την τεράστια φωτογραφία της στην οποία κρατά μια  ανθοδέσμη.
Η έκθεση της Μαρίνας Αμπράμοβιτς στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης ξεκινά με την τεράστια φωτογραφία της στην οποία κρατά μια ανθοδέσμη.

700 ώρες Περφόρμανς, καθ’ όλη τη διάρκεια της αναδρομικής έκθεσής της στο ΜοΜΑ, (ως 31 Μαΐου), δίνουν τον τίτλο του συναρπαστικού γεγονότος, πρωτοφανούς στα χρονικά της τέχνης: «The Artist Is Present» (μτφ. - Ο Καλλιτέχνης Είναι Παρών). (φωτ.)

  • Μύθος

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, γεννημένη στο Βελιγράδι το 1946, είναι η σημαντικότερη καλλιτέχνις της Περφόρμανς σε ολόκληρο τον κόσμο. Η διάρκεια των δράσεων, η ενέργεια την οποία έχει εναποθέσει σε αυτές, τα νοήματα και η επίτευξη πνευματικής ανύψωσης που επιδιώκει να μεταφέρει στο κοινό, έχουν δημιουργήσει έναν μύθο γύρω από το έργο και τη ζωή της.

Η έκθεση ξεκινά με την τεράστια φωτογραφία της στην οποία κρατά ανθοδέσμη. Ηρεμη, όμορφη, σαν οικοδέσποινα του Χώρου, ψυχικού και σωματικού.

Το αυτοκίνητο- φορτηγάκι μέσα στο οποίο έζησε κάποια από τα χρόνια της συμβίωσης, καλλιτεχνικής και προσωπικής με τον καλλιτέχνη Ουλάι, δίνει αμέσως μετά, την αρχή της αδιανόητης πορείας τους σε όλο τον κόσμο, κάνοντας περφόρμανς, γνωρίζοντας λαούς, φτάνοντας στα όρια ψυχικών και σωματικών αντοχών.

Η έκθεση στον 6ο όροφο του μουσείου συνεχίζεται με ενότητες της δουλειάς, από τα πρώτα νεανικά χρόνια στο Βελιγράδι, τις πρώτες ριψοκίνδυνες περφόρμανς, τα αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν. Συνεχίζοντας συναντάμε ζωντανά πέντε από τις σημαντικότερες περφόρμανς της Αμπράμοβιτς με τον Ουλάι και, αργότερα, χωρίς αυτόν.

Ο χωρισμός τους γέννησε μια άλλη ενότητα δουλειάς, ενώ το ίδιο γεγονός έδωσε το έργο «The Lovers», ένα τρίμηνο σόλο περπάτημα στο Σινικό Τείχος. Η συνάντηση στο τέλος όρισε και τον χωρισμό τους. Μεγάλη στιγμή της έκθεσης, οι νεαροί περφόρμερ, μαθητές της Αμπράμοβιτς, που ζωντανεύουν θρυλικές περφόρμανς της. Το δωμάτιο με τη Βιογραφία της συγκινεί βαθιά με την αλήθεια του, τη διάφανη και γενναιόδωρη εξομολόγηση για πράγματα πολύ προσωπικά και απολύτως καθολικά.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΘΝΟΣ, 20/03/2010

No comments: