© Provided by kathimerini.gr Untitled (Joannes Paulus PP. II), 2004. Πορτρέτο του Ιωάννη Παύλου, αποτελούμενο από Βραζιλιάνους στρατιώτες. Εργο από τη συλλογή του καλλιτέχνη. 
 
Διάσημος για την ικανότητά του να διακρίνει την ομορφιά στα πιο απρόσμενα μέρη, για τις ιδιοφυείς συλλήψεις, αλλά και την τόλμη με την οποία προσεγγίζει τα πιο αμφιλεγόμενα ή «ευαίσθητα» ζητήματα, ο Piotr Uklanski είναι εξοικειωμένος με τις έντονες αντιδράσεις του κοινού: Το 1998, η σειρά έργων του με τίτλο «The Nazis» έγινε αφορμή για διαδηλώσεις στο Λονδίνο. Δύο χρόνια αργότερα, αρκετές από τις φωτογραφίες της σειράς καταστράφηκαν στο πλαίσιο μιας διαμαρτυρίας με πρωταγωνιστή τον Πολωνό ηθοποιό Daniel Olbrychski, ο οποίος όρμησε στη Zacheta Gallery της Βαρσοβίας οπλισμένος με ένα σπαθί και συνοδευόμενος από τηλεοπτικό συνεργείο.

Το 2004, ο καταξιωμένος εικαστικός δημιούργησε ένα «ζωντανό» πορτρέτο του Πάπα Ιωάννη Παύλου ΙΙ, αποτελούμενο από... 3.500 Βραζιλιάνους στρατιώτες. Οταν τοποθετήθηκε, με τη μορφή γιγαντοαφίσας, σε ένα δρόμο της Πολωνίας, όχι μόνο δεν εξαγρίωσε τους πιστούς, αλλά μετά τον θάνατο του Πάπα μετατράπηκε σε υπαίθριο μνημείο.
Η πρώτη αναδρομική έκθεση φωτογραφιών του Uklanski, ο οποίος έχει πειραματιστεί με διάφορα μέσα, από τη ζωγραφική έως τις εγκαταστάσεις, φιλοξενείται αυτήν τη στιγμή στον 2ο όροφο του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης υπό τον τίτλο «Fatal Attraction» («Θανατηφόρος έλξη»).
Γυμνά σώματα, που σχηματίζουν ένα κρανίο, καλλιτεχνικά άρτια, αν και αναμφίβολα ειρωνικά, αντίγραφα φωτογραφικών κλισέ από το πρότζεκτ «Joy of Photography» –ένας καταρράκτης, ένα ηλιοβασίλεμα κ.ά.–, εικόνες με έμμεσες αναφορές στον Νταλί και η περιβόητη σειρά πορτρέτων «The Nazis», όπου απεικονίζονται γνωστοί –και ελκυστικοί– ηθοποιοί σε ρόλους ναζί, συνθέτουν ένα πολύχρωμο, ποικιλόμορφο αφιέρωμα στο έργο ενός καλλιτέχνη με αστείρευτη φαντασία. Η έκθεση περιλαμβάνει, επίσης, ένα μεγάλου μεγέθους γλυπτό με τίτλο «Untitled (Story of the Eye)» και 20 έργα από τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου επιλεγμένα από τον ίδιο τον Uklanski. Το σύνολο συμπληρώνει το αντίγραφο του δίπτυχου «Untitled (Solidarnosc)»: 3.000 Πολωνοί στρατιώτες τοποθετημένοι έτσι ώστε να σχηματίζουν τη λέξη «ενότητα» στο ναυπηγείο όπου σχηματίστηκε το πρώτο μη κομμουνιστικό συνδικάτο σε σοβιετική χώρα – μόνο που, στην εικόνα, ο σχηματισμός φαίνεται να διαλύεται, καθώς ορισμένοι στρατιώτες εγκαταλείπουν τις θέσεις τους.
Γεννημένος στην Πολωνία το 1968, ο Piotr Uklanski φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βαρσοβίας και αμέσως μετά την πτώση του κομμουνισμού εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ, όπου σπούδασε φωτογραφία. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, το όνομά του ήταν ήδη γνωστό στο φιλότεχνο κοινό της Νέας Υόρκης και έκτοτε δεν έχει πάψει να πειραματίζεται με διαφορετικά υλικά και στυλ, συχνά προσδίδοντας καινούργια νοήματα σε παλαιότερες καλλιτεχνικές τάσεις. Η έκθεση «Fatal Attraction» συνεχίζεται έως τις 17 Αυγούστου στη Νέα Υόρκη.