Sunday, June 8, 2008

ONDREJ BRODY & KRISTOFER PAETAU: «ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΗΞΕΡΑΝ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ»


Οντρεϊ Μπρόντι & Κρίστοφερ Πετάου, «Dog carpets», 2007, άποψη εγκατάστασης, 3η Μπιενάλε της Πράγας


Οι Οντρεϊ Μπρόντι και Κρίστοφερ Πετάου, ένας τσέχος και ένας φινλανδός καλλιτέχνης που συχνά δουλεύουν μαζί, τάραξαν πρόσφατα για άλλη μια φορά τις βεβαιότητες πολλών με το έργο τους ««Dog carpets». Πρόκειται για μια σειρά από χαλιά φτιαγμένα από γούνες σκύλων, η οποία παρουσιάστηκε στο Μουσείο Tambo Quirquincho στη Λα Παζ, στην 3η Μπιενάλε της Πράγας και, τελευταία, στην γκαλερί Kressling της Σλοβακίας, προκαλώντας σκάνδαλο σε κάθε περίπτωση. Οι προσδιοριζόμενοι ως νεοντανταϊστές καλλιτέχνες μοιράζονται μαζί μας τη δική τους πλευρά, την ιστορία πίσω από ένα έργο που, ό,τι και αν είναι, σίγουρα δεν άφησε κανέναν αδιάφορο.

  • Πώς συγκροτήθηκε το έργο «Dog carpets», ποιες ήταν οι σκέψεις που οδήγησαν στη δημιουργία του;

ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ ΠΕΤΑΟΥ: «Με τον Οντρεϊ συνηθίζουμε να συζητάμε διάφορες ιδέες για έργα και να τις αναπτύσσουμε μαζί. Μου είπε κάποια στιγμή ότι είχε την ιδέα να φτιάξει ένα χαλί από γούνα σκύλου - μάλιστα σκεφτόταν τον δικό του σκύλο, για την ακρίβεια τον σκύλο των γονιών του. Αλλά θα είχε χρειαστεί να περιμένει ώσπου το σκυλί να ψοφήσει κι έτσι θα έπαιρνε πολύ καιρό η ιδέα αυτή να γίνει πραγματικότητα. Η ιδέα μού προκάλεσε το ενδιαφέρον και όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία να πάμε στη Βολιβία, αυτό ήταν ένα από τα έργα που είχαμε υπόψη μας. Ενδιαφερόμουν ιδιαίτερα για το φετίχ του κυνηγιού, υλοποιημένο σε αυτή την περίπτωση με ένα αδέσποτο σκυλί. Αφού τα έργα κλάπηκαν και καταστράφηκαν από το Μουσείο Tambo Quirquincho στη Λα Παζ και ύστερα προσκληθήκαμε να συμμετάσχουμε στην 3η Μπιενάλε της Πράγας, αποφασίσαμε να μην υποχωρήσουμε μπροστά στην αποτυχία, και έτσι ο Οντρεϊ βρήκε τρόπο να ολοκληρώσει το έργο στην Πράγα, ενώ εγώ ήμουν στο Ρίο φτιάχνοντας ένα έργο με ταριχευμένα ποντίκια».

ΟΝΤΡΕΪ ΜΠΡΟΝΤΙ: «Μιλώντας οπτικά, φαντάστηκα το ίδιο το αντικείμενο ως ευθεία αναφορά στα χαλιά από τίγρεις ή αρκούδες, στα κυνηγετικά τρόπαια. Σκέφτηκα επίσης ότι δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε ένα χαλί από αγελάδα ή από ζέβρα - πολύ διαδεδομένη διακόσμηση σε πολλά σπίτια - και σε ένα χαλί από σκύλο ή γάτα. Υπάρχει φυσικά διαφορά, πολιτισμική διαφορά, αλλά αυτό είναι ένα από τα ερωτήματα που θέτει αυτό το έργο. Γιατί κατέχουν αυτή την προνομιούχο θέση τα σκυλιά και τα γατιά ανάμεσα σε όλα τα άλλα ζώα; Το πρόβλημα ήταν πώς να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο αντικείμενο χωρίς να ξεπεράσουμε τα ηθικά μας όρια και, συνεπώς, πώς να κάνουμε κάτι τέτοιο στο σωστό πλαίσιο»... [ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ, ΤΟ ΒΗΜΑ, 8/6/2008]


No comments: