Wednesday, March 29, 2017

Μαρία Λοϊζίδου: déshabillé στο Μουσείο Μπενάκη!


Το Μουσείο  Μπενάκη σε συνεργασία με το Σπίτι της Κύπρου παρουσιάζουν την έκθεση, Μαρία ΛοΙζίδου, déshabillé, σε επιμέλεια  του Yves Sabourin.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν  την Πέμπτη , 30 Μαρτίου 2017 και ώρα 20:00 στο Κέντρο διατήρησης παραδοσιακών τεχνικών και κλωστοϋφαντουργίας ΜΕΝΤΗΣ, Πολυφήμου 6, 118 54 Αθήνα.

Η επιμελητική πρόταση déshabillé επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην κατανόηση ενός χώρου μαζί με το φορτίο του, μιας βιοτεχνίας passementerie σε δράση, μέσω κοινών πρακτικών του ανθρώπου. Άλλωστε, ο τόπος αυτός, η βιοτεχνία Μέντη, επαναλειτούργησε από το Μουσείο Μπενάκη σε Κέντρο Διατήρησης Παραδοσιακών Τεχνικών Κλωστοϋφαντουργίας, μέσα από την ανάγκη ανάδυσης χώρων που παράγονται από συνθήκες κρίσης.
Οι χώροι αυτοί δεν επιδιώκουν την ανάπλαση μιας παλιάς ταυτότητας αλλά τη διάνοιξη εκ νέου μιας κοινωνικής συζήτησης. Το νόημα του τόπου, μέσα από τον νέο του επαναπροσδιορισμό, συγκρατεί τις δομές που θα επιτρέψουν ένα άλλο συμβάν.  Η ασφυκτική συνθήκη που η τρέσα εξυπηρετούσε σε πολλές περιπτώσεις προσθέτοντας στο κύρος μιας εξουσιαστικής επιβολής, καθόλου δεν περιόρισε κάθε είδους ποιητική παραγωγή.
Την ποιητική αυτή φροντίδα, ίδια με του έργου τέχνης, η πρόταση deshabillé προσπαθεί να εξασφαλίσει στο χώρο του Μέντη, ως μια συνθήκη ανοικτότητας. Ο επιμελητής μαζί με την εικαστικό, εργάζονται ως φροντιστές του χώρου, προτείνοντας εργαλεία κατανόησης της δομής της χειρωνακτικής εργασίας. Με τη διευκόλυνση του θεατή να παρατηρήσει τα συσσωρευμένα στρώματα παραγωγής passementerie της βιοτεχνίας Μέντη, επιχειρείται να προβληθεί η υλικότητα του αντικειμένου σαν έργο ζωής που ενώνει τους ανθρώπους, μέσα από ένα σύστημα παραγωγής αφήγησης για όσα ξέχασαν αλλά και για αυτά που έρχονται.
Οι νέες εγκαταστάσεις της Μαρίας Λοϊζίδου, τοποθετημένες στο χώρο αβίαστα, σαν προέκταση του υφιστάμενου υλικού, επιχειρούν κυρίως να λειτουργήσουν ως  εργαλεία στήριξης και προβολής μιας ενέργειας που συσσωρεύθηκε στο χώρο για 144 χρόνια.
Σε εγκαταστάσεις, η εικαστικός συγκεντρώνει με το δικό της τρόπο, υλικό ενός παρελθόντος χρόνου, συμπυκνωμένο σε χωρικά πλαίσια που περιορίζονται στο ελάχιστο. Ένα χειροποίητο βιβλίο που παίρνει τη φόρμα του cahier français, βιβλίο συγγραφής υποχρεώσεων μιας καθημερινότητας σε αμφισβήτηση. Το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα προσωπικό αλφάβητο, ένα άλλο abécédaire, όπως αυτά που στοιβάζονται στον χώρο του Μέντη.
Η ηχητική εγκατάσταση συνοδεύεται από τον ήχο των μηχανών της βιοτεχνίας σε λειτουργία. Μαζί με τις αφηγήσεις ανθρώπων, που η εικαστικός συγκεντρώνει τα τελευταία χρόνια και που αναφέρονται σε ήπιες μορφές βίας, μία λευκή τρέσα που αναφύεται από τα μηχανήματα, παραπέμπει σε καλωδιωμένη κεραία που μας συνδέει με γνώριμα ακούσματα και παράγει τα ενδεχόμενα νέων προοπτικών.
O Yves Sabourin εργάζεται στο Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας, υπεύθυνος για τις πρακτικές ‘‘savoir-faire” και παράλληλα σαν ανεξάρτητος επιμελητής. Τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα ότι έχει σχέση με το ύφασμα, την υφαντική, το κέντημα, τη ραπτική, την tapisserie, σε σχέση πάντα με τη σύγχρονη τέχνη.
Η εικαστικός Μαρία Λοϊζίδου και ο επιμελητής Yves Sabourin, σύνεργαστηκαν για την πραγματοποίηση πολλών έργων και εκθέσεων, κυριότερες των οποίων, Metissage, FNAC, Paris 2010, Blanche et la couleur, Paris 2012, Tresses 13 dés-tresse, Saint Chamond 2013, Saint Severin, Paris
Συντονισμός:
Μαρία Ραγιά, Σπίτι της Κύπρου
Ιζαμπέλλα Κόβα, Μουσείο Μπενάκη
Μαρία Λοϊζίδου: Βιογραφία
Η Μαρία Λοϊζίδου είναι εικαστικός, έχει σπουδάσει στη Λυών και ζει στη Λευκωσία. Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις (Μπιενάλε Βενετίας, Tέχνης και Αρχιτεκτονικής), πραγματοποίησε εγκαταστάσεις σε δημόσιους χώρους (Φάτιμα, Πορτογαλία) και έδωσε διαλέξεις σε διάφορα ιδρύματα. Συνεργάζεται με μουσεία (Σεντ Ετιέν, Λυών, Κωνσταντινούπολη, Αθήνα) και γκαλερί (Maria Lund, Παρίσι, Kalfayan Galleries, Αθήνα) επαναπροσδιορίζοντας την δουλειά της και εμπλουτίζοντας την με κοινωνικοπολιτικές πτυχές, δίνοντας έμφαση στην «δύναμη της ευθραυστότητας». Η συνεργασία της με την AA & U For Architecture, Art and Urbanism της επιτρέπει να εστιάσει σε ανάλογα θέματα διεπιστημονικού επιπέδου.
(info@aaplusu.com, www.aaplusu.com).

Σημείωμα επιμελητή
«Déshabillé, λεπτομέρεια, μπλούζα, βεστιάριο, πουκάμισο, κομμάτια ύφασμα, φόρεμα, πανόραμα, αξεσουάρ, πρόβα, μπούστο, γιλέκο, φούστα, καλσόν, κόσμημα, ταγιέρ, και πουλόβερ»: Ακούγεται σαν καλλιγράφημα, σαν ποίημα χωρίς κανόνα ή ρυθμό. Κι όμως, όλη αυτή η σειρά των απλών λέξεων είναι γεμάτη λεπτά νοήματα, είναι η απογραφή μιας γκαρνταρόμπας που δεν νοείται ξέχωρα από μια προσωπικότητα. Αλλά είναι και ένα πορτραίτο, το πορτραίτο της Μαρίας Λοϊζίδου, που αναλογίζεται τα ενδύματα του χθες και του σήμερα και επιλέγει να προβληματιστεί γύρω από τα είδη ένδυσης πέρα από το φαινόμενο της «μόδας», του να κατέχεις το καλύτερο και το πιο μοντέρνο, άσχετα που στο τέλος το πολυπόθητο αντικείμενο καταλήγει να το φορούν χιλιάδες άνθρωποι…

No comments: