Γαλλία, 1887 (από την ενότητα «Οι εξορίες»). JΟSΕF ΚΟUDΕLΚΑ/ΜΑGΝUΜ ΡΗΟΤΟS/ΑΡΕΙRΟΝ
Αριστερά, Δούναβης, Ρουμανία, 1994 (από την ενότητα «Το χάος»), από τα γυρίσματα της ταινίας «Το βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Δεξιά, η εφημερίδα με τη νεκρή φύση, Γαλλία, 1976 (από την ενότητα «Οι εξορίες»). JΟSΕF ΚΟUDΕLΚΑ/ΜΑGΝUΜ ΡΗΟΤΟS/ΑΡΕΙRΟΝ JΟSΕF ΚΟUDΕLΚΑ/ΜΑGΝUΜ ΡΗΟΤΟS/ΑΡΕΙRΟΝ
Για τον ίδιο «όταν κοιτάς μια φωτογραφία δεν έχει σημασία ποιος είναι ο Ρώσος και ποιος ο Τσεχοσλοβάκος, αλλά το ποιος κρατάει το όπλο και ποιος όχι». Μια πρόσφατη έρευνα που έγινε στην Τσεχία με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από τα γεγονότα του 1968 απέδειξε ότι οι νέοι γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για την ιστορία του τόπου τους. «Το βρίσκω φυσιολογικό. Οι παλιοί προτιμούν να ξεχνούν το παρελθόν επειδή δεν τους συμφέρει να το θυμούνται και οι νέοι δεν ενδιαφέρονται ούτως ή άλλως να μάθουν. Μέσα όμως από τις συγκεκριμένες φωτογραφίες μου ήθελα να θυμίσω στους συμπατριώτες μου ότι κάποτε είχαμε κατακτητή και ότι είναι σημαντικό να μην αποκτήσουμε ποτέ ξανά. Όπως επίσης ότι για μία φορά στην ιστορία μας φερθήκαμε ηρωικά. Και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχάσουμε» είπε ο φωτογράφος σχολιάζοντας την επιλεκτική εθνική μνήμη.
Χωρισμένη σε χορταστικές ενότητες, η έκθεση ακολουθεί με αφοσίωση τα πρώτα κλικ του καλλιτέχνη ως τα πιο πρόσφατα: «Το ξεκίνημα», μια σπάνια σειρά από πρωτότυπα τυπώματα με τα οποία ο Κουντέλκα εγκαινίασε την καριέρα του. «Το θέατρο», σημαντικός σταθμός στη δουλειά του, αφού όπως λέει ο ίδιος: « Το θέατρο μού έδειξε πώς είναι η ζωή». «Η εισβολή», με εικόνες από τη σοβιετική στρατιωτική επέμβαση και συγκλονιστικά πορτρέτα ανθρώπων οι οποίοι βίωσαν προσωπική και εθνική τραγωδία.
Ο Γιόζεφ Κουντέλκα στο στήσιμο της έκθεσης στην Αθήνα. Χ. ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
«Το χάος», ευρηματικές πανοραμικές λήψεις που σου ακονίζουν το βλέμμα. «Οι εξορίες», με τον άνθρωπο να πλανάται «εγκαταλειμμένος και άθεος» σαν ηθοποιός μόνος σε μια σκηνή. Και φυσικά «Οι Τσιγγάνοι», εικόνες εμβληματικές από τους καταυλισμούς των Ρομ στη Σλοβακία και στη Ρουμανία. Ο Κουντέλκα τούς αντιμετώπισε ως αληθινούς ανθρώπους και όχι σαν αξιοθέατα και εκείνοι τον αντάμειψαν, χαρίζοντάς του αληθινές στιγμές τους. «Θυμάμαι έναν Τσιγγάνο ο οποίος είχε επισκεφθεί μια έκθεσή μου στη Νότια Γαλλία και βλέποντας αυτές τις εικόνες μού είπε: πρέπει να είσαι Τσιγγάνος, γιατί αν δεν ήσουν δεν θα μπορούσες να μας φωτογραφίσεις έτσι». «Από τη στιγμή που σε όλη τη ζωή σας ταξιδεύετε, νιώθετε λοιπόν σαν Τσιγγάνος;» ήταν η εύλογη ερώτηση μιας δημοσιογράφου. «Νιώθω σαν τον Γιόζεφ. Αυτό είναι όλο» ήταν η ειλικρινής απάντηση ενός ανθρώπου ο οποίος προτιμάει να μιλά με εικόνες.
Μουσείο Μπενάκη, Κτίριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138, τηλ. 210-3453.111. Η έκθεση εγκαινιάζεται απόψε και θα διαρκέσει ως τις 23 Νοεμβρίου.
No comments:
Post a Comment