The Economist
Μετά τον θάνατό του, το 1916, ο Βίλχελμ Χαμερσόι έγινε ένα πολύτιμα φυλασσόμενο μυστικό. Και τούτο είναι κάτι που ταιριάζει με την τέχνη του. Τα πιο γνωστά έργα του είναι δωμάτια, εσωτερικά σπιτιών. Ομως εσωτερικά, που μοιάζουν δίχως ενοίκους ή σαν μόλις να εγκαταλείφθηκαν· δεν αφηγούνται καμιά ιστορία ούτε έχουν κανένα χρώμα, όπως τα περισσότερα κατοικημένα δωμάτια, όταν για λίγο μείνουν αδειανά. Τα παράθυρα συνήθως την ημέρα είναι ανοιχτά στον έξω κόσμο, όχι όμως του Χαμερσόι· αυτά και ανοιχτά δεν βλέπουν πουθενά. Οι πόρτες του μοιάζουν να είναι αιώνια κλειστές και οι μορφές μέσα στα δωμάτια, όταν υπάρχουν, μοιάζουν αγαλματωμένες, δίχως ίχνος ανθρώπινης ζωής επάνω τους.
Λίμνες φωτός
Οι εικόνες του Χαμερσόι είναι συνειδητά ανεξήγητες. Οπως σε εκείνες του Αμερικανού Εντουαρντ Χόπερ και σε αυτές επικρατεί ένα αίσθημα αινιγματικής μελαγχολίας. Και όπως εκείνου είναι καθηλωτικές όχι με εκρήξεις, αλλά με τη σιωπή τους. Γιατί κανείς δεν φαίνεται να ξέρει. Τη ζωγραφική δημιουργία του Βίλχελμ Χαμερσόι παρουσιάζει σε έκθεσή της η Ρόαγιαλ Ακάντεμι του Λονδίνου, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Η ποίηση της σιωπής». Μετά το Λονδίνο, η έκθεση ταξιδεύει στο Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης του Τόκιο, όπου και θα παραμείνει έως το τέλος του έτους.
Ετσι στο «Κορίτσι στο πιάνο» του 1901 μια παγωμένη σχεδόν σκηνή με όλο ουδέτερα χρώματα, στον τοίχο, στο λευκό τραπεζομάντιλο, στα άσπρα άδεια πιάτα, στο καφέ σώμα του πιάνου, στο μαύρο φόρεμα της γυναίκας και στις παρτιτούρες με μια λευκή λάμπα πλάι.
Δεν υπάρχει τίποτα το ξεχωριστό· όλα τα ξεχωριστά είναι πολύ κοινά, άσπρες ή γκρίζες πόρτες, παράθυρα, τραπέζι, ένας καναπές.
Ισως αξεδιάλυτος
Ομως, το να προσπαθεί κανείς να εξηγήσει ή να κατατάξει τον Χαμερσόι είναι απόπειρα άγονη, όσο το να προσπαθεί να εξηγήσει το «Περιμένοντας τον Γκοντό», του Σάμιουελ Μπέκετ· ή το, χειρότερο, να περιμένει ότι θα έρθει. Ομως, κάτι που μπορεί να πετύχει η έκθεση τούτη της Ρόαγιαλ Ακάντεμι, είναι να επαναφέρει δυναμικά τον Χαμερσόι στην αγορά τέχνης. [Η Καθημερινή, Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2008]
No comments:
Post a Comment