Sunday, September 14, 2008

ΑΓΓΕΛΟΣ ΔΕΛΗΒΟΡΡΙΑΣ: «Το Αγιον Ορος μάς είπε "όχι"»

Ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη τα βάζει με τους υπευθύνους της Αθωνικής πολιτείας για την «ανεπίτρεπτη» απουσία τους από τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Byzantium 330-1453» την οποία συνδιοργανώνει το μουσείο με τη Royal Academy of Arts του Λονδίνου.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ηταν περίπου στις αρχές του 2005 όταν ο κ. Αγγελος Δεληβορριάς και μια ομάδα συνεργατών του από το Μουσείο Μπενάκη βρέθηκαν στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου με την ευκαιρία της έκθεσης «Turks: Α journey of a thousand years 600-1600». («Τούρκοι: Ενα ταξίδι χιλίων χρόνων 600-1600»). «Εβλεπα τα φλάμπουρα, τις σημαίες και τα μπάνερ να ανεμίζουν κατακόκκινα» θυμάται ο διευθυντής του μουσείου «και σκέφτηκα γιατί μόνο Turks και όχι... Greeks σε έναν τόσο σημαντικό μουσειακό χώρο; Σκέψη την οποία δεν δίστασα να εκφράσω στον κ. Νόρμαν Ρόσενταλ, ο οποίος έχει στήσει μερικές από τις ιστορικότερες εκθέσεις της Royal Academy of Arts. Και ως εκ θαύματος είχα θετική απάντηση».

Δισκοπότηρο, μέσα 6ου αιώνα (Βοστώνη, Μουσείο Καλών Τεχνών)

Από τότε και ως το τέλος της διαδικασίας των τελικών εγκρίσεων πέρασαν δυόμισι χρόνια. Δυόμισι χρόνια εξουθενωτικής δουλειάς, εξαντλητικών συνεννοήσεων και διεθνούς επιστημονικής συνεργασίας που κυοφόρησαν τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει δει η Ευρώπη τα τελευταία 50 χρόνια για μία από τις πιο σημαντικές περιόδους της ιστορίας του ανθρώπινου πολιτισμού, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Δεληβορριά. Οχι της ιδιαίτερα προβεβλημένης ελληνικής αρχαιότητας, αλλά του μέχρι πρότινος παραγνωρισμένου Βυζαντίου. Η έκθεση «Byzantium 330-1453», η οποία θα διαρκέσει από τις 25 Οκτωβρίου ως τις 22 Μαρτίου του 2008 στις κεντρικές αίθουσες της Royal Academy of Arts σε συνδιοργάνωση της Ακαδημίας και του Μουσείου Μπενάκη, θα διηγηθεί μια υπερχιλιόχρονη ιστορία. Από το 330 μ.Χ., όπου η Κωνσταντινούπολη έγινε μέσα σε κλίμα θριάμβου η νέα πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τον Μέγα Κωνσταντίνο ως το 1453, όταν, συρρικνωμένη και πολιορκημένη από στεριά και θάλασσα, αλώθηκε από τους Οθωμανούς Τούρκους, η προσέγγιση της βυζαντινής περιόδου θα γίνει μέσα από την τέχνη. Τετρακόσια αντικείμενα των μεγαλύτερων μουσείων του κόσμου θα λάβουν μέρος σε αυτή τη διήγηση την οποία επιμελούνται δύο κορυφαίοι ιστορικοί της βυζαντινής τέχνης: ο καθηγητής στο Ινστιτούτο Courtauld του Πανεπιστημίου του Λονδίνου κ. Ρόμπιν Κόρμακ και η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κυρία Μαρία Βασιλάκη.


Σταυρός με τον Εσταυρωμένο Χριστό, 1250. Αβγοτέμπερα σε ξύλο. Αποδίδεται στον Giunta Pisano. Museo Nazionale di San Matteo, Πίζα


«Είναι πολύ μεγάλη η προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό και ιδιαίτερα σημαντική η υπεράσπιση της βυζαντινής περιόδου εκτός συνόρων με το συγκεκριμένο εγχείρημα» λέει στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Αγγελος Δεληβορριάς. Η περίοδος αυτή, δηλαδή, σήμερα έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως ένα εξαιρετικά σημαντικό αν και σκοτεινό κομμάτι της Ιστορίας; «Ναι, η σημασία του Βυζαντίου είναι πλέον αποδεκτή στη Δύση. Θυμίζω τις μεγάλες εκθέσεις οι οποίες διοργανώθηκαν στο Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης. Ολοι οι πνευματικοί, μουσειακοί οργανισμοί εκδηλώνουν πλέον έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για το Βυζάντιο. Ναι, το Βυζάντιο θα μπορούσα να πω ότι είναι αποκατεστημένο διεθνώς. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι το κοινό είναι εξοικειωμένο ή ότι η Ελλάδα έχει κάνει το καλύτερο δυνατόν για να προβάλει τη σημασία αυτής της περιόδου. Καλώς ή κακώς, η επίσημη ελληνική πολιτική στηρίζεται κατά κύριο λόγο στα κλέη της αρχαιότητας και πολύ λιγότερο στην προσφορά του Βυζαντίου. Αν, όμως, υπάρχει Αναγέννηση, αν υπάρχει δυτικός πολιτισμός, υπάρχει χάρη στο Βυζάντιο το οποίο ήταν ο φράχτης για την προστασία του δυτικού κόσμου. Επιπλέον, οτιδήποτε γνωρίζουμε για την ελληνική αρχαιότητα το οφείλουμε στο Βυζάντιο». Το Μουσείο Μπενάκη έχει αποδείξει έμπρακτα την ευαισθησία και το ενδιαφέρον του γύρω από τη συγκεκριμένη περίοδο. «Το έτος 2000, που εορταζόταν το Ιωβηλαίο της ανθρωπότητας, μόνο το Μουσείο Μπενάκη είχε διοργανώσει μια έκθεση αφιερωμένη στο Βυζάντιο με τίτλο "Μήτηρ Θεού" και παράλληλα ένα διεθνές συνέδριο. Αλλά στην Ελλάδα τα ξεχνάμε αυτά...».

Λαμπρές συμμετοχές, ηχηρές απουσίες


Θυμιατό σε σχήμα ναού, 10ος-11ος αιώνας. Ασήμι επιχρυσωμένο. Αγνώστου καλλιτέχνη. Θησαυρός του Αγίου Μάρκου, Βενετία


Εβδομήντα δύο ιδρύματα συμμετέχουν σε αυτή την έκθεση σε μια πρωτοφανή «σύμπραξη» μουσείων: Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, Βρετανικό Μουσείο, Μουσείο του Λούβρου, Βατικανό, Θησαυρός του Αγίου Μάρκου, Ερμιτάζ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και η Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Εργα τα οποία εκπροσωπούν όλα τα είδη της βυζαντινής τέχνης, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες, έργα γλυπτικής σε χαλκό, μάρμαρο, ελεφαντοστό και στεατίτη, έργα μεταλλοτεχνίας, εικονογραφημένα χειρόγραφα, φορητές εικόνες και κοσμήματα έχουν επιστρατευτεί από περίπου 20 χώρες - πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Και μέσα σε αυτή την εντυπωσιακή συνύπαρξη κάνει αίσθηση μια απουσία. Το Αγιον Ορος δεν έχει προσφέρει ούτε ένα κειμήλιο στο «Byzantium 330-1453», παρ' ότι πραγματοποιήθηκαν ατέλειωτες διαπραγματεύσεις, συζητήσεις, συνεννοήσεις. Και εδώ είναι που ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη δεν μπορεί να κρύψει την αγανάκτησή του: «Ξέρετε, η έκθεση της Royal Academy τιμάει και προβάλλει την Ελλάδα και την Ορθοδοξία, κάτι που δυστυχώς η Ορθοδοξία δεν έχει πολυκαταλάβει. Και είναι ανεπίτρεπτο, ανεπίτρεπτο... Η παράκληση στους συνομιλητές μας από το Αγιον Ορος ήταν να συμμετάσχουν στην έκθεση έστω και με ένα αντικείμενο το οποίο να μπορέσουμε να το συνοδεύσουμε με την επιγραφή "Αγιον Ορος, μονή τάδε" και που να σηματοδοτεί για τον μέσο επισκέπτη της έκθεσης έναν χώρο. Κανείς δεν μπορεί να υποπτευθεί τι κόπο, τι προετοιμασία και τι χρόνο απαίτησαν τα ραντεβού, τα τηλέφωνα, οι συναντήσεις. Και ξανά και ξανά και ξανά, για να υπάρξει αποτέλεσμα μηδέν. Ελεος κύριοι, έλεος!» Τι ήταν εκείνο που, κατά τη γνώμη του διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, έφταιγε για την ασυνεννοησία; Η γραφειοκρατία, η νοοτροπία ή κάτι άλλο; Σε αυτό το σημείο ο κ. Δεληβορριάς μοιάζει να έχει εξαντλήσει την υπομονή του: «Σας παρακαλώ, μη με προκαλείτε...».

Το Σινά και η Κύπρος


Ύφασμα με την περιφορά της εικόνας της Παναγίας Οδηγήτριας, 15ος αιώνας. Μόσχα, Κρατικό Ιστορικό Μουσείο. Το σημαντικό στοιχείο που αποκαλύπτει είναιότι η περιφορά γινόταν στη Μόσχα όπως ακριβώς στην Κωνσταντινούπολη, σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης κυρία Βασιλάκη


Δεν ήταν, όμως, μόνο το Αγιον Ορος, αλλά και τα Μετέωρα, καθώς επίσης και η Πάτμος που δεν κατέστη τελικά δυνατόν να συμμετάσχουν στην έκθεση, με αποτέλεσμα η ενότητα η οποία αρχικά είχε προγραμματιστεί να αναφέρεται στα μεγάλα μοναστικά κέντρα, υπογραμμίζοντας τη συνέχεια του Βυζαντίου, να διαμορφωθεί τελικά σε ενότητα αφιερωμένη στη Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά. «Ευτυχώς που υπάρχει το Σινά και η Κύπρος» λέει ο κ. Δεληβορριάς, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα της παρουσίας της Ελλάδας στο εξωτερικό - μια αντίληψη την οποία μέχρι πρότινος δεν συμμερίζονταν πολλοί. «Εγώ ανήκα πάντοτε σε αυτούς που ήθελαν την Ελλάδα παρούσα στο εξωτερικό, και μάλιστα σε περιόδους που δεν ήταν όλοι σύμφωνοι με μια τέτοια πολιτική. Από την πρώτη στιγμή στα αιτήματα των ξένων μουσειακών οργανισμών το Μουσείο Μπενάκη ήταν πάντοτε ανοικτό. Είναι, ξέρετε, από τα ελληνικά μουσεία που βρίσκονται κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Πέρυσι ήταν η έκθεση της Λισαβόνας, πρόπερσι δύο εκθέσεις της Αυστραλίας».

Η συνεργασία του Μουσείου με τη Royal Acadermy of Arts, και μάλιστα σε επίπεδο συνδιοργάνωσης, σηματοδοτεί την ενίσχυση της... εξωτερικής πολιτικής του Μουσείου Μπενάκη; «Αδιαμφισβήτητα» λέει ο κ. Δεληβορριάς, αναγνωρίζοντας ότι «το κράτος τώρα τις θέλει τις εκθέσεις στο εξωτερικό» με την επισήμανση, όμως, ότι «είμαστε παρόντες κατά βάση με την αρχαιότητα». Υπάρχει, τέλος, η πιθανότητα της μεταφοράς της έκθεσης «Byzantium 330-1453» εκτός Λονδίνου; «Αποκλείεται. Εκθέσεις οι οποίες για να πραγματοποιηθούν απαιτούν τη συμμετοχή πάνω από 100 οργανισμών είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθούν εκ νέου. Αντε να τους ξαναμαζέψεις... Αυτή η έκθεση γίνεται για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό και την υπεράσπιση της συγκεκριμένης περιόδου. Στην Ελλάδα υποτίθεται, άλλωστε, ότι το ζούμε από κοντά το θαύμα του Βυζαντίου. Ή, τουλάχιστον, θα έπρεπε...».

Οι 9 ενότητες

Η έκθεση αρθρώνεται σε εννέα ενότητες «οι οποίες τηρούν τη χρονική διαδοχή, δίνοντας το έναυσμα για να γίνουν περισσότερο ουσιαστικές προσεγγίσεις» σύμφωνα με τα λεγόμενα της επιμελήτριάς της, κυρίας Μαρίας Βασιλάκη. Ο λόγος για τις εξής: Οι απαρχές της βυζαντινής τέχνης, από τον Μ. Κωνσταντίνο και τον Ιουστινιανό ως το τέλος της Εικονομαχίας, το Ιερό Παλάτι, το σπίτι, ο ναός, η τέχνη των εικόνων, το Βυζάντιο και η Δύση, το Βυζάντιο και οι γείτονές του και η Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Τα αντικείμενα που περιλαμβάνουν επιχειρούν να φωτίσουν το μεγαλείο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και παράλληλα να προβάλουν την ποικιλία, τη δύναμη και τη μακροβιότητα της καλλιτεχνικής της παραγωγής. Ξεχωριστή σημασία ανάμεσα στα αντικείμενα αυτά κατέχει τέμπλο από τη Μονή Σκριπούς του Ορχομενού Βοιωτίας, καθώς επίσης και τέσσερις από τις εννέα εικόνες που διαθέτει η μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά, διότι παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, όπως αναφέρει η κυρία Βασιλάκη. Οπως μας επισημαίνει η ίδια, τέλος, ιδιαίτερης σημασίας επίσης είναι το Δισκοπότηρο Αντιοχείας (500-550 μ.Χ.) σε επιχρυσωμένο ασήμι, το οποίο ταξιδεύει για πρώτη φορά εκτός Μητροπολιτικού Μουσείου Νέας Υόρκης. Ο λόγος για ένα αντικείμενο «με ιστορία που θα ζήλευε ο ίδιος ο Νταν Μπράουν». Και αυτό διότι «το Δισκοπότηρο της Αντιοχείας, που ο θρύλος λέει πως ήταν το Δισκοπότηρο του Μυστικού Δείπνου, ήταν πιθανότατα... φωτιστικό!». Πολλά και σημαντικά αντικείμενα της έκθεσης επίσης προέρχονται από το Εθνικό Μουσείο Βελιγραδίου τα οποία βρέθηκαν για πρώτη φορά εκτός Σερβίας λόγω επισκευών στο συγκεκριμένο μουσείο.

Τόσο ο κ. Δεληβορριάς, τέλος, όσο και η κυρία Βασιλάκη δίνουν ιδιαίτερη σημασία στον κατάλογο, το βιβλίο που θα αφήσει πίσω της αυτή η έκθεση και το οποίο κλείνει στις 500 σελίδες του τη συνεργασία των διαπρεπέστερων βυζαντινολόγων του κόσμου - ελλήνων τε και ξένων. Ο λόγος για ένα βιβλίο αναφοράς, ένα μεγάλο μέρος του υλικού του οποίου προσφέρεται στην έρευνα για πρώτη φορά και το οποίο περιλαμβάνει 13 εισαγωγικά κείμενα για την ιστορία και την τέχνη του Βυζαντίου, λήμματα για το καθένα από τα 400 εκθέματα, καθώς και πλούσια εικονογράφηση. Χορηγοί της έκθεσης είναι το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και το Ιδρυμα Α.Γ. Λεβέντη.
«Byzantium 330-1453», Royal Academy of Arts, Λονδίνο, από 25.10.2008 ως 22.5.2009. Καθημερινά 10.00-18.00 και τις Παρασκευές ως τις 22.00. Πληροφορίες στη διεύθυνση www.royalacademy.org.uk


Το ΒΗΜΑ, 14/09/2008

No comments: