Thursday, October 23, 2008

Ο... ένατος Ελ Γκρέκο

Το έργο του Θεοτοκόπουλου «Στέψη της Θεοτόκου», το μοναδικό που υπήρχε στην αγορά, αποκτήθηκε από το Ιδρυμα «Ωνάσης». Ενα αριστούργημα του Ελ Γκρέκο προστέθηκε στους ελάχιστους οκτώ πίνακες του Κρητικού ζωγράφου που βρίσκονται στην Ελλάδα.
Ο... ένατος Ελ Γκρέκο

Το ένατο έργο επί ελληνικής γης εκτίθεται από σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη, μαζί με άλλους τρεις Γκρέκο που έχει το μουσείο στη συλλογή του: «Συναυλία των Αγγέλων», που αγοράστηκε επί Ελευθερίου Βενιζέλου, σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, αντί 600.000 χρυσών φράγκων, με δάνειο από την Εθνική Τράπεζα, «Αγιος Πέτρος» που αποκτήθηκε με πανελλήνιο έρανο, και «Η ταφή του Χριστού».

Η «Στέψη της Θεοτόκου», το νέο έργο, αγοράστηκε, πάλι σε μια συγκυρία οικονομικής κρίσης, αλλά από το Κοινωφελές Ιδρυμα «Αλέξανδρος Ωνάσης» και δόθηκε ως δάνειο στην Εθνική Πινακοθήκη μέχρι να στεγαστεί μόνιμα στη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος, όταν ολοκληρωθεί, το 2010.

Ο πίνακας, «εθνικό απόκτημα» κατά τον κ. Αντώνη Παπαδημητρίου, πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση, ήταν ίσως το μοναδικό έργο Γκρέκο που υπήρχε στην αγορά.

Αγοράστηκε από Αμερικανό έμπορο τέχνης (η τιμή του δεν αποκαλύφθηκε), ο οποίος το είχε αποκτήσει πρo δωδεκαετίας σε δημοπρασία. Στην προηγούμενη διαδρομή του έχει περάσει και από τη συλλογή Μάρκος στις Φιλιππίνες, για να φτάσει στη συνέχεια στην Αμερική.

Ο πίνακας (57 Χ 76,3 εκ.) ανήκει στα κατάλοιπα του Γκρέκο. Δεν φέρει την υπογραφή, όπως συνήθιζε ο ζωγράφος για τα έργα που θα κρατούσε ο ίδιος.

Είναι «εκθαμβωτικής ομορφιάς», «ανήκει στην τελευταία τεχνοτροπική περίοδο του Θεοτοκόπουλου (1603-1605) και βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση», σύμφωνα με την κ. Λαμπράκη-Πλάκα. Θεωρείται προσχέδιο της ανάλογης σύνθεσης του Γκρέκο για το μοναστήρι του Ιγιέσκας, όπου κοσμεί την αψίδα του ιερού του ναού.

Για τους ειδικούς κρίνεται καλύτερο από το τελικό έργο. Συμμετείχε στην έκθεση «Ελ Γκρέκο, ταυτότητα και μεταμόρφωση» (1999-2000), αλλά παρουσιάστηκε μόνο στη Μαδρίτη κι όχι στην Αθήνα.

Δήμητρα Ρουμπούλα, ΕΘΝΟΣ, 23/10/2008

No comments: