Νελλη Αμπραβανελ, Η Καθημερινη, 21/10/2008
Το Σαββατοκύριακο που πέρασε θα αποτελούσε βαρόμετρο για συλλέκτες και εμπόρους τέχνης: προς τα πού οδεύει η αγορά της τέχνης εν μέσω της οικονομικής κρίσης; Τη διεθνή φουάρ Frieze στο Λονδίνο ήρθαν να συμπληρώσουν τρεις σημαντικές δημοπρασίες τέχνης του 20ού και 21ου αιώνα: Sotheby’s την Παρασκευή, Phillips de Pury το Σάββατο και Christie’s την Κυριακή. Τα αποτελέσματα δεν ήταν καλά, παρόλο που κάθε βραδιά είχε και τα δικά της αστέρια. Βέβαια, ενώ κανένας δεν περίμενε κάτι διαφορετικό, το ερώτημα ήταν ποια ονόματα θα κατάφερναν να λάμψουν, παρά την προσεκτική διάθεση των συλλεκτών.
Τα συνολικά κέρδη που είχαν προβλέψει το Sotheby’s και το Christie’s μαζί ανέρχονταν σε ένα μέσο όρο 105 εκατ. λιρών. Τα αποτελέσματα του Σαββατοκύριακου όμως έδειχναν συνολικά έσοδα και για τους δύο οίκους, μόλις 54 εκατ. λίρες. Ο πιο μικρός, μπουτίκ οίκος Phillips de Pury δεν πήγε καλύτερα. Μετά το τέλος της δημοπρασίας το Σάββατο, κέρδισε μόνο 5 εκατ. λίρες, λιγότερο από το ένα τρίτο των προβλεπόμενων εσόδων του.
Εν μέσω της κρίσης, το όνομα του Φράνσις Μπέικον πρωταγωνίστησε ξανά, αλλά αυτή τη φορά στον τίτλο του έργου. Το πορτρέτο του Βρετανού ζωγράφου, φιλοτεχνημένο από τον επίσης Βρετανό Λούσιαν Φρόυντ πουλήθηκε έναντι 5,4 εκατ. λιρών, μια τιμή που έπεφτε μέσα στις προβλέψεις του οίκου. Τη δεκαετία του ’50 οι δύο καλλιτέχνες στήνονταν συχνά ο ένας για τον άλλον, ενώ λέγεται ότι ο μεγαλύτερος Μπέικον επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την απελευθέρωση των φορμών του Φρόυντ. Η αξία στην οποία πουλήθηκε το σπάνιο πορτρέτο μπορεί να φαίνεται υψηλή, αλλά δεν είναι εξωφρενική: το ανώτατο προβλεπόμενο όριο για το συγκεκριμένο κομμάτι ήταν 7 εκατ. λίρες... Είναι σαφές πια ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ρεκόρ. Τουλάχιστον για τώρα.
No comments:
Post a Comment