« Η Στέψη της Θεοτόκου», που θεωρείται ομόφωνα από τους ειδικούς έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, αγοράστηκε το καλοκαίρι σε δημοπρασία, από το Ίδρυμα Ωνάση και προορίζεται για τη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» στη Λεωφόρο Συγγρού, που θα εγκαινιάσει το Ίδρυμα, το 2010.
Το νέο απόκτημα του Ιδρύματος Ωνάση, θα φιλοξενείται και θα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη ως δάνειο διαρκείας, δίπλα στους τρεις πίνακες Γκρέκο που έχει στις συλλογές της η Εθνική Πινακοθήκη, «Άγιος Πέτρος», «Ταφή του Χριστού», «Συναυλία των Αγγέλων», μέχρι να βρει την οριστική του θέση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος, είπε σήμερα η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.
Ο πίνακας που απεικονίζει τη Στέψη της Θεοτόκου, ανήκει στην «τελευταία δημιουργική και τεχνοτροπική περίοδο του Θεοτοκόπουλου (1603-1605) και βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση. Δεν εκτέθηκε ποτέ στην Ευρώπη, παρά μόνο το 1999, στη Μαδρίτη, στα πλαίσια της έκθεσης 'Ελ Γκρέκο,ταυτότητα και μεταμόρφωση' όχι όμως και στην Αθήνα όταν η ίδια έκθεση είχε μεταφερθεί στην Εθνική Πινακοθήκη» δήλωσε η κ. Λαμπράκη-Πλάκα.
Το έργο είναι ανυπόγραφο, αλλά όπως σημειώνει στον κατάλογο εκείνης της έκθεσης ο επιμελητής και ειδικός του Γκρέκο, Χοσέ Αλβάρεζ Λοπέρα,» η ποιότητα του έργου είναι εξαιρετικά υψηλή. Δεν εκτέθηκε ποτέ στην Ευρώπη και θεωρείται σχεδόν ομόθυμα ότι είναι μια προμελέτη για την ανάλογη σύνθεση του μοναστηριού του Ιγέσκας που κοσμεί την αψίδα του ιερού ναού» και προσθέτει πως «ότι πρόκειται για προμελέτη και όχι αντίγραφο της σύνθεσης, ενισχύεται από το γεγονός ότι η πινελιά είναι πιο ελεύθερη πιο δονούμενη απ΄ότι στον πίνακα του Ιγέσκας».
Ο ίδιος επιμελητής ταυτίζει τον πίνακα με το έργο που βρέθηκε στα κατάλοιπα του Γκρέκο, έχει τις ίδιες διαστάσεις (57Χ76,3 εκ.) και περιγράφεται από τον γιο του ζωγράφου Χόρχε Μανουέλ, στον κατάλογο του 1614, ως «μικρός πίνακας οβάλ με θέμα τη Στέψη της Θεοτόκου».
Σημειώνεται ότι το Ιδρυμα Ωνάση, επί προεδρίας Στέλιου Παπαδημητρίου, είχε αγοράσει από τον γλύπτη Αντουάν Μπουντέλ, στο Παρίσι, τον «Θνήσκοντα Κένταυρο» και τη «Σαπφώ», που κοσμούν, επίσης ως δάνειο διαρκείας, την είσοδο της Εθνικής Πινακοθήκης, υπενθύμισε σήμερα η διευθύντρια της Πινακοθήκης.
No comments:
Post a Comment