Monday, October 27, 2008

Γεύση από τα μουσεία του 21ου αιώνα

Η αρχιτεκτονική, η άποψη και το περιεχόμενο των χώρων που θα φιλοξενήσουν την τέχνη του αύριο

Δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν ότι το μουσείο είναι καταφύγιο και ότι χωρίς τέτοια καταφύγια τίποτε δεν μπορεί να υπάρξει και να διαρκέσει. Γι΄ αυτό και μια σειρά μουσεία του μέλλοντος σχεδιάζονται ή και παραδίδονται μέσα στους επόμενους μήνες στο κοινό. Μια έκθεση που ξεκίνησε από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Λουιζιάνα της Δανίας και στις 10 Οκτωβρίου εγκαινιάστηκε στο Οσλο (ενώ στη συνέχεια θα περιοδεύσει στον κόσμο) έρχεται να δώσει μια πρώτη γεύση από τα μουσεία του 21ου αιώνα.

Ααρχους Το Μουσείο Ουράνιο Τόξο του Ολαφούρ Ελιασόν
Δανία, προγραμματισμένα εγκαίνια: τέλη 2009, αρχικό κόστος €3,4 εκατ.
Φωτογραφία
Τον Ιανουάριο του 2007 ο Ολαφούρ Ελιασόν μαζί με τους συνεργάτες του κέρδισαν στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό προτείνοντας την αναπροσαρμογή της σκεπής του Μουσείου του Ααρχους. Το «Πανόραμα του Ουράνιου Τόξου» περιλαμβάνει μια υπερυψωμένη σκάλα και έναν σφαιρικό χώρο, όπου το φως διαχέεται μέσα από πρίσματα. Η σκεπασμένη σκάλα, μήκους 150 μέτρων, επιτρέπει στο κοινό να παρατηρεί την πόλη, τον ουρανό, τον ορίζοντα καθώς τα χρώματα αλλάζουν, ενώ παράλληλα, ανάλογα με τη θέση του επισκέπτη, αλλάζει και η οπτική του μουσείου, σαν ένα ταξίδι μέσα στο χρώμα.

Κίεβο Το όνειρο του εκατομμυριούχου Βικτόρ Πίντσουκ
Ουκρανία, έχει εγκαινιασθεί από το 2006

Φωτογραφία

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης μετονομάστηκε σε «Κέντρο Τέχνης Πίντσουκ», καθώς ο ουκρανός μεγιστάνας Βικτόρ Πίντσουκ, που είχε αναλάβει να χρηματοδοτήσει τα ουκρανικά περίπτερα στις δύο τελευταίες Μπιενάλε, θέλησε να πολλαπλασιάσει τις εκθέσεις στο μουσείο του. Τα παλιά γραφεία άλλαξαν όψη και υπέκυψαν στο πνεύμα «λευκός κύβος» για να φιλοξενήσουν έργα των Κουνς,Χιρστ,Ελίασον,Μουρακάμι κ.ά. Ο ίδιος ονειρεύεται και τη δημιουργία ενός σύγχρονου μουσείου στο ποτάμι που διασχίζει το Κίεβο- ο αρχιτέκτονας έχει βρεθεί, αλλά τα σχέδια αποτελούν ακόμη επτασφράγιστο μυστικό.

Λος Αντζελες Αληθινοί φοίνικες στην καρδιά του
Ηνωμένες Πολιτείες, άνοιξε στις 16 Φεβρουαρίου 2008, κόστος $56 εκατ.
Φωτογραφία
WΕLDΟΝ ΒRΕWSΤΕR
Το ολοκαίνουργιο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ελί Μπρόουντ εκσυγχρόνισε την Κομητεία των Μουσείων του Λος Αντζελες, που βρίσκεται στη Νότια Καλιφόρνια και από το 1967 δεσπόζει στην περιοχή. Το κτίριο, που συνδέει τον χώρο, το φως και τον ουρανό, αποτελεί από μόνο του ένα σημαντικό αξιοθέατο, καθώς ο αριχτέκτονάς του Ρέντσο Πιάνο ενέταξε αληθινούς φοίνικες στην κατασκευή του. Πέραν της αρχιτεκτονικής του αξιοσημείωτη είναι και η παχυλή χορηγία του Ελί Μπρόουντ, επιχειρηματία και συλλέκτη, η οποία και ανέρχεται σε 60 εκατ. δολάρια (περίπου 40 εκατ. ευρώ).

Λυών Αρχιτεκτονικό UFΟ
Ρresqu΄ile de Lyon, προγραμματισμένα εγκαίνια: 2010, κόστος €153 εκατ.
Φωτογραφία
Από τα μεγαλύτερα έργα της περιοχής, το Μουσείο των Συναντήσεων, που αρχιτεκτονικά παραπέμπει σε UFΟ, αποτελεί σχέδιο του αυστριακού αρχιτέκτονα Κουπ Χιμελμπλάου και αποτελείται από μια βάση από μπετόν (μήκους 180 μ. και πλάτους 80 μ.), ένα διάφανο κρύσταλλο και ένα «σύννεφο» από αλουμίνιο. Εν αναμονή των 500.000 επισκεπτών ετησίως το μουσείο είναι αφιερωμένο στην εξέλιξη του ανθρώπου διά μέσου των αιώνων και στις ηπείρους. Παράλληλα θα είναι και ένα μουσείο των επιστημών. Η βασική συλλογή του πάντως προέρχεται από το παλιό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Λυών. Τα εκθέματα θα είναι ποικίλα: από έναν σκελετό δεινόσαυρου ως ένα γρηγοριανό τηλεσκόπιο.

Ντόχα Ο Πέϊ και ο Γουιλμότ για τις ισλαμικές τέχνες
Κατάρ, εγκαίνια: 22 Νοεμβρίου 2008

Φωτογραφία
CΟRΒΙS/ΑΡΕΙRΟΝ

Το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου για τις ισλαμικές τέχνες, εγκατεστημένο στην Ντόχα του Κατάρ, έχει την υπογραφή του αρχιτέκτονα της πυραμίδας του Λούβρου Πέι. Θα αποτελέσει ανταγωνιστή των αντίστοιχων συλλογών του Λούβρου και του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης. Ο Ζαν-Μισέλ Γουιλμότ έχει αναλάβει τη μουσειογραφία.

Αμπου Ντάμπι Το Λούβρο της άμμου με την υπογραφή του Ζαν Νουβέλ
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, εγκαίνια: 2013
Φωτογραφία
Ενα Λούβρο στη Μέση Ανατολή; Αν και αρχικά θεωρήθηκε σκάνδαλο, τελικά οι υπογραφές με τους σεΐχηδες μπήκαν στα συμβόλαια το 2007. Ιδέα του Ζαν Νουβέλ, αυτό το σύνολο λευκών κτιρίων καλύπτεται από έναν γιγάντιο ημιδιάφανο μαρμάρινο τρούλο. Θα γειτονεύει με άλλα τέσσερα γιγάντια συγκροτήματα μουσείων, μεταξύ των οποίων και το μεγαλύτερο Γκουγκενχάιμ του κόσμου.

Βρυξέλλες Το υπερσύγχρονο μουσείο του Μαγκρίτ
Βέλγιο, εγκαίνια: 9 Ιουνίου 2009, κόστος €6,9 εκατ.
Φωτογραφία
WWW. ΙΜL.GR
Επί της Πλας Ρουαγιάλ, στο κέντρο των Βρυξελλών, οι εργασίες έχουν ήδη αρχίσει στο Μουσείο Μαγκρίτ και μια γιγάντια κουρτίνα καλύπτει τα 1.600 τ.μ. Στα εγκαίνια τρία από τα παράθυρα της πρόσοψης θα έχουν αντικατασταθεί από τρεις μεγάλες οθόνες plasma και θα αναπαριστούν τον ουρανό του Μαγκρίτ. Η υψηλή τεχνολογία θα αποτελέσει το χαρακτηριστικό του ανακαινισμένου μουσείου που θα έχει 100% επαναφορτιζόμενο ηλεκτρικό.

Μετζ Το Κέντρο Πομπιντού με κινεζικό καπέλο
Μοζέλ, προγραμματισμένα εγκαίνια: τέλη 2009- αρχές 2010, κόστος €60,7 εκατ. (με τιμές 2007)
Φωτογραφία
Το Κέντρο Πομπιντού στο Μετζ της Γαλλίας φόρεσε κινεζικό καπέλο! Η στέγη-κινεζικό καπέλο «κάθεται» πάνω σε συνολικό χώρο 10.000 τ.μ., ο οποίος είναι χωρισμένος σε τρία κουτιά. Η πρώτη αποκέντρωση του Κέντρου Πομπιντού χρηματοδοτείται τόσο από τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και από τοπικές υπηρεσίες.

Τελ Αβίβ Το μουσείο ντιζάϊν του Ρον Αραντ
Ισραήλ, εγκαίνια: την άνοιξη του 2009, κόστος περί τα €13,5 εκατ.

Το μουσείο, που από μόνο του αποτελεί αξιοθέατο της γλυπτικής τέχνης, είναι έργο του αρχιτέκτονα Ρον Αραντ, ο οποίος και το εμπνεύστηκε από ένα τσόχινο καπέλο φλαμανδικού πίνακα. Εκτείνεται σε 3.700 τ.μ., χαρακτηρίζεται από πέντε κορδέλες οξειδωμένου χάλυβα (CΟR-ΤΕΝ) που παραπέμπει στη Γη της Επαγγελίας και θα αποτελέσει μουσείο για το ντιζάιν.

Ροντέζ Οι μαύροι του Πιερ Σουλάζ
Αβέιρον, εγκαίνια: τέλη 2011, κόστος 22 εκατ. ευρώ
Ο ζωγράφος των μαύρων, ο 88χρονος Πιερ Σουλάζ, συνέβαλε καταλυτικά στη δημιουργία αυτού του μινιμαλιστικού μουσείου που σχεδιάστηκε από ισπανούς αρχιτέκτονες.

Με στόχο «να χτίσουμε γύρω από το φως», η ιδέα ήταν να τοποθετηθούν γύρω από το κεντρικό βάθρο πέντε χώροι συνολικής έκτασης 6.600 τ.μ. Εκεί να βρουν τη θέση τους και τα παραδοσιακά fenfestras που ο Σουλάζ ζωγράφισε στα νιάτα του.

No comments: