Friday, October 17, 2008

Η Λίμποβιτς «εκθέτει» μια ιστορία αγάπης

Ξεκίνησε τραβώντας πορτρέτα ροκάδων για το «Rolling Stone» και πολύ πριν μπει σε γκαλερί η δουλειά της κρεμόταν στα εφηβικά δωμάτια των πιτσιρικάδων. Τώρα, χιλιόμετρα φωτογραφικού φιλμ αργότερα και λίγο καιρό μετά τη φωτογράφιση της βασίλισσας της Αγγλίας, η Ανι Λίμποβιτς εκθέτει φωτογραφίες της στη National Portrait Gallery στο Λονδίνο, σε μια έκθεση ιδιαίτερα προσωπική, που άνοιξε τις πόρτες της χθες και θα διαρκέσει ώς την 1η Φεβρουαρίου.

Η Ανι Λίμποβιτς φωτογραφίζει τον εαυτό της σε προχωρημένη εγκυμοσύνη
Κάτω από τον τίτλο «Annie Leibovitz: Α Photographer's Life, 1990 -2005» (Η Ζωή μιας Φωτογράφου), η διασημότερη φωτογράφος διασημοτήτων της εποχής μας κρεμάει εκατόν πενήντα από τις εικόνες που την έκαναν περιζήτητη και θαμώνα των εξώφυλλων του «Rolling Stone», της «Vogue» και του «Vanity Fair», ανακατεμένες με φωτογραφικά στιγμιότυπα από τις προσωπικότερες στιγμές της ιδιωτικής ζωής της.

Ανάμεσα στις φωτογραφίες η γυμνή και πολύ έγκυος Ντέμι Μουρ, η Γιόκο Ονο να φιλιέται με τον Λένον μισή ώρα πριν από τη δολοφονία του, ο Μπρους Σπρίνγκστιν πλάτη από το εξώφυλλο του «Born In The USA», ο Μπραντ Πιτ με λεοπαρδαλέ και καουμπόικες μπότες στο κρεβάτι, ο Τζέιμι Φοξ, ο Αλ Πατσίνο, ο Ντάνιελ Ντέι Λούις, ο Μπαρίσνικοφ, η Γούπι Γκόλντμπεργκ κατάμαυρη σε μια μπανιέρα γεμάτη γάλα («με κυνηγούσαν οι γάτες για βδομάδες» θα πει αργότερα), ο αδερφός, ο πατέρας, η μητέρα και τα παιδιά τής Λίμποβιτς. Αλλά και η σύντροφός της, συγγραφέας Σούζαν Σόντανγκ σε διάφορες φάσεις της αρρώστιας της, που το 2004 την οδήγησε στον θάνατο. Μόνο μετά από αυτόν η Λίμποβιτς μίλησε ανοιχτά για τη σχέση τους.

Η σύντροφος της Λίμποβιτς, Σούζαν Σόντανγκ, φωτογραφημένη από την ίδια λίγο πριν πεθάνει
Η διευθύντρια της National Portrait Gallery, Σάντι Νάιρν, δήλωσε πως όταν πρωτοείδε τις φωτογραφίες της Σόντανγκ ένιωσε σαν να πήρε την άδεια να διαβάσει το προσωπικό ημερολόγιο της φωτογράφου. «Η έκθεση χαρτογραφεί τη σχέση τους και το τέλος της ζωής της Σόντανγκ. Κατά μία αίσθηση είναι τρομερά συγκινητικό, πολύ προσωπικό, νιώθεις σαν να βρίσκεσαι σε ένα πολύ ιδιαίτερο μέρος από όπου σου επιτρέπεται να δεις την προσωπική ζωή της από τόσο κοντά που είναι σοκαριστικό», εξήγησε.

Η ίδια η Λίμποβιτς, που διάλεξε τις φωτογραφίες για την έκθεση στο Λονδίνο, το βλέπει, πάντως, τελείως διαφορετικά. «Δεν έχω δύο ζωές. Μία είναι η ζωή μου και τόσο οι προσωπικές φωτογραφίες μου όσο και οι επαγγελματικές είναι όλες μέρος της». Και απλώνει τις εικόνες σαν αναμνήσεις μιας βόλτας όπου το λουρί της φωτογραφικής μηχανής την έσυρε από το «Rolling Stone» μέχρι το παλάτι του Μπάκιγχαμ.

Ο Μπαρίσνικοφ χορεύει στην παραλία για χάρη του φακού τής Λίμποβιτς
Ανάμεσα σε αυτές τις όψεις της ζωής της θα βρει κανείς εικόνες από φωτορεπορτάζ της πενηνταοκτάχρονης φωτογράφου, όπως από το Σαράγεβο την εποχή του πολέμου, αλλά και πορτρέτα της οικογένειας Κλίντον από την εποχή της προεδρίας του. Θα εκτεθούν μάλιστα και οι περιβόητες φωτογραφίες της βασίλισσας της Αγγλίας, που έγιναν αφορμή να απολυθεί ο υπεύθυνος του BBC.

Η μαγνητοσκόπηση της φωτογράφισής της από τη Λίμποβιτς μονταρίστηκε στο κρατικό κανάλι με τρόπο που έδειχνε τη βασίλισσα να αποχωρεί εκνευρισμένη, ενώ στην πραγματικότητα προσερχόταν ζοχαδιασμένη που την έβαλαν να φορέσει τη μεγάλη της στολή με όλα τα μοναρχικά παραφερνάλια.

Η έκθεση έρχεται έξι μόλις μήνες μετά την αντίστοιχη που έγινε πάλι στη National Portrait Gallery με θέμα τις εικονογραφήσεις του «Vanity Fair». Η Σάντι Νάιρν τόνισε πως η γκαλερί διατηρεί την παράδοση που έχει στην ευφυή εμπλοκή της με τον σύγχρονο πολιτισμό, εξηγώντας πως η δουλειά της Λίμποβιτς δεν είναι απλώς φωτογραφίες διάσημων αλλά ο τρόπος που «η Λίμποβιτς θέτει ερωτήσεις για τους ανθρώπους».

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 17/10/2008

No comments: