Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΡΦΑΡΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 10/11/2008
Περισσότερα από 200 έργα έχουν συγκεντρωθεί ώς τις 2 Φεβρουαρίου στο Γκραν Παλέ για την περίφημη έκθεση «Ο Πικάσο και οι μετρ», ίσως το πιο συζητημένο εκθεσιακό γεγονός των τελευταίων χρόνων στο Παρίσι.
«Γυμνή γυναίκα όρθια» του Πολ Σεζάν (πάνω) και (κάτω) ένα έργο του Πικάσο που συνομιλεί δημιουργικά μ' αυτήν |
Πρόθεση των επιμελητριών Αν Μπαλτασαρί (διευθύντρια του Μουσείου Πικάσο) και Μαρί-Λορ Μπερναντάκ (επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης στο Λούβρο) ήταν να φωτίσουν την «κανιβαλιστική» στάση του Πικάσο, που δεν έπαψε ώς το τέλος της ζωής του να συνδιαλέγεται με τους μεγάλους μετρ με χιούμορ, ειρωνεία και έντονα κριτική ματιά, δημιουργώντας, κυρίως από τη δεκαετία του 1950 και μετά, δεκάδες «παραλλαγές» αριστουργημάτων της ζωγραφικής.
Πέρα από την αδυναμία των επιμελητριών να υπερβούν τους επιφανειακούς παραλληλισμούς, η αποτυχία της έκθεσης οφείλεται κατά τη γνώμη μου σε ακόμα δύο άστοχες επιλογές: πρώτα από όλα στην κυριαρχία της (προσφορότερης σε συσχετισμούς) πρώιμης και όψιμης περιόδου δημιουργίας του Πικάσο, που λειτουργεί τελικά εις βάρος του καθώς συρρικνώνει τις ποικίλες μορφοπλαστικές του αναζητήσεις: η κυβιστική περίοδός του εκπροσωπείται δειγματοληπτικά μέσα από μόνο δύο έργα, ενώ το σύνολο των κολάζ και των γλυπτών του έχει αποκλειστεί.
Ο πίνακας που ο Πικάσο εμπνεύστηκε από το «Γεύμα στη χλόη» του Εντουάρ Μανέ |
Η αποδομιστική, καυστική ματιά του μεγάλου Ισπανού έρχεται στην επιφάνεια κυρίως στην ενότητα «Παραλλαγές», όπου βλέπουμε μεταξύ άλλων τη δουλειά του πάνω στο «Λας Μενίνας» του Βελάσκεθ, καθώς και τις γκραβούρες του από αριστουργήματα του Κράναχ του Πρεσβύτερου και του Νεότερου που ανακαλύπτουμε καταχωνιασμένα σε προθήκες. Αντίστοιχες συμπαγείς ενότητες παρουσιάζονται παράλληλα στο μουσείο του Ορσέ με 26 πικασικές εκδοχές του περίφημου πίνακα του Ντελακρουά «Γυναίκες του Αλγερίου» και στο Λούβρο με παραλλαγές του Πικάσο πάνω στο αιρετικό «Γεύμα στη χλόη» του Μανέ.
Ακόμα κι αν έχουμε τελικά να κάνουμε περισσότερο με τους «μετρ» της δυτικής ζωγραφικής παρά με την επανεφεύρεσή τους από τον Πικάσο, η δίωρη αναμονή στην ουρά αξίζει, αναπόφευκτα, τον κόπο.*
No comments:
Post a Comment