Thursday, January 14, 2010

Τρία χρόνια το όριο αντοχής για το ΕΜΣΤ

  • Απολογισμός 10ετίας για το άστεγο μουσείο
  • Του Δημητρη Pηγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 14/01/2010

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Χρονικό περιθώριο τριών ετών δίνει στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης η ίδια η καλλιτεχνική του διευθύντρια για να μην εξαντληθούν τα όρια ενός μουσείου που υπάρχει τα τελευταία δέκα χρόνια χωρίς ακόμα να διαθέτει δικό του κτίριο. Τα τρία χρόνια μοιάζουν με το «πλαφόν» των αντοχών της κ. Αννας Καφέτση που είναι υποχρεωμένη να σβήσει τα πρώτα δέκα κεράκια του ΕΜΣΤ στον τελευταίο σταθμό μιας πρωτοφανούς στεγαστικής περιπέτειας: σε χώρους του Ωδείου Αθηνών τόσο όμορφα διαμορφωμένους που σε κάνουν να απορείς για την πολυετή αδυναμία μας σαν κράτος να ολοκληρώσουμε και να περιφρουρήσουμε ένα από τα πιο ατμοσφαιρικά κτίρια της μοντέρνας Αθήνας.

Δικαίως το θέμα του Φιξ μονοπώλησε τις δημοσιογραφικές ερωτήσεις λίγα λεπτά μετά τη λεπτομερέστατη παρουσίαση των πεπραγμένων, καλλιτεχνικών και οικονομικών, του ΕΜΣΤ στα δέκα αυτά χρόνια λειτουργίας του. Η Αννα Καφέτση επιχείρησε στην αρχή να ανατρέψει την πεποίθηση που θέλει ένα μουσείο χωρίς κτίριο να μην υφίσταται επί της ουσίας. «Το Μουσείο υπάρχει!» τόνισε, «το Μουσείο χτίστηκε, είναι χτισμένο», επανήλθε αργότερα, αναφερόμενη στο εκθεσιακό του πρόγραμμα, στον εμπλουτισμό των (κάποτε ανύπαρκτων) συλλογών του, στην ανταπόκριση του κοινού, στον εκπαιδευτικό του ρόλο. «Τα μουσεία γεννιούνται μέσα από τη δράση τους», πρόσθεσε. «Είμαστε ένα μουσείο που ξεκίνησε χωρίς κτίριο και χωρίς συλλογές, δύο μεγάλα μειονεκτήματα που ωστόσο δεν μας σταμάτησαν. Αν περιμέναμε να έχουμε πρώτα το κτίριο και τις συλλογές θα έπρεπε να αφήσουμε να περάσουν δεκαετίες...». Κι όταν τα νούμερα του πρώτου απολογισμού τελείωσαν η Αννα Καφέτση δεν μπόρεσε να κρύψει το αυτονόητο, ότι τα αποθέματα της υπομονής της εξαντλούνται. «Το κτίριο πρέπει να γίνει, γιατί χωρίς κτίριο το Μουσείο θα φυτοζωεί και δεν είμαστε διατεθειμένοι να συντηρήσουμε μια τέτοια κατάσταση για περισσότερο από δύο ή τρία χρόνια». Οσο, δηλαδή, θα χρειαστούν για να απεμπλακούμε από το σημερινό αδιέξοδο. Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ μίλησε για εγκληματική συμπεριφορά του αναδόχου, «μετά βίας έχει γίνει το 10% του έργου», για να συμπληρώσει ότι ανεξάρτητα από τη δικαστική ετυμηγορία της 18ης Ιανουαρίου (εκδικάζονται ασφαλιστικά μέτρα της ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε.) υπάρχουν δύο σενάρια της επόμενης ημέρας. Ή θα προσκληθούν οι εταιρείες που βρέθηκαν στις επόμενες θέσεις του μειοδοτικού διαγωνισμού, ή θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, ενδεχόμενο το οποίο η κ. Καφέτση απεύχεται γιατί σε αυτή την περίπτωση το χρονοδιάγραμμα θα μετατεθεί ακόμα πιο πίσω. Ως προς τις αιτιάσεις της αναδόχου εταιρείας περί ανεπάρκειας των μελετών, η κ. Αννα Καφέτση τις απέρριψε υποστηρίζοντας ότι η ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. υπέγραψε τη σύμβαση αφού πρώτα ενέκρινε τις μελέτες του Φιξ.

  • Προτεραιότητες

Η κ. Αννα Καφέτση οριοθέτησε τους βασικούς στόχους για την επόμενη τριετία ως εξής: ολοκλήρωση του κτιρίου, εμπλουτισμός των συλλογών, υλοποίηση του εκθεσιακού προγράμματος μέχρι το 2012. Διατρέχοντας τους αριθμούς του δεκαετούς απολογισμού σημειώνουμε την επιτυχία του ΕΜΣΤ να μη φορτώνει με ελλείμματα τα κρατικά ταμεία, τα χαμηλά νούμερα επισκεψιμότητας τους καλοκαιρινούς μήνες, τον προϋπολογισμό των 14 εκατ. ευρώ μέσα σε δέκα χρόνια, που σύμφωνα με την κ. Αννα Καφέτση αντιστοιχεί σε χρήματα δύο ή τριών ετών για ένα ευρωπαϊκό μουσείο μεσαίας κλίμακας. Το μειονέκτημα της ανυπαρξίας συλλογών εξελίχθηκε σε «ευλογία» γιατί όπως σημείωσε η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν με απόλυτη ελευθερία στο πνεύμα της αρχής «λίγα έργα και καλά». Πρώτη μεγάλη έκθεση της χρονιάς η αναδρομική του Χρόνη Μπότσογλου (εγκαίνια στις 28.1).

Δέκα χρόνια ΕΜΣΤ

Εκθέσεις: 49
Επισκέπτες: 157.500
Δημοφιλέστερη έκθεση: Αναδρομική Κ. Τσόκλη (25.000)
Μόνιμο προσωπικό: 22 άτομα
Μόνιμη συλλογή: 660 έργα
Δαπάνη αγοράς έργων: 1.728.865
Επιχορήγηση/χορηγίες: 14.054.994
Δαπάνες: 13.948.601
Ψηφιοποίηση συλλογών: 100%

No comments: