Πήγαν με τα πινέλα και τα χρώματά τους.
Ο καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών Γιώργος Γκολφίνος αποχαιρετά την γκαλερί του
Και γέμισαν τους άδειους τοίχους της γκαλερί με τα έργα τους και τις ευχές τους. Ετσι, το οριστικό κλείσιμο της ιστορικής γκαλερί «Ζήτα-Μι» στη Θεσσαλονίκη μετατράπηκε από τους καλλιτέχνες της σε ένα δημιουργικό χάπενινγκ. Οπως ήθελαν οι ιδιοκτήτριες Μάρω Λάγια και Κατερίνα Καμάρα. «Να κλείσουμε όλοι μαζί τη "Ζήτα-Μι" που αγαπήσαμε, να κλείσει ο κύκλος όπως άρχισε. Με μια ιδέα. Αδεια από αντικείμενα, αλλά γεμάτη από τους ανθρώπους που τη στήριξαν...».
Το πανί που κάλυψε τους τοίχους της γκαλερί και γέμισε χθες με έργα θα δωρηθεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης... Μέσα στη «Ζήτα-Μι» άλλωστε ξεκίνησε ως ιδέα το Μακεδονικό. Πενήντα πέντε ολόκληρα χρόνια «κλείνουν» μαζί της.
Η «Ζήτα-Μι» άνοιξε στα τέλη του 1955 από τον Παύλο Ζάννα και τον Α. Μαυροκορδάτο ως κατάστημα έκθεσης και εμπορίας των «θρυλικών» γραφομηχανών «Ολιβέτι» αλλά και ειδικών δίσκων κλασικής και τζαζ μουσικής στον ισόγειο χώρο της οδού Αριστοτέλους 3. Τον σχεδιασμό της πινακίδας ανέλαβε ο ζωγράφος-καθηγητής Νίκος Σαχίνης, ενώ αυτόν του εσωτερικού χώρου της γκαλερί -ο καθηγητής τότε της αρχιτεκτονικής και μετέπειτα πρύτανης του ΑΠΘ Δημήτρης Φατούρος. Η σύζυγος του ενός εκ των ιδρυτών, η πιανίστρια Μίνα Ζάννα, προσέθεσε στο κατάστημα είδη λαϊκής τέχνης και κεραμικά.
Στα 1968 ο Παύλος Ζάννας καταδικάστηκε (στη γνωστή ως «δίκη των έξι») σε φυλάκιση 10 ετών. Ακολούθησε η συνεργασία της Μίνας Ζάννα με τις αδελφές Μάρω Λάγια και Κατερίνα Καμάρα από το 1970. Στη διάρκεια της τριετίας που ακολουθεί, η αίθουσα της οδού Αριστοτέλους γίνεται στέκι αντιστασιακών εικαστικών, λογοτεχνών, φιλότεχνων. Τα «ονόματα» των καλλιτεχνών που εκθέτουν (Σπύρος Βασιλείου, Λουκάς Βενετούλιας, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Αλέξης Ακριθάκης, Χρήστος Λεφάκης, Παναγιώτης Τέτσης, Παύλος Βασιλειάδης, Αλέξανδρος Ισαρης, Γιώργος Λαζόγκας, αλλά και οι Μανόλης Αναγνωστάκης και Κλείτος Κύρου κ.ά.) ουσιαστικά «συστήνονται» στο κοινό της Θεσσαλονίκης. Η γκαλερί προτείνει καλλιτέχνες και σύγχρονα ρεύματα, σοκάρει και ενημερώνει. Από το πατάρι της Αριστοτέλους περνούν ονόματα και ιδέες: ο Λουί Αραγκόν, ο Πιερ Ρεστανί και ο Αλέξανδρος Ιόλας. Στα 1993 η γκαλερί μεταφέρεται λίγες δεκάδες μέτρα ανατολικότερα. Στην οδό Προξένου Κορομηλά (στον αριθμό 1) όπου έκλεισε χθες οριστικά. Θα μας λείψει.
No comments:
Post a Comment