Saturday, May 22, 2010

Λεία € 100 εκατ. για τον νέο Τόμας Κράουν

MUSÉE ART MODERNE DE PARIS LE TRAVAIL
Το ριφιφί στο παρισινό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μαίρη Αδαμοπούλου Γιώργος Αγγελόπουλος

  • ΤΑ ΝΕΑ: Παρασκευή 21 Μαΐου 2010
«Κλειστό για τεχνικούς  λόγους» - όπως... κατ΄  ευφημισμόν έλεγε η
 επιγραφή  στην πόρτα- έμεινε χθες το  Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης  στο 
Παρίσι
Ενας μασκοφόρος εισβολέας ο οποίος «συνελήφθη» από τις κάμερες ασφαλείας (αλλά μόνο από αυτές...) έκλεψε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού πέντε πίνακες, η αξία των οποίων μπορεί να ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Oι πίνακες εξαφανίστηκαν τις πρώτες πρωινές ώρες της Πέμπτης από το μουσείο το οποίο βρίσκεται στη δεξιά όχθη του Σηκουάνα, απέναντι από τον Πύργο του Αϊφελ, στο αριστοκρατικό 16ο διαμέρισμα της παρισινής πρωτεύουσας. Ο δήμαρχος Μπερτράν Ντελανοέ έκανε γνωστό ότι το σύστημα συναγερμού του μουσείου ήταν χαλασμένο σε ορισμένες αίθουσες από τις 30 Μαρτίου. Ο χειριστής του συστήματος ασφαλείας του μουσείου είχε παραγγείλει ανταλλακτικά για να το επισκευάσει, όμως δεν τα είχε ακόμη παραλάβει από τον προμηθευτή προσέθεσε ο δήμαρχος στη δήλωσή του. Το μουσείο είχε επαναλειτουργήσει το 2006, αφού δαπανήθηκαν 15 εκατομμύρια ευρώ σε τρία χρόνια για να αναβαθμιστεί το σύστημα ασφαλείας του.

Οι ερευνητές προσπαθούν τώρα να διαπιστώσουν αν ο εισβολέας έδρασε μόνος του. Ο Κριστόφ Ζιράρ, αναπληρωτής γραμματέας Πολιτισμού στον Δήμο του Παρισιού, είπε πως μια κάμερα κατέγραψε μόνο έναν εισβολέα που φορούσε μάσκα του σκι. Ο Ζιράρ διευκρίνισε πως στη διάρκεια της νύκτας που έγινε η κλοπή είχαν υπηρεσία τρεις φρουροί ασφαλείας, όμως «δεν είδαν τίποτε». Ο εισβολέας (ή οι εισβολείς) μπήκε κόβοντας το λουκέτο μιας πύλης και σπάζοντας ένα παράθυρο του μουσείου. Φαίνεται πως γνώριζε καλά τι έκανε: ήξερε για το πρόβλημα με τον συναγερμό, πώς να αποφύγει τους φρουρούς, πώς να μπει από τη συγκεκριμένη πύλη και το παράθυρο (που χαρακτηρίζονται τώρα «αδύναμοι κρίκοι» στην ασφάλεια του μουσείου), ενώ προχώρησε κατ΄ ευθείαν στους συγκεκριμένους πίνακες.

Η εισαγγελία υπολόγισε αρχικά τη συνολική αξία των πινάκων σε 500 εκατομμύρια ευρώ, όμως ο Ζιράρ είπε αργότερα ότι η συνολική αξία τους είναι «λίγο κάτω από τα 100 εκατομμύρια». Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι είναι μία από τις μεγαλύτερες κλοπές έργων τέχνης που έχουν γίνει ποτέ, αν υπολογίσει κανείς πόσο διάσημοι είναι οι ζωγράφοι και το μουσείο. 
Χωρίς λεπίδι  
Χθες στις πόρτες του μουσείου ήταν κολλημένες χάρτινες επιγραφές που έγραφαν ότι είναι κλειστό για τεχνικούς λόγους. Αστυνομικοί της Σήμανσης εξέταζαν το σπασμένο παράθυρο και τις άδειες κορνίζες. Φαίνεται πως ο δράστης (ή οι δράστες) είχε αφαιρέσει προσεκτικά τους πίνακες αποσυναρμολογώντας τις κορνίζες, αντί να τους κόψει από τις κορνίζες με λεπίδι. Ενας φρουρός ασφαλείας στο μουσείο είπε ότι την κλοπή αντελήφθη ένας νυχτοφύλακας λίγο πριν από τις 7 π.μ.

Σε δήλωσή του ο δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας Μπερτράν Ντελανοέ εκφράζει τη λύπη του και την κατάπληξή του για την κλοπή αυτή, την οποία χαρακτηρίζει «επίθεση στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά του Παρισιού». 
Η «ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑ»
Το σύστημα συναγερμού σε κάποιες αίθουσες του μουσείου ήταν χαλασμένο από τον Μάρτιο

Η μαύρη αγορά έργων τέχνης

ΕΙΔΙΚΟΙ επισημαίνουν ότι είναι ουσιαστικά αδύνατο να πωληθούν τόσο γνωστοί πίνακες και πως τα κλεμμένα έργα τέχνης «πιάνουν» στη μαύρη αγορά πολύ χαμηλότερες τιμές. «Πολύ συχνά τους χρησιμοποιούν για να κλείνουν άλλες συμφωνίες, για ναρκωτικά ή όπλα» λέει η Αλις Φάρεν-Μπράντλεϊ, ειδικός στις κλοπές έργων τέχνης. «Δεν θα αγοραστούν απαραιτήτως από κάποιον μεγάλο λάτρη των τεχνών» προσθέτει. Σύμφωνα με την ίδια, ενώ οι κλοπές έργων τέχνης εί ναι συνήθως πολύ προσεκτικά σχεδιασμένες, δεν συμβαίνει το ίδιο με το επόμενο βήμα, την πώληση των κλεμμένων πινάκων, και γι΄ αυτό τα κλεμμένα έργα συχνά ανακτώνται.

Η Ιντερπόλ έχει σημάνει συναγερμό στα γραφεία της ανά τον κόσμο. Ο Στεφάν Τεφό, ειδικός της Ιντερπόλ για τις κλοπές έργων τέχνης, εξέφρασε αμφιβολίες ότι ένας άνθρωπος θα μπορούσε να φέρει εις πέρας μόνος του αυτή την κλοπή.

No comments: