Sunday, November 28, 2010

Ματιές στον κόσμο

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
  • Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν
  • www.msgsu.ed.tr
«Οι Ρωμιοί αρχιτέκτονες στη διαδικασία εκδυτικισμού της Κωνσταντινούπολης». Η έκθεση εστιάζεται στους αρχιτέκτονες της Κωνσταντινούπολης με ελληνορθόδοξη καταγωγή, οι οποίοι έδρασαν κυρίως κατά τον 19ο αιώνα, αλλά και το πρώτο μισό του 20ού, και επηρέασαν σημαντικά το δομημένο περιβάλλον, αφήνοντας ευδιάκριτα σημάδια στο τοπίο της σημερινής πόλης. Εισήγαγαν νέους αρχιτεκτονικούς τύπους κτιρίων και μορφολογικά πρότυπα, συμβάλλοντας καθοριστικά στον εξευρωπαϊσμό της οικοδομικής δραστηριότητας στην Κωνσταντινούπολη. Η έκθεση, που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Αποφοίτων Ζωγραφείου σε συνεργασία με τον οργανισμό Istanbul 2010 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, περιλαμβάνει φωτογραφίες κτιρίων (κατοικίες, θρησκευτικοί ναοί, εμπορικά κέντρα, ταφικά μνημεία κ.λπ.), πρωτότυπα σχέδια, καρτ ποστάλ και φωτογραφίες των αρχιτεκτόνων. Θα παραμείνει στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών έως τις 3 Δεκεμβρίου και έπειτα θα μεταφερθεί στο Σισμανόγλειο Μέγαρο, στο Πέρα, από τις 17 Δεκεμβρίου έως τις 16 Ιανουαρίου.

Giorgio de Chirico
Vacationers gladiators. 1928-1929
Oil on canvas. 157 x 198
  • ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ 
  • Guggenheim Museum 
  • www.guggenheim.org 
«Chaos and Classicism: Art in France, Italy and Germany, 1918-1936». Εχοντας βιώσει το χάος και τη φρίκη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, πολλοί Ευρωπαίοι καλλιτέχνες στράφηκαν προς τις αξίες του κλασικισμού -παραστατικότητα, καθαρές γραμμές, οργανωμένη σύνθεση, αναζήτηση της διαχρονικής ομορφιάς- εγκαταλείποντας την προπολεμική έμφαση στην καινοτομία με κάθε κόστος. Η έκθεση στο Γκουγκενχάιμ ιχνηλατεί αυτή την τάση που αναπτύχθηκε κατά τον Μεσοπόλεμο, όπως εκφράστηκε σε διάφορους καλλιτεχνικούς κύκλους: στην παρισινή αβάν-γκαρντ, με τη στροφή σε ποιητικά θέματα εμπνευσμένα από μύθους της ελληνικής αρχαιότητας, στην Ιταλία, όπου εκφράστηκαν ιδέες για μια αναβίωση της αρχαίας Ρώμης, στον νεοπλατωνικό μοντερνισμό του Μπαουχάους, μέχρι και στην παγερή αισθητική της νεογέννητης ναζιστικής κουλτούρας. Η τάση αυτή εκδηλώθηκε σε όλα τα πεδία, ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, αρχιτεκτονική, κινηματογράφο, μόδα, διακοσμητικές τέχνες, και η έκθεση περιλαμβάνει έργα μιας πλειάδας καλλιτεχνών, ανάμεσά τους οι Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Πάμπλο Πικάσο, Ζαν Κοκτό, Φερνάν Λεζέ, Ανρί Ματίς, Οτο Ντιξ, Αουγκουστ Σάντερ, Αριστίντ Μαγιόλ, Αντολφ Ζίγκλερ (εδώ το έργο του «Τα τέσσερα στοιχεία: Φωτιά, Νερό και Γη, Αέρας», 1937). Εως τις 9 Ιανουαρίου.

  • ΣΙΔΝΕΪ 
  • Museum of Contemporary Art
  •  www.mca.com.au 
«Annie Leibovitz». Τη δεκαετία του '70, οι φωτογραφίες της Ανι Λέιμποβιτς για το περιοδικό Rolling Stone έγιναν εμβληματικές εικόνες της εποχής, τεκμηριώνοντας την ελευθεριακή ποπ κουλτούρα και φέρνοντας στο προσκήνιο μια τολμηρή, ανεπιτήδευτη φυσικότητα στη φωτογράφιση διασημοτήτων. Η Λέιμποβιτς ήταν η τελευταία που φωτογράφισε τον Τζον Λένον, λίγες ώρες πριν από τη δολοφονία του. Μετά το Rolling Stone, εργάστηκε στο Vanity Fair και στην αμερικανική Vogue, εξακολουθώντας να παράγει έργο που το χαρακτηρίζουν η τολμηρότητα και η θεματική ποικιλία. Η έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σιδνεϊ, η οποία έχει ήδη περιοδεύσει στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, συγκεντρώνει επαγκελματικές και προσωπικές φωτογραφίες που τις επέλεξε η ίδια η Λέιμποβιτς (φωτ.), ανάμεσά τους πορτρέτα της Πάτι Σμιθ, του Μικ Τζάγκερ και του Μπραντ Πιτ. Εως τις 27 Μαρτίου.

Section 1: Religion
Albrecht Dürer 《The Annunciation》
Albrecht Dürer
《The Annunciation》
Pen in brown, brush in various shades of watercolor
Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin
©bpk/ Kupferstichkabinett,SMB/ Jörg P. Anders
Section 2: Portraits
Albrecht Dürer 《Ulrich Varnbüler》
Albrecht Dürer
《Ulrich Varnbüler》
1522, printed c. 1620
Chiaroscuro woodcut
National Gallery of Victoria, Melbourne
©National Gallery of Victoria, Felton Bequest, 1956
Section 3: Nature
Albrecht Dürer 《Nemesis (The Great Fortune)》
Albrecht Dürer
《Nemesis (The Great Fortune)》
1502
Engraving
National Museum of Western Art,Tokyo
  • ΤΟΚΙΟ
  • Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης 
  • www.nmwa.go.jp
 «Αλμπρεχτ Ντύρερ: Θρησκεία / Πορτρέτα / Φύση - Χαρακτικά και σχέδια». Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στα θέματα που ο ίδιος ο Ντύρερ (1471-1528) όρισε, σ' ένα βιβλίο του, ως τα πιο σημαντικά στην τέχνη: τη θρησκεία, τα πορτρέτα και τη φύση. Η έκθεση παρουσιάζει μια μικρή σειρά σχεδίων και περίπου 150 χαρακτικών του Γερμανού καλλιτέχνη, που αναδεικνύουν τον ρόλο του ως πρωτοποριακού χαράκτη στην εποχή του, παράλληλα με την εξέλιξη της εκτυπωτικής τεχνολογίας εκείνα τα χρόνια. Τα χαρακτικά, που ανήκουν τα περισσότερα στη μεγάλη συλλογή έργων του Ντύρερ της Εθνικής Πινακοθήκης της Μελβούρνης, αναδεικνύουν επίσης τον ιδιοφυή τρόπο που ενσωμάτωσε ο καλλιτέχνης τις ευαισθησίες τόσο της γερμανικής «γοτθικής» παράδοσης όσο και της ιταλικής Αναγέννησης (εδώ η χαλκογραφία «Ο άσωτος υιός», 1496). Εως τις 16 Ιανουαρίου.

  • Η Μεσόγειος του Μιρό 
Η Μεσόγειος κυριαρχεί στο έργο του Ζοάν Μιρό, του Καταλανού ζωγράφου, που αναδείχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους του σουρεαλιστικού κινήματος, διατηρώντας πάντα την εκφραστική ελευθερία του και παραμένοντας δεμένος με τη γενέθλια γη και τα βιώματά του. Η έκθεση «Joan Miro: I miti del Mediterraneo», στο Palazzo Blu της Πίζας, κάνει μια μεγάλη αναδρομή στο έργο του με άξονα τη σύνδεσή του με τη Μεσόγειο. Τα έργα που παρουσιάζονται –πίνακες, γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφήσεις– περιλαμβάνουν αναφορές στον Ισπανικό Εμφύλιο (εδώ μια αφίσα που κάνει έκκληση για βοήθεια στην Ισπανία, το 1937), στην αγωνία του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, σε στιγμές στοχασμού όπως εκφράζονται στη σειρά «Αστερισμοί», στη θάλασσα και το ταξίδι, σε αρχαιοελληνικούς μύθους, καθώς και στον θεμελιακό μύθο της μητέρας Φύσης. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 23 Ιανουαρίου
  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 28 Nοεμβρίου 2010

No comments: