Monday, February 16, 2009

Οι περιπέτειες Ελληνα συλλέκτη στην Tate Modern




ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Πτυχές της περιπέτειας της Συλλογής Κωστάκη, αλλά και του ίδιου του συλλέκτη, έγιναν γνωστές στα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης «Rodchenko and Popova: Defining Constructivism», στην «Tate Modern» του Λονδίνου (12.2). Συνδιοργανωτής της είναι το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που συμμετέχει με πάνω από 60 έργα.

Αφίσα του Ροντσένκο για διαφήμιση λαστιχένιων ειδών υπόδησης (Μουσείο Μαγιακόφσκι, Μόσχα)
Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο γενικός διευθυντής της Tate Νικόλας Σερότα έκανε εκτεταμένη αναφορά στον Γιώργο Κωστάκη και ευχαρίστησε δημόσια το ΚΜΣΤ, «το βασικό μας εταίρο στην έκθεση αυτή», όπως είπε, για την εξαιρετική συνεργασία. Ο διευθυντής της «Tate Modern», Βιντσέντε Τοντόλι, αποκάλεσε τη Συλλογή Κωστάκη «τη σημαντικότερη συλλογή Ρωσικής Πρωτοπορίας στη Δύση».

«Πολλά από τα έργα της συλλογής βρέθηκαν παρατημένα σε πατάρια ή είχαν άλλες χρήσεις», είπε στη διάρκεια των εγκαινίων η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου. Κάποια από αυτά, μάλιστα, έσωσαν τη ζωή του Γ. Κωστάκη. «Ο Κωστάκης απέκτησε τα έργα της Ποπόβα σχεδόν αποκλειστικά από την οικογένειά της και ειδικά από τον αδερφό της Πάβελ Σερκέεβιτς και το θετό γιο του. Ο Σερκέεβιτς δέχτηκε να του πουλήσει ό,τι είχε στην κατοχή του, εκτός από ένα μικρό πίνακα που κράτησε ως ενθύμιο από την αδερφή του. Ο ίδιος πρότεινε στο συλλέκτη να επισκεφτεί το θετό γιο του στην πόλη Ζβενιγκορόντ, όπου σ' ένα καλά διατηρημένο σπίτι με κήπο ανακάλυψε πολλά έργα με πιο σημαντικό το "Painterly Architectonics" του 1921. Σύμφωνα με τον Κωστάκη, το έργο ήταν καρφωμένο στο παράθυρο της αποθήκης για να προστατεύονται από τη βροχή. Ο ιδιοκτήτης δέχτηκε να το πουλήσει αν ο Κωστάκης το αντικαθιστούσε μ' ένα παράθυρο».

Ο Γ. Κωστάκης είχε διηγηθεί πως απέκτησε μια από τις μοναδικές κρεμαστές οβάλ κατασκευές του Ροντσένκο, η οποία τώρα βρίσκεται στο «ΜοΜΑ» της Νέας Υόρκης. «Κάπου στα 1950 ρώτησα τον Ροντσένκο τι απέγιναν οι κατασκευές του. Δεν έδωσε μια σαφή απάντηση. "Νομίζω ότι υπάρχει μια από αυτές κάπου εδώ. Ανέβα επάνω και δες", μού είπε. Ετσι πήρα μια σκάλα και σκαρφάλωσα. Κάτω από τόνους σκόνης και αμέτρητα χαρτιά και περιοδικά βρισκόταν μια οβάλ κρεμαστή κατασκευή σε κομμάτια. Και ο Ροντσένκο μού είπε "Πάρ' την, εσύ θα βρεις ένα ασφαλέστερο μέρος γι' αυτήν"». Η κατασκευή αυτή βρέθηκε στο «ΜΟΜΑ» όταν ο Γ. Κωστάκης, άρρωστος και σε ανάγκη μεταμόσχευσης νεφρού, την πούλησε κάπου, που ήξερε ότι θα παραμείνει ασφαλής.

Η έκθεση, που θα διαρκέσει ώς τις 17 Μαΐου, περιλαμβάνει περίπου 350 πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, κατασκευές, ανακατασκευές, φωτογραφίες και αρχειακό υλικό, με σκοπό να καταδείξει την πορεία του κονστρουκτιβισμού μέσω των δύο πρωτοστατών του κινήματος. Αργότερα θα ταξιδέψει στο ΚΜΣΤ, στη Θεσσαλονίκη (18/6 - 20/9) και στην πινακοθήκη «Reina Sofia», στη Μαδρίτη (19/10/2009 - 31/1/2010).
  • Σ.Α., ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 16/02/2009

No comments: