Sunday, February 8, 2009

Σαράντα χρόνια Ελλάδα καρέ - καρέ

Σαράντα χρόνια Ελλάδα καρέ - καρέ

Ερασιτέχνης φωτογράφος που πειραματίστηκε με την κάμερα από τις αρχές του 1930 και ξεκίνησε την πορεία του από το αλβανικό μέτωπο για να κατακτήσει επάξια τη θέση του ανάμεσα στους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής φωτογραφίας. Ο Δημήτρης Χαρισιάδης, κατέγραψε πολύπλευρα την εποχή του κι άφησε πίσω του πολύτιμο υλικό που αριθμεί 120.000 αρνητικά. Ο ίδιος είχε επιλέξει και ταξινομήσει περίπου 4.500 που θεωρούσε τις πιο καλλιτεχνικές – αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες της δουλειάς του. Από αυτές περίπου 220 από το 1935 έως το 1975 παρουσιάζονται στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη σε επιμέλεια Γεωργίας Ισμιρίδου.

Η διοργάνωση χωρίζεται σε δέκα ενότητες, με αφετηρία τα «Πρώτα βήματα». Ακολουθεί η «Δεκαετία του ‘40» όπου ο Δ. Χαρισιάδης καταγράφει τις δύσκολες συνθήκες ζωής κατά την Κατοχή και λίγο αργότερα ως ανταποκριτής του Ευρωπαϊκού Τύπου φωτογραφίζει τα «Δεκεμβριανά». Οι ενότητες «Υπαιθρος ζωή», «Στιγμιότυπα κοινωνικής ζωής» περικλείουν φωτογραφίες από τοπία και ανθρώπους της υπαίθρου με την πατίνα του χρόνου και σκηνές από την καθημερινή ζωή της πόλης, ενώ στις «Σκηνές Θεάτρου» πρόσωπα και παραστάσεις εναλλάσσονται, καθώς ο Δ. Χαρισιάδης υπήρξε φωτογράφος του Εθνικού Θεάτρου και απαθανάτισε πολύτιμο υλικό για την ιστορία του. Γόνος αστικής οικογένειας από την Καβάλα, με σπουδές Χημείας στη Λοζάνη, γλωσσομαθής και ανήσυχος, ο Δημήτρης Χαρισιάσης (1911 – 1993) ασχολήθηκε από νωρίς με τη φωτογραφία, που τελικά τον κέρδισε ολοκληρωτικά.

Οπως γράφει στο κείμενο του καταλόγου της έκθεσης η Αλεξάνδρα Μόσχοβη: «Εραστής “του καλού και της φύσεως”, όπως άλλωστε και οι περισσότεροι σύγχρονοί του ερασιτέχνες φωτογράφοι, στην πλειονότητά τους μέλη περιηγητικών συλλόγων που δύο δεκαετίες μετά θα συνασπίσουν τις καλλιτεχνικές τους επιδιώξεις υπό τη σκέπη της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας, ο Χαρισιάδης αρχικά ασχολείται με την ενθυμηματική λειτουργία της φωτογραφίας. Είναι η περίοδος που η φωτογραφία κερδίζει έδαφος ως προσφιλής δημιουργική ενασχόληση των εύπορων τάξεων, επιβεβαιώνοντας ταυτόχρονα την κοινωνική τους θέση, αλλά το επάγγελμα του φωτογράφου δεν χαίρει ακόμη της κοινωνικής εκτίμησης που αρμόζει σε έναν μεγαλοαστό».

  • Πολύπλευρη δραστηριότητα

Από το 1956 έως το 1985 διατηρούσε με το συνεργάτη του Διονύση Ταμαρέση το πρακτορείο «Δ.Α. Χαρισιάδης» φωτογραφίζοντας διαφορετικούς τομείς, από αρχαιολογικούς χώρους και την εκβιομηχάνιση της χώρας μέχρι την εξέλιξη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής και την ανάπτυξη της ναυτιλίας. Τα φωτογραφικά του καρέ περιλαμβάνονται στις ενότητες της έκθεσης: «Αρχαιότητες», «Τοπίο», «Αρχιτεκτονική», «Βιομηχανία», «Ναυπηγεία». Αξίζει να σημειωθεί ότι την κάθε ενότητα προλογίζει εισαγωγικό κείμενο ειδικού συνεργάτη.

Την έκθεση θα συνοδεύει κατάλογος, ο οποίος θα χωρίζεται σε δέκα θεματικές ενότητες, αντιπροσωπευτικές του έργου του Δημήτρη Χαρισιάδη. Αξιόλογοι συνεργάτες γράφουν τα κείμενα των μεγεθυσμένων φωτογραφιών, με στόχο η παρουσίαση του υλικού ν’ αποτελέσει σταθμό στα ελληνικά φωτογραφικά δρώμενα και στη φωτογραφική βιβλιογραφία.

INFO
• Πού: Μουσείο Μπενάκη, κτίριο οδού Πειραιώς

• Πότε: 17 Φεβρουαρίου – 19 Απριλίου 2009

  • ΤΖΕΒΕΛΕΚΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, Ελεύθερος Τύπος, Κυριακή, 08.02.09

No comments: