Sunday, February 15, 2009

«Δωμάτια» ψυχής... του Κωνσταντίνου Γιάνναρη

«Δωμάτια» ψυχής

Φόρος τιμής στα πρόσωπα που αγάπησε και εμπνεύστηκε από τη ζωή ή τον θάνατό τους είναι η έκθεση «Στην κόψη του ματιού» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη στο Μουσείο Αλεξ Μυλωνά

Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, ένας κινηματογραφιστής με ταλέντο και διεθνή εμπειρία, γνωστός στο ευρύτερο κοινό από τις ταινίες του «Από την άκρη της πόλης», «Δεκαπενταύγουστος» και «Ομηρος», δείχνει μια λιγότερο γνωστή πτυχή της δημιουργικότητάς του στο Μουσείο Αλεξ Μυλωνά. Η έκθεση σε επιμέλεια Ντένη Ζαχαρόπουλου έρχεται από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που αρχικά τη διοργάνωσε σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

  • Στα χρόνια του 80

Ο τίτλος της έκθεσης «Στην κόψη του ματιού» συνοψίζει το νόημα των ταινιών μικρού μήκους, τα πειραματικά βίντεο, τις φωτογραφίες και τις εγκαταστάσεις που βλέπουμε στην Αθήνα, ενώ ο τρόπος παρουσίασης έχει από μόνος του ξεχωριστό ενδιαφέρον. Η έκθεση επικεντρώνεται στα χρόνια του 80, όταν ο Γιάνναρης ζούσε στο Λονδίνο, δούλευε και πειραματιζόταν, ερχόταν σε επαφή με δημιουργούς και φίλους, έψαχνε τις συγγένειές του στον Ζενέ, την ποίηση, τον έρωτα, τον θάνατο. Ολη η δουλειά αυτής της περιόδου γίνεται φόρος τιμής στα πρόσωπα που αγάπησε και εμπνεύσθηκε, από τη ζωή ή τον θάνατό τους.

Ενα άκρως βιογραφικό έργο με κοινές εξόδους στα αλλόκοτα της ζωής βάζουν τον θεατή στα ιδιωτικά «δωμάτια» ψυχής του δημιουργού. Μια ταινία μικρού μήκους για τον Καβάφη (φωτ.) αφηγείται μέσα από την πατίνα του χρόνου και της διαπροσωπικής σχέσης λόγους και καταστάσεις διπλωμένες στο έργο του μεγάλου ποιητή.

Το φιλμάρισμα της κηδείας της εξαδέλφης του Ελένης, που πέθανε από λευχαιμία την ημέρα του γάμου της γίνεται υλικό για μια ταινία στη μνήμη της, ενώ ο Ζαν Ζενέ και η εξομολογητική του σκέψη γύρω από τις ανθρώπινες σχέσεις, κυκλοφορεί σε όλη την έκθεση σαν οδηγός της καρδιάς και της ματιάς.

Η ετερότητα μέσα από την ιστορία και τα προσωπικά βιώματα, ο τρόπος με τον οποίον διαπραγματεύεται την αγάπη, τον έρωτα και τον θάνατο, η τολμηρή αλλά ειλικρινής ματιά του στην ιδιαιτερότητα και την ελευθερία έκφρασής της, κάνουν αυτό το πρώιμο έργο του πολύτιμο.

Ο Γιάνναρης ανήκει, θεωρητικά, στον κόσμο του κινηματογράφου. Η δουλειά του, ωστόσο, πατά δυνατά στην αμφισημία των εικόνων, στο μοτίβο ενός ποιητικού λόγου που συναντάμε συχνότερα εκτός κινηματογράφου και πάντως σε εξαιρετικές περιπτώσεις ταλαντούχων δημιουργών. Δείτε την έκθεση έως 22/3 στην Πλ. Αγ. Ασωμάτων 5, στο Θησείο, στο Μουσείο Αλεξ Μυλωνά-ΜΜΣΤ.

  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΘΝΟΣ, 15/02/2009

No comments: