Στις χαλεπές ημέρες μας πρέπει κανείς να θεωρείται κάτι παραπάνω από τυχερός αν όχι μόνο συλλέγει έργα τέχνης αλλά είναι και ο ίδιος δημιουργός. Ρωτήστε την Ανι Λίμποβιτς, τη διάσημη φωτογράφο πορτρέτων. Το πελατολόγιό της μπορεί να περιλαμβάνει από τη Γουόλτ Ντίσνεϊ ως το «Vanity Fair», τελικά όμως έπιασε οικονομικό... πάτο. Τι κι αν υπήρξε μία από τις πιο επιτυχημένες εμπορικές φωτογράφους της γενιάς της; Οπως αποκαλύφθηκε, η καλλιτέχνις κατέφυγε πριν από μερικούς μήνες σε ένα ίδρυμα που ονομάζεται Αrt Capital και εδρεύει στο Μανχάταν για να ζητήσει δάνεια ύψους 15,5 εκατ. δολαρίων. Οσο εξωφρενικά χρέη και αν έχει, προφανώς μπορούν να αντιμετωπιστούν. Αρκεί μόνο να διακινδυνεύσει να χάσει τα δικαιώματα στα διάσημα και πανάκριβα έργα της.
Πρόκειται όμως για την ίδια τη φύση του δανείου της που θα ταρακουνήσει συθέμελα τον κόσμο της τέχνης. Είναι βέβαιον ότι η Λίμποβιτς ξεκίνησε παραδοσιακά. Προσφέροντας δηλαδή ως ενέχυρο περιουσιακά στοιχεία της, όπως το εξοχικό της στα περίχωρα της Νέας Υόρκης ή και άλλα σπίτια της στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Οταν όμως τα πράγματα σοβάρεψαν περισσότερο, αναγκάστηκε να βάλει σε υποθήκη και κάτι παραπάνω- για να επιβεβαιώσει την αξιοπιστία των δανείων. Ετσι ο κλήρος έπεσε στα δικαιώματα επί των φωτογραφιών της. Οχι μόνο όσων έχει τραβήξει κατά την πολύχρονη καριέρα της, αλλά και όλων όσων... πρόκειται να τραβήξει στο μέλλον.
Το φαινόμενο των δανείων τέχνης δεν είναι ακόμη γνωστό πέρα από στενούς κύκλους και κεκλεισμένες θύρες. Είναι πάντως πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι, ενώ σταθερές αξίες όπως η γη έχουν πλέον αποδυναμωθεί, την ίδια στιγμή κάτι τόσο ρευστό όσο η τέχνη αρχίζει να αποτελεί την καλύτερη εγγύηση όταν η χρεοκοπία σού χτυπά επίμονα την πόρτα. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και από τα αστρονομικά ποσά που συγκέντρωσε η πρόσφατη δημοπρασία της συλλογής του Υβ Σεν Λοράν στο Παρίσι.
Δεν πρέπει λοιπόν να ξεχνάτε: αν έχετε προβλήματα με τις δοσοληψίες σας, τα πολύτιμα αριστουργήματα που έχετε στην κατοχή σας θα περάσουν σε ξένα χέρια. Είναι βέβαιον ότι τα γραφεία της Αrt Capital είναι... διακοσμημένα με έργα τέχνης των οποίων οι ιδιοκτήτες αναγκάστηκαν κάποτε να τα αποχωριστούν και τώρα διατίθενται προς πώληση. Ενας Ρούμπενς εδώ, δύο Γουόρχολ παραπέρα... Σύμφωνα με ρεπορτάζ των «Νew Υork Τimes», η Λίμποβιτς είχε υπογράψει για δικαιώματα, αρνητικά φωτογραφιών και δικαιώματα συμβολαίων για φωτογραφίες που είτε υπάρχουν είτε πρόκειται να δημιουργηθούν στο μέλλον, προκειμένου να διασφαλίσει δάνεια ύψους 5 εκατ. δολαρίων (σε πρώτη φάση, το περασμένο φθινόπωρο), ενώ επανήλθε τον Δεκέμβριο υπογράφοντας αυτή τη φορά για 10,5 εκατ. δολάρια. Η είδηση αυτών των δυσάρεστων «πάρε- δώσε» επιβεβαίωσε τις φήμες ότι η Λίμποβιτς αντιμετώπιζε μεγάλο οικονομικό πρόβλημα.
Τα κυριότερα άγχη της φωτογράφου αφορούν τα τεράστια χρέη της, που σχετίζονται με ένα στούντιο στο Μανχάταν, τον θάνατο της συντρόφου της, συγγραφέως Σούζαν Σόνταγκ, και τις ευθύνες σχετικά με την ανατροφή των τριών παιδιών της. Χρειάστηκε επίσης να αντιμετωπίσει μηνύσεις που έγιναν εις βάρος της από ηλεκτρική εταιρεία αλλά και από έναν στυλίστα, το οικονομικό σκέλος των οποίων αγγίζει τις 700.000 δολάρια.
▅ Η επτά μηνών έγκυος Ντέμι Μουρ γυμνή για το «Vanity Fair» και αργότερα, επίσης γυμνή, με ένα κοστούμι ζωγραφισμένο στο σώμα της.
▅ Η Γούπι Γκόλντμπεργκ μέσα σε μια μπανιέρα γεμάτη γάλα.
▅ Ο Νταν Ακρόιντ και ο Τζον Μπελούσι ως «Βlues Βrothers» με τα πρόσωπά τους βαμμένα μπλε.
▅ Η βασίλισσα Ελισάβετ με αφορμή την επίσκεψή της στις ΗΠΑ το 2007.
▅ Ο Στινγκ στην έρημο καλυμμένος από άμμο, ώστε να εναρμονίζεται με το σκηνικό.
▅ Το εξώφυλλο του θρυλικού άλμπουμ του Μπρους Σπρίνγκστιν «Βorn in the USΑ».
No comments:
Post a Comment