Wednesday, February 25, 2009

Λύση απελπισίας για την Ανι Λίμποβιτς. Για να πληρώσει τα χρέη της η διάσημη αμερικανίδα φωτογράφος αποφάσισε να βάλει υποθήκη την ίδια την τέχνη της

1. Η ποπ τραγουδίστρια και ηθοποιός Μπιγιονσέ φωτογραφημένη τον Ιούλιο του 2007 από την Ανι Λίμποβιτς για τη διαφημιστική καμπάνια της Αmerican Εxpress
2. Η πρώτη κυρία των ΗΠΑ Μισέλ Ομπάμα ποζάρει στο εξώφυλλο της αμερικανικής «Vogue» Μαρτίου 2009
3. Το εξώφυλλο του «Vanity Fair» της 6ης Σεπτεμβρίου 2006 κοσμούσε η οικογένεια Κρουζ (ο Τομ, η Κέιτι Χολμς και η μικρή κόρη τους Σούρι), απαθανατισμένη από τη Λίμποβιτς
4. Αλλος ένας αστέρας του Χόλιγουντ που στήθηκε μετά χαράς μπροστά στον φακό της αμερικανίδας φωτογράφου. Η συγκεκριμένη φωτογραφία του Μπραντ Πιτ, τραβηγμένη τον περασμένο Ιούνιο, συμπεριελήφθη σε πρόσφατη έκθεση στη Νational Ρortrait Gallery του Λονδίνου

Τι κρίμα όταν οι πλούσιοι... βιοπαλαιστές ανακαλύπτουν ότι τα υπερπολυτελή σπίτια τους δεν έχουν πια την απαραίτητη αξία προκειμένου να τους βοηθήσουν να συγκεντρώσουν τα χρήματα που χρειάζονται σε μια δύσκολη στιγμή της ζωής τους... Αλλά για ορισμένους από αυτούς υπάρχει σωτηρία. Υπάρχουν αρκετά ιδρύματα εκεί έξω- σε καμία περίπτωση φιλανθρωπικά, αλλά σίγουρα φιλότεχνα- που είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμα να δεχθούν κάτι άλλο ως ενέχυρο: την τέχνη.

Στις χαλεπές ημέρες μας πρέπει κανείς να θεωρείται κάτι παραπάνω από τυχερός αν όχι μόνο συλλέγει έργα τέχνης αλλά είναι και ο ίδιος δημιουργός. Ρωτήστε την Ανι Λίμποβιτς, τη διάσημη φωτογράφο πορτρέτων. Το πελατολόγιό της μπορεί να περιλαμβάνει από τη Γουόλτ Ντίσνεϊ ως το «Vanity Fair», τελικά όμως έπιασε οικονομικό... πάτο. Τι κι αν υπήρξε μία από τις πιο επιτυχημένες εμπορικές φωτογράφους της γενιάς της; Οπως αποκαλύφθηκε, η καλλιτέχνις κατέφυγε πριν από μερικούς μήνες σε ένα ίδρυμα που ονομάζεται Αrt Capital και εδρεύει στο Μανχάταν για να ζητήσει δάνεια ύψους 15,5 εκατ. δολαρίων. Οσο εξωφρενικά χρέη και αν έχει, προφανώς μπορούν να αντιμετωπιστούν. Αρκεί μόνο να διακινδυνεύσει να χάσει τα δικαιώματα στα διάσημα και πανάκριβα έργα της.

Πρόκειται όμως για την ίδια τη φύση του δανείου της που θα ταρακουνήσει συθέμελα τον κόσμο της τέχνης. Είναι βέβαιον ότι η Λίμποβιτς ξεκίνησε παραδοσιακά. Προσφέροντας δηλαδή ως ενέχυρο περιουσιακά στοιχεία της, όπως το εξοχικό της στα περίχωρα της Νέας Υόρκης ή και άλλα σπίτια της στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Οταν όμως τα πράγματα σοβάρεψαν περισσότερο, αναγκάστηκε να βάλει σε υποθήκη και κάτι παραπάνω- για να επιβεβαιώσει την αξιοπιστία των δανείων. Ετσι ο κλήρος έπεσε στα δικαιώματα επί των φωτογραφιών της. Οχι μόνο όσων έχει τραβήξει κατά την πολύχρονη καριέρα της, αλλά και όλων όσων... πρόκειται να τραβήξει στο μέλλον.

Το φαινόμενο των δανείων τέχνης δεν είναι ακόμη γνωστό πέρα από στενούς κύκλους και κεκλεισμένες θύρες. Είναι πάντως πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι, ενώ σταθερές αξίες όπως η γη έχουν πλέον αποδυναμωθεί, την ίδια στιγμή κάτι τόσο ρευστό όσο η τέχνη αρχίζει να αποτελεί την καλύτερη εγγύηση όταν η χρεοκοπία σού χτυπά επίμονα την πόρτα. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και από τα αστρονομικά ποσά που συγκέντρωσε η πρόσφατη δημοπρασία της συλλογής του Υβ Σεν Λοράν στο Παρίσι.

Η Ανι Λίμποβιτς φωτογραφημένη κατά τη διάρκεια της έκθεσης με έργα της που φιλοξενείται από τις 20 Φεβρουαρίου στο Βερολίνο (ΕΡΑ/ΤΙΜ ΒRΑΚΕΜΕΙΕR)
Προς το παρόν λοιπόν η Αrt Capital κάνει χρυσές δουλειές, καθώς τα ενέχυρα έργων τέχνης θα φθάσουν εφέτος τα 120 εκατ. δολάρια- σε σύγκριση με τα 80 εκατ. ευρώ που είχε φθάσει πέρυσι. Και ενώ τέτοιου είδους ιδρύματα είναι καθ΄ όλα νόμιμα, κάποιος θα μπορούσε πολύ εύκολα να τα χαρακτηρίσει «δανειοκαρχαρίες» που καραδοκούν να αρπάξουν ό,τι έχει τεράστια συναισθηματική και οικονομική αξία για έναν καλλιτέχνη.

Δεν πρέπει λοιπόν να ξεχνάτε: αν έχετε προβλήματα με τις δοσοληψίες σας, τα πολύτιμα αριστουργήματα που έχετε στην κατοχή σας θα περάσουν σε ξένα χέρια. Είναι βέβαιον ότι τα γραφεία της Αrt Capital είναι... διακοσμημένα με έργα τέχνης των οποίων οι ιδιοκτήτες αναγκάστηκαν κάποτε να τα αποχωριστούν και τώρα διατίθενται προς πώληση. Ενας Ρούμπενς εδώ, δύο Γουόρχολ παραπέρα... Σύμφωνα με ρεπορτάζ των «Νew Υork Τimes», η Λίμποβιτς είχε υπογράψει για δικαιώματα, αρνητικά φωτογραφιών και δικαιώματα συμβολαίων για φωτογραφίες που είτε υπάρχουν είτε πρόκειται να δημιουργηθούν στο μέλλον, προκειμένου να διασφαλίσει δάνεια ύψους 5 εκατ. δολαρίων (σε πρώτη φάση, το περασμένο φθινόπωρο), ενώ επανήλθε τον Δεκέμβριο υπογράφοντας αυτή τη φορά για 10,5 εκατ. δολάρια. Η είδηση αυτών των δυσάρεστων «πάρε- δώσε» επιβεβαίωσε τις φήμες ότι η Λίμποβιτς αντιμετώπιζε μεγάλο οικονομικό πρόβλημα.

Τα κυριότερα άγχη της φωτογράφου αφορούν τα τεράστια χρέη της, που σχετίζονται με ένα στούντιο στο Μανχάταν, τον θάνατο της συντρόφου της, συγγραφέως Σούζαν Σόνταγκ, και τις ευθύνες σχετικά με την ανατροφή των τριών παιδιών της. Χρειάστηκε επίσης να αντιμετωπίσει μηνύσεις που έγιναν εις βάρος της από ηλεκτρική εταιρεία αλλά και από έναν στυλίστα, το οικονομικό σκέλος των οποίων αγγίζει τις 700.000 δολάρια.

Φωτογραφίες που προκάλεσαν συζητήσεις

▅ Ο Τζον Λένον και η Γιόκο Ονο φωτογραφημένοι για το εξώφυλλο της 22ας Ιανουαρίου 1981 του περιοδικού «Rolling Stone», τραβηγμένη την ημέρα που δολοφονήθηκε το διάσημο «Σκαθάρι».
▅ Η επτά μηνών έγκυος Ντέμι Μουρ γυμνή για το «Vanity Fair» και αργότερα, επίσης γυμνή, με ένα κοστούμι ζωγραφισμένο στο σώμα της.
▅ Η Γούπι Γκόλντμπεργκ μέσα σε μια μπανιέρα γεμάτη γάλα.
▅ Ο Νταν Ακρόιντ και ο Τζον Μπελούσι ως «Βlues Βrothers» με τα πρόσωπά τους βαμμένα μπλε.
▅ Η βασίλισσα Ελισάβετ με αφορμή την επίσκεψή της στις ΗΠΑ το 2007.
▅ Ο Στινγκ στην έρημο καλυμμένος από άμμο, ώστε να εναρμονίζεται με το σκηνικό.
▅ Το εξώφυλλο του θρυλικού άλμπουμ του Μπρους Σπρίνγκστιν «Βorn in the USΑ».

  • ΤΟΥ DΑVΙD USΒΟRΝΕ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2009

No comments: