Ευτυχώς που ο Πιερ Μπερζέ αγνόησε τους φίλους του που τον συμβούλευσαν να μην θέσει προς δημοπρασία την ιδιωτική συλλογή έργων τέχνης αποτελούμενη από περισσότερα από 700 αντικείμενα την οποία είχε συγκεντρώσει με τον φίλο και συνεργάτη του, το θρυλικό μόδιστρο Υβ Σεν Λοράν, μέχρι να περάσει η περίοδος της οικονομικής κρίσης. «Η δημοπρασία του αιώνα» όπως την χαρακτήρισαν οι ίδιοι οι Christie’s που τη διενήργησαν συμπεριέλαβε από Ρωμαϊκές αρχαιότητες έως πίνακες του Πικάσσο και απέφερε το μυθικό ποσό των 374.392 εκατομμυρίων ευρώ με αποτέλεσμα να αποτελέσει την πιο ακριβή ιδιωτική συλλογή που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία και να καταγράψει άφθονα ρεκόρ. «Είμαι πολύ-πολύ ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα», είπε ο Πιερ Μπερζέ κλείνοντας την τριήμερη δημοπρασία που έφερε στο, ειδικά διαμορφωμένο Gran Palais των Παρισίων εκατοντάδες αγοραστές, εμπόρους τέχνης, συλλέκτες και φιλότεχνους, ενώ οι υπάλληλοι του οίκου έπαιρναν ταυτοχρόνως προσφορές από 100 τηλεφωνικές γραμμές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το μεγαλύτερο μέρος των αγοραστών ήταν Αμερικανοί και Ευρωπαίοι.
Από τηλεφώνου «χτυπήθηκαν» και αγοράστηκαν έναντι 28 εκατομμυρίων ευρώ (14 εκατομμύρια το καθένα) τα δύο γλυπτά που αναπαριστούν κεφαλές ζώων, αρουραίο και κουνέλι, χρονολογούνται από τη δυναστεία των Κινγκ, η δημοπρασία των οποίων παρ’ ολίγον να προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο αφού εκπρόσωποι της Κίνας τα είχαν ζητήσει υποστηρίζοντας ότι είχαν κλαπεί από το θερινό αυτοκρατορικό παλάτι του Πεκίνου. Δεκάδες μοίραζαν φυλλάδια για να ανασταλεί η δημοπρασία τους, αλλά η γαλλική δικαιοσύνη _ που δεν αμφισβήτησε ότι είχαν κλαπεί _ επέτρεψε την πώλησή τους διότι αποφάνθηκε ότι είχαν αγοραστεί νομίμως. Οι Christies’s κατά την πάγια τακτική τήρησης της ανωνυμίας των πελατών τους, αρνήθηκαν να αποκαλύψουν την ταυτότητα των αγοραστών των δύο γλυπτών συγκρίνοντας το χρέος του δημοπράτη να προστατέψει το απόρρητο του αγοραστή με το χρέος του γιατρού να προστατέψει το απόρρητο του ασθενή. «Πάντως δεν ήμουν εγώ», σχολίασε ο Πιερ Μπερζέ, ο οποίος είχε δηλώσει ότι θα έδινε τα γλυπτά στην Κίνα «αν σταματούσε να καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα, απελευθέρωνε το Θιβέτ και καλοσώριζε τον Δαλάι Λάμα».
Αδιαμφισβήτητα, η πρώτη ημέρα της δημοπρασίας που ξεκίνησε τη Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου ανέδειξε τα πλέον εντυπωσιακά αποτελέσματα δίνοντας στο γεγονός τεράστιες διαστάσεις. Συγκέντρωσε 206 εκατομμύρια ευρώ όταν οι οργανωτές της είχαν διακηρύξει ότι θα ήταν πλήρως ικανοποιημένοι αν καθ’ όλη τη διάρκειά της έφτανε τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Ακριβότερο έργο της δημοπρασίας αποδείχτηκε ο πίνακας του Ματίς «Πασχαλίτσες σε μπλε και ροζ χαλί» του 1911 ο οποίος πουλήθηκε αντί 35,9 εκατομμυρίων ευρώ ξεπερνώντας κατά πολύ την αρχική εκτίμηση των 18 εκατομμυρίων ευρώ. Ο οίκος Christie’s αρνήθηκε επίσης να ονοματίσει τον αγοραστή, σύμφωνα με τη φημολογία ωστόσο, πρόκειται για Αμερικάνο. Η δημοπρασία με τις υψηλότατες τιμές, πάντως, είχε και μια αποτυχία: το κυβιστικό έργο του Πικάσσο «Μουσικά όργανα σε τραπέζι» δεν κατάφερε να πιάσει την τιμή εκτίμησης των 25-30 εκατομμυρίων ευρώ, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι του οίκου να το αποσύρουν. «΄Ενας Πικάσσο δεν είναι σπάνιος αλλά όλοι ψάχνουν για έναν καλό Ματίς», ανέφερε η deputy editor του περιοδικού BeauxArts, Ιζαμπέλ ντε Βαβρίν. Ρεκόρ σημείωσαν επίσης πίνακες των Ντυσάν, Μπρανκούζι, ΄Ενσορ, Μοντριάν, Ντε Κίρικο, Ζερικό, Γκρέι και πολλών άλλων. Το ξύλινο γλυπτό «Μαντάμ Λ.Ρ.» του Μπρανκούζι το οποίο κάποτε ανήκε στο γάλλο ζωγράφο Φερνάν Λεζέ πουλήθηκε αντί 26 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η δερμάτινη καρέκλα με μπράτσα σε σχήμα δράκου που χρονολογείται μεταξύ 1917-1919 και φέρει την υπογραφή της Αϊλήν Γκρέι έφτασε σχεδόν τα 22 εκατομμύρια ευρώ. Εικοσενάμισυ εκατομμύριο ευρώ πουλήθηκε επίσης σύνθεση του 1922 του Μοντριάν, καλλιτέχνη ο οποίος ιδιαίτερα επηρέασε συγκεκριμένες συλλογές του Υβ Σεν Λοράν.
-
Ακολουθεί η συλλογή Βερσάτζε
Γιατί να μην ακολουθήσει κι άλλη - επίσης διάσημου μόδιστρου; Το εκπληκτικό αποτέλεσμα της δημοπρασίας των έργων της συλλογής του γάλλου μετρ και του συντρόφου του που ξεπέρασε και τις υψηλότερες προσδοκίες ανοίγει το δρόμο - και γιατί όχι την όρεξη; - για τη δημοπρασία συλλογών ενός άλλου σχεδιαστή που επίσης υπήρξε σημαντικός συλλέκτης. Τα έπιπλα και τα έργα τέχνης της βίλα Φοντανέλε του Τζιάννι Βερσάτζε, του μετρ με το γούστο που καθόρισε μια συγκεκριμένη περίοδο της ιταλικής μόδας πωλούνται δια πλειοδοσίας την Τετάρτη 18 Μαρτίου από τον Sotheby’s δίνοντας την ευκαιρία στους υποψήφιους πλειοδότες «να αγοράσουν κάτι από τη συλλογή που είναι αντιπροσωπευτική της κληρονομιάς του», όπως ανέφερε ο Μάριο Τραβέλλα του εν λόγω οίκου. Το περιεχόμενο του, σε νεοκλασσικού ύφους, σπιτιού στις όχθες της λίμνης Κόμο του Τζιάννι Βερσάτζε που αντιπροσωπεύει το στυλ σήμα-κατατεθέν του είναι, βέβαια, πολύ χαμηλότερης αξίας από τη συλλογή του γάλλου μετρ. Τα 550 Lot της συλλογής - έπιπλα, γλυπτά και ασημικά από την κεντρική Ευρώπη του 18ου και του 19ου αιώνα - που αναμένονται να «πιάσουν» περισσότερο από 2,3 εκατομμύρια ευρώ φέρνουν στην επικαιρότητα την κίτρινη βίλλα 30 μίλια από το Μιλάνο η οποία ήταν επί 20 χρόνια το αγαπημένο καταφύγιο του Βερσάτζε τα Σαββατοκύριακα αλλά και το σκηνικό για πάρτι με συμμετοχές όπως της Μαντόνα, της πριγκίπισσας Νταϊάνα, του Στινγκ και του ΄Ελτον Τζον, μ’ άλλα λόγια των θρυλικών eightie’s. Από τη συλλογή επίπλων (όλα στα αγαπημένα χρώματα του Βερσάτζε, το μπλε και το χρυσό) έως τα κλινοσκεπάσματα, όλα τα αντικείμενα μαρτυρούν την τολμηρή διακοσμητική προσέγγιση του δημιουργού, ενώ πολλά είναι αναγνωρίσιμα μέσα από τις φωτογραφίες που έβγαλε ο Χέλμουτ Νιούτον για τη βίλλα. Κεντρικός άξονας των αντικειμένων, ένα ζευγάρι γύψινων εκμαγείων των Παλαιστών του Αντόνιο Κάνοβα (τιμή εκτίμησης: 22.825-45.653 ευρώ) τοποθετημένων στην κρεββατοκάμαρά του και μέρος ενός θέματος που διέτρεχε όλη τη βίλλα ως φόρος τιμής στην αντρική μορφή.
No comments:
Post a Comment