Στο πλαίσιο των παιδικών εργαστηρίων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Megaron Plus, σε συνεργασία με το Κέντρο Πομπιντού του Παρισιού, καλεί τους μικρούς του φίλους (ηλικίας 6-12 ετών) να γνωρίσουν από κοντά αλλά και να πειραματιστούν οι ίδιοι επάνω στο έργο ενός σημαντικού καλλιτέχνη του 20ου αιώνα. Ολ' αυτά, μέσα από την έκθεση- εργαστήρι με τίτλο «Ενα αλλιώτικο τσίρκο» που θα λειτουργήσει από τις 14 Ιανουαρίου ως τις 23 Φεβρουαρίου και βασίζεται στη δημιουργία του Αλεξάντερ Κάλντερ, εμπνευστή των «κινητικών γλυπτών» (mobiles) και δημιουργού του φημισμένου «Tσίρκου Calder» - του πρώτου σημαντικού έργου του- το οποίο τον έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό και αποτέλεσε την απαρχή του καλλιτεχνικού του ύφους.
Επρόκειτο για ένα τσίρκο μινιατούρα του οποίου οι χαρακτήρες (ακροβάτες, κλόουν, ζώα κ.λ.π)- μικρά έργα τέχνης φτιαγμένα από κοινά υλικά όπως σύρμα, ξύλο και ύφασμα- αποτελούν τους πρωταγωνιστές μιας πρωτότυπης θεατρικής παράστασης με σκηνοθέτη και αφηγητή τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Τώρα, μέσα από το εργαστήρι, το «Τσίρκο» του Κάλντερ ξαναζωντανεύει επιτρέποντας στους μικρούς του επισκέπτες να γίνουν οι δημιουργοί της δικής τους παράστασης. Μέσα από το παιχνίδι με τα διάφορα υλικά, τις φόρμες, τα χρώματα αλλά και το φως και τη σκιά, τα παιδιά γνωρίζουν από πρώτο χέρι το έργο του καλλιτέχνη κι εξοικειώνονται με τις έννοιες της ισορροπίας, της φόρμας, της κίνησης και του χώρου.
Ο Αλεξάντερ Κάλντερ (1898-1976) αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της γλυπτικής του 20ού αιώνα. Γεννημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες, από οικογένεια γλυπτών, λαμβάνει διπλή μόρφωση μηχανικού και καλλιτέχνη, κάτι που διεγείρει την εφευρετικότητα και τη φαντασία του. Από πολύ νωρίς αφοσιώνεται στη δημιουργία αντικειμένων που μοιάζουν με παιχνίδια και που μαρτυρούν την ιδιοφυία του.
Η καριέρα του Κάλντερ ξεκινά με την άφιξή του στο Παρίσι το 1926. Μέσα σε μερικά χρόνια, επαναπροσδιορίζει τη γλυπτική, την μεταμορφώνει σε σχέδιο μέσα στον χώρο και την εξελίσσει μέσα από τις έννοιες του δυναμισμού και της αφαίρεσης. Από το 1926 έως το 1931, ο Κάλντερ δημιουργεί το πασίγνωστο πλέον “Τσίρκο” του, που αποτελείται από εκατοντάδες μικρές φιγούρες από καθημερινά υλικά, φιγούρες που κατευθύνει ο ίδιος σαν μαριονετίστας. Αφήνοντας κατά μέρος τις παραδοσιακές τεχνικές, ο Αλεξάντερ Κάλντερ φαντάζεται μία γλυπτική κενή, γραμμική και κινητή.
Μετά το 1930, σημαδεμένος από τη γεωμετρική αφαίρεση του Ολλανδού ζωγράφου Μοντριάν, δημιουργεί κινητικά γλυπτά με μεταλλικές γραμμές, καθαρά χρώματα, γεμάτα ρυθμό. Τα τελευταία γλυπτά που δημιουργεί στο Παρίσι το 1933 είναι κρεμασμένα κινητικά γλυπτά που ενσαρκώνουν το πνεύμα ενός έργου ριζοσπαστικού και καθαρά ποιητικού.
Το σύμπαν του καλλιτέχνη αποκαλύπτεται μέσα από ντοκουμέντα που συνοδεύουν τα παιδιά και την οικογένειά τους και διευκολύνουν τη συνάντηση με τον καλλιτέχνη: φωτογραφίες του Κάλντερ στο ατελιέ του, αποφθέγματα του καλλιτέχνη που αποκαλύπτουν την προσωπικότητα και το έργο του, άλλες φωτογραφίες που βοηθούν στην κατανόηση της εποχής στην οποία έζησε, ασπρόμαυρα φωτογραφικά ντοκουμέντα σε μεγάλο μέγεθος που γίνονται το σκηνικό του “Αλλιώτικου Τσίρκου”, ηχητικά αποσπάσματα από κείμενα του ίδιου του καλλιτέχνη, αλλά και δύο ταινίες του Carlos Villardebo -“Το Τσίρκο του Κάλντερ” και τα “Κινητικά Γλυπτά του Κάλντερ”. Ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό θα καθοδηγεί τα παιδιά κατά τη διάρκεια της επίσκεψης ενώ προβλέπονται προγράμματα τόσο για μεμονωμένους επισκέπτες , όσο και για ομαδικές επισκέψεις και σχολεία (πληροφορίες στο τηλ: 210 7282.333)
- http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artid=377126&dt=10/01/2011#ixzz1AjUf2ATQ Διαβάστε περισσότερα:
No comments:
Post a Comment