- ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΣΟΚΛΗ
Της Βίκυς Χαρισοπούλου
TA NEA: Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010
Οι φλόγες που «τύλιξαν» το Μέγαρο Σισμάνογλου ήταν ένα σχόλιο του εικαστικού καλλιτέχνη πάνω στην «κακή» χρήση της φωτιάς που χάρισε στον Άνθρωπο ο Προμηθέας
Μνήμες, αισθήσεις, κυτταρικές αρνήσεις και σύγχρονες αποδοχές, ούτια, σάζια, ζουρνάδες, λουλούδια, τσάι «love», ντονέρ και «κεφτετσί», ο Ζεκί Μουρέν και η Χάρις Αλεξίου στο ίδιο ράφι, σημαίες με την ημισέληνο, καλοψημένα σιμίτια, ερεθιστικά εκμέκ και στη μέση μια υπερμεγέθης κυανόλευκη να ανεμίζει, από τα μποφόρ του Βοσπόρου στην πολύβουη Λεωφόρο του Πέραν της Πόλης- νυν Λεωφόρο Ιστικλάλ...
Εκεί, στο μέσον των τριών χιλιομέτρων της πεζοδρομημένης οδού βρίσκεται το εντυπωσιακό μέγαρο του Ιωάννη Σισμάνογλου (Κωνσταντινούπολη 1820-1894), το μοναδικό ιδιοκτησίας του ελληνικού κράτους, που φιλοξενεί το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας. Σ΄ αυτό το ελληνικό κτίριο... έβαλε βιντεο-φωτιά ο 80χρονος εικαστικός Κώστας Τσόκλης.
«Ο καλλιτέχνης οφείλει να ερεθίζει συνεχώς και να μην αρκείται στο να ικανοποιεί ανάγκες. Το πάθος δεν έχει καμία σχέση με τις ανάγκες. Το πάθος είναι έμπνευση και συχνά διαστροφή. Η τέχνη είναι και τα δύο» αναφέρει (στα τουρκικά) ένα από τα 50 κείμεναπίνακες του Κώστα Τσόκλη που εκτίθενται στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης.
Τα κείμενα πλαισιώνουν- σχολιάζουν μια έκθεση «φλεγόμενων εικόνων», δηλαδή βίντεο που «πυρπολούν» τον πρώτο όροφο στον αριθμό 60 της Λεωφόρου Ιστικλάλ. Οι φωτιές που «έβαλε» στην Κωνσταντινούπολη αποτελούν ολοκλήρωση της εικαστικής του τριλογίας- διαλόγου με την Τουρκία που ξεκίνησε το 2003 με την εγκατάσταση «Αναστάσεις», στο Πολιτιστικό Κέντρο Τοπχανέ (όπου «ανάσταινε» μέλη αστικών οικογενειών Ελλήνων και Τούρκων της Πόλης), συνεχίστηκε με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» (έναν εικαστικό ύμνο σ΄ εκείνον που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς) που παρουσιάστηκε το 2008 στην Ελλάδα και κλείνει με τούτη την έκθεσή του, υπό τον τίτλο «Η απρονοησία του Προμηθέα».
«Φλεγόμεναι φωτογραφίαι, γύρω μας, προβολαί, μυθολογικοί ήρωες που συναντούν ήρωας της ζωής μέσα από τον υλιστήρα της εμπειρίας του φλεγομένου καλοκαιριού του 2007, μας δίδουν την αίσθησιν ότι και εμείς ευρισκόμεθα εν μέσω φλογών», είπε στα εγκαίνια, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
Η νέα εικαστική πρόταση του Κώστα Τσόκλη «παραπέμπει στη "μαύρη" όψη του πυρός που σχετίζεται μόνο με τις καταστροφές και αποτελεί καταγγελία για τον τρόπο που οι άνθρωποι χειρίζονται το "όπλο" που τους έδωσε ο Προμηθέας», εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης, πρόεδρος του Δ.Σ. του -συνδιοργανωτή φορέαΚρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Κοσκινά. Και η κριτικός τέχνης Μπεράλ Μάντρα, υπεύθυνη του εικαστικού προγράμματος «Κωνσταντινούπολη 2010, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης»: «Ο Τσόκλης φέρνει στην επικαιρότητα ένα θέμα που σχετίζεται με το πνεύμα της εποχής: την ανάγκη να αναθεωρήσουμε τις σχέσεις μας με τη φύση, την ιστορία, την επιστήμη και την τεχνολογία, χρησιμοποιώντας την κοινή συλλογική γνώση». Η έκθεση-την οποία συνοδεύει τρίγλωσσος κατάλογος- είναι η πρώτη μεγάλη διοργάνωση στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την «Κωνσταντινούπολη 2010», των οποίων το μεγαλύτερο μέρος θα υλοποιηθεί μετά τον Ιούνιο.
Μνήμες, αισθήσεις, κυτταρικές αρνήσεις και σύγχρονες αποδοχές, ούτια, σάζια, ζουρνάδες, λουλούδια, τσάι «love», ντονέρ και «κεφτετσί», ο Ζεκί Μουρέν και η Χάρις Αλεξίου στο ίδιο ράφι, σημαίες με την ημισέληνο, καλοψημένα σιμίτια, ερεθιστικά εκμέκ και στη μέση μια υπερμεγέθης κυανόλευκη να ανεμίζει, από τα μποφόρ του Βοσπόρου στην πολύβουη Λεωφόρο του Πέραν της Πόλης- νυν Λεωφόρο Ιστικλάλ...
Εκεί, στο μέσον των τριών χιλιομέτρων της πεζοδρομημένης οδού βρίσκεται το εντυπωσιακό μέγαρο του Ιωάννη Σισμάνογλου (Κωνσταντινούπολη 1820-1894), το μοναδικό ιδιοκτησίας του ελληνικού κράτους, που φιλοξενεί το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας. Σ΄ αυτό το ελληνικό κτίριο... έβαλε βιντεο-φωτιά ο 80χρονος εικαστικός Κώστας Τσόκλης.
«Ο καλλιτέχνης οφείλει να ερεθίζει συνεχώς και να μην αρκείται στο να ικανοποιεί ανάγκες. Το πάθος δεν έχει καμία σχέση με τις ανάγκες. Το πάθος είναι έμπνευση και συχνά διαστροφή. Η τέχνη είναι και τα δύο» αναφέρει (στα τουρκικά) ένα από τα 50 κείμεναπίνακες του Κώστα Τσόκλη που εκτίθενται στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης.
Τα κείμενα πλαισιώνουν- σχολιάζουν μια έκθεση «φλεγόμενων εικόνων», δηλαδή βίντεο που «πυρπολούν» τον πρώτο όροφο στον αριθμό 60 της Λεωφόρου Ιστικλάλ. Οι φωτιές που «έβαλε» στην Κωνσταντινούπολη αποτελούν ολοκλήρωση της εικαστικής του τριλογίας- διαλόγου με την Τουρκία που ξεκίνησε το 2003 με την εγκατάσταση «Αναστάσεις», στο Πολιτιστικό Κέντρο Τοπχανέ (όπου «ανάσταινε» μέλη αστικών οικογενειών Ελλήνων και Τούρκων της Πόλης), συνεχίστηκε με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» (έναν εικαστικό ύμνο σ΄ εκείνον που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς) που παρουσιάστηκε το 2008 στην Ελλάδα και κλείνει με τούτη την έκθεσή του, υπό τον τίτλο «Η απρονοησία του Προμηθέα».
«Φλεγόμεναι φωτογραφίαι, γύρω μας, προβολαί, μυθολογικοί ήρωες που συναντούν ήρωας της ζωής μέσα από τον υλιστήρα της εμπειρίας του φλεγομένου καλοκαιριού του 2007, μας δίδουν την αίσθησιν ότι και εμείς ευρισκόμεθα εν μέσω φλογών», είπε στα εγκαίνια, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
ΙΝFΟ
- «Η απρονοησία του Προμηθέα» στο Σισμανόγλειο Μέγαρο, Κωνσταντινούπολη, έως 23 Μαΐου 2010.
Καταγγελία για το «όπλο» του Προμηθέα
Η νέα εικαστική πρόταση του Κώστα Τσόκλη «παραπέμπει στη "μαύρη" όψη του πυρός που σχετίζεται μόνο με τις καταστροφές και αποτελεί καταγγελία για τον τρόπο που οι άνθρωποι χειρίζονται το "όπλο" που τους έδωσε ο Προμηθέας», εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης, πρόεδρος του Δ.Σ. του -συνδιοργανωτή φορέαΚρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Κοσκινά. Και η κριτικός τέχνης Μπεράλ Μάντρα, υπεύθυνη του εικαστικού προγράμματος «Κωνσταντινούπολη 2010, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης»: «Ο Τσόκλης φέρνει στην επικαιρότητα ένα θέμα που σχετίζεται με το πνεύμα της εποχής: την ανάγκη να αναθεωρήσουμε τις σχέσεις μας με τη φύση, την ιστορία, την επιστήμη και την τεχνολογία, χρησιμοποιώντας την κοινή συλλογική γνώση». Η έκθεση-την οποία συνοδεύει τρίγλωσσος κατάλογος- είναι η πρώτη μεγάλη διοργάνωση στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την «Κωνσταντινούπολη 2010», των οποίων το μεγαλύτερο μέρος θα υλοποιηθεί μετά τον Ιούνιο.
No comments:
Post a Comment