Wednesday, June 17, 2009

Γιώργος Σταθόπουλος: Για τη χαρά της ζωής...

Για τη χαρά της ζωής...

Ο Γιώργος Σταθόπουλος δηλώνει εραστής των χρωμάτων, του αρχαϊκού και της ομορφιάς, και να ζωγραφίζει όσα του αρέσουν αδιαφορώντας αν αυτό, για κάποιους, μεταφράζεται ως αναχρονιστικότητα. Ο Γιώργος Σταθόπουλος δηλώνει εραστής των χρωμάτων, του αρχαϊκού και της ομορφιάς, και να ζωγραφίζει όσα του αρέσουν αδιαφορώντας αν αυτό, για κάποιους, μεταφράζεται ως αναχρονιστικότητα
  • Τι σημαίνει για εσάς ζωγραφική;

Οταν μπεις στη διαδικασία της ζωγραφικής (όπως συμβαίνει άλλωστε με κάθε επάγγελμα), τότε ζεις με αυτό. Σκέφτεσαι με τα χρώματα, τα πινέλα, το φως... Με όλα αυτά που είναι οι αφορμές, το υλικό που σε κάνει να ζωγραφίζεις. Είναι ένας τρόπος ζωής. Οποιος αγαπάει αυτό που κάνει και το κάνει με αφοσίωση, τότε το κάνει καλά. Το καλά άλλωστε είναι υποκειμενικό.

Για τη χαρά της ζωής...
  • Αν είναι υποκειμενικό, ποιον ρόλο παίζει η κριτική;

Η κριτική σήμερα δεν έχει λόγο ύπαρξης. Γιατί δεν υπάρχει ένας κοινός μύθος, μια κοινή θρησκεία, μια φιλοσοφία κάτω από την οποία συνενώνονται και οργανώνονται όλα όσα μας αφορούν. Ολα όσα αφορούν την τέχνη. Στο Βυζάντιο όλοι ζωγράφιζαν τα ίδια θέματα, με τα ίδια υλικά, με την ίδια τεχνοτροπία. Εγώ σήμερα ζωγραφίζω μια κοπέλα και έλκω τον τρόπο μου από την αρχαιότητα ή τη λαϊκή ζωγραφική. Ενας άλλος κάνει βίντεο αρτ, κάποιος τρίτος ρίχνει έναν κουβά χρώμα στον μουσαμά και φτιάχνει έναν πίνακα που τον εκφράζει. Θα ήταν, λοιπόν, εγωιστικό να θέλω να ζωγραφίζουν όλοι όπως εγώ. Η εποχή μας είναι προσωπική, ατομική. Εμπεριέχει και το καλό και το κακό.

Εσείς με τη ζωγραφική σας αναζητάτε πάντα το καλό. Αυτό αποτελεί στάση ζωής ή αφορά μόνον την τέχνη σας; Είμαι αισιόδοξος και ευχαριστημένος με τη ζωή μου ...και με τα δύσκολα και με τα εύκολα. Δεν έχω την άποψη ότι με το έργο μου θα κεντρίσω τους ανθρώπους να γίνουν καλύτεροι. Αυτά μου αρέσουν, αυτά ζωγραφίζω.

Δεν επιδιώκω ούτε δόξα ούτε υστεροφημία. Το ίδιο μου το έργο το αμφισβητώ κι εγώ ο ίδιος. Εμένα μου αρέσει η ζωή όπως είναι. Δεν επιδιώκω να ζήσω καλύτερα. Στο εργαστήρι μου στον Αγ. Αρτέμιο είμαι από τη στιγμή που ήρθα στην Αθήνα. Μια υποβαθμισμένη περιοχή μέσα στα σκουπίδια. Δεν θέλω να φύγω από εδώ όμως. Θέλω μέσα μου να είμαι καλά. Τα γύρω μου τα βολεύω.

  • Ετσι και τα έργα σας είναι αισιόδοξα. Γεμάτα χρώματα και φως. Δεν φοβάστε μήπως σας κατηγορήσουν ότι κάνετε διακοσμητική ζωγραφική;

H ζωγραφική σε όλες τις εποχές ήταν διακοσμητική. Ζεις με το έργο τέχνης. Το έχεις σπίτι σου όλο το 24ωρο. Αν σου μεταφέρει μελαγχολία, δεν είναι καλό. Στο θέατρο μπορούμε να δούμε το τραγικό, στην ποίηση μπορούμε να το διαβάσουμε, γιατί τελειώνει η παράσταση ή το βιβλίο και φεύγεις από αυτήν την κατάσταση. Επιστρέφεις στα δικά σου προβλήματα. Βεβαίως, υπάρχουν σπουδαία έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που απεικονίζουν θέματα τραγικά. Αυτά, κατά τη γνώμη μου, είναι καλύτερο να βρίσκονται στα μουσεία. Nα τα επισκέπτεσαι κι έπειτα να γυρίζεις σε ένα γαλήνιο σπίτι. Εγώ είμαι λαϊκός ζωγράφος και θέλω να επικοινωνώ με το έργο μου τη χαρά της ζωής. Στις μεγάλες εποχές τα έργα απεικόνιζαν ιδανικές μορφές ώστε οι νέοι να θέλουν να μοιάσουν σε αυτές.

  • Εχετε φιλοτεχνήσει φλιτζάνια του καφέ για την εταιρεία «Λουμίδης Παπαγάλος». Πώς αντιμετωπίσατε αυτήν την πρόκληση;

Με πολύ μεγάλη χαρά. Μην ξεχνάτε ότι σήμερα στα μουσεία θαυμάζουμε την τέχνη των αρχαίων στα αντικείμενα της καθημερινότητας. Τα δοχεία για το λάδι και το κρασί, τις κουτάλες, τα σκεύη μαγειρικής... Γιατί σήμερα να περιφρονήσουμε ένα χρηστικό αντικείμενο και να το θεωρήσουμε ευτελές; Ζούμε με αυτά τα αντικείμενα καθημερινά. Γιατί να μην έχει μια ωραία ζωγραφιά το φλιτζάνι του καφέ; Τι σημαίνει «η τέχνη είναι κάτι ανώτερο»; Η ζωή δεν είναι το ανώτερο όλων; Η καθημερινότητά μας δεν είναι ανώτερη; Κι ευτυχώς, αυτή είναι μια άποψη που μοιράζονται πολλοί. Και αρκετοί ζωγράφοι, γνωστοί και σημαντικοί, έχουν φιλοτεχνήσει φλιτζάνια του καφέ για τον Λουμίδη.

  • Πώς ζωγραφίζετε; Με ωράριο ή όταν έρχεται η έμπνευση;

Δεν περιμένω καμία έμπνευση. Δεν ξέρω τι θα πει έμπνευση. Δουλεύοντας έρχεται η ιδέα. Ερχομαι καθημερινά στο ατελιέ μου και δουλεύω. Βουτάω μέσα στα χρώματα και ζωγραφίζω. Δεν πιστεύω στο θεόσταλτο και στο ουρανοκατέβατο.

  • Κι όμως, υπάρχει η έμπνευση. Εσείς, μάλιστα, εμπνέεστε ιδιαίτερα από την αρχαία Ελλάδα. Τι σημαίνει για εσάς η αρχαία Ελλάδα;

Είμαι βαθιά επηρεασμένος από την αρχαιότητα, τη γραμματεία, τη ζωγραφική της και όλες τις μορφές τέχνης που έχουν απομείνει. Γιατί ελάχιστα έχουν απομείνει. Οι θρησκείες που ακολούθησαν κατέστρεψαν τα περισσότερα.

  • Από τους σύγχρονους καλλιτέχνες ποιοι έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωσή σας;

Θα πρέπει να αναφερθώ στον Χατζιδάκι και στον Γκάτσο; Διστάζω. Πώς να αναφερθώ σε αυτές τις τεράστιες προσωπικότητες. Αυτά τα ιερά τέρατα που σου έδειχναν όλες τις όψεις της ζωής κι όχι μόνον αυτή που όλοι έβλεπαν... Που σου αναποδογύριζαν τις δεδομένες πεποιθήσεις και σε έκαναν να δεις διαφορετικά τον κόσμο;

  • Πόσο επηρεάζει η παγκόσμια κρίση τον πολιτισμό και τα καλλιτεχνικά δρώμενα στην Ελλάδα;

Οταν εμείς ήμασταν νέοι, υπήρχε μεγαλύτερη κρίση. Οταν ήρθα από το χωριό μου, δούλευα νύχτα και σπούδαζα μέρα. Τα έβγαζα πέρα πολύ δύσκολα. Κι άλλοι όπως εγώ. Για καιρό κοιμόμουν στο εργαστήρι ενός φωτογράφου. Και λοιπόν; Η ζωή ήταν υπέροχη. Σήμερα πιστεύω ότι η ευμάρεια και η καλοπέραση έχουν φέρει τον πανικό. Αυτοί που έχουν βολευτεί φοβούνται μήπως χάσουν τα κεκτημένα. Και τα βάζουν με όλα τα άλλα εκτός από τον εαυτό τους. Η κρίση τρομάζει τους ανθρώπους που έχουν μάθει στην υπερβολή και στη σπατάλη. Αντί να μιλάμε για κρίση εδώ στην Ελλάδα, θα έπρεπε να μιλάμε για τον πανικό των καλοπερασάκηδων....

ΤΕΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, Photo: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΔΟΚΑΚΗΣ, ΕΙΚΟΝΕΣ, ΕΘΝΟΣ

No comments: