Wednesday, June 3, 2009

6 αντικλείδια στον «Παράδεισο» τέχνη

  • Η 2η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ: 15 ΙΟΥΝΙΟΥ - 4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
  • Των ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ,
  • Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 3 Ιουνίου 2009

Τόσες είναι οι εκθέσεις που στήνονται κατά μήκος της παραλίας του Φαλήρου, από Tae Kwon Do μέχρι Φλοίσβο και Μπάτη. Και παρ' όλο που το γενικό θέμα είναι το «Heaven», οι επιμελητές δεν διστάζουν να παίξουν με το θαλασσινό νεράκι

«D.Ο.Μ.», το νεκροταφείο του Πολωνού Ρόμπερτ Κουσμιρόφσκι

«D.Ο.Μ.», το νεκροταφείο του Πολωνού Ρόμπερτ Κουσμιρόφσκι

Αν η 1η Μπιενάλε της Αθήνας ήταν «κλειστή» και δόξασε την καταστροφολογία («Destroy Athens»), η 2η ανοίγεται προς τη θάλασσα και λατρεύει την ουτοπία του Παραδείσου. Από τις 15 Ιουνίου περισσότεροι από 130 καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο μάς καλούν να δούμε τα έργα τους κατά μήκος της παραλίας του Φαλήρου, σε μια έκταση που ξεκινά από τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις (Tae Kwon Do) και φτάνει ώς τον Φλοίσβο και τον Μπάτη. Στον «Παράδεισο» («Heaven»), όπως είναι το γενικό θέμα της, έργα θα δούμε στις παραλίες αλλά και μέσα στο νερό. Ο πυρήνας της, όμως, θα στηθεί στο κτίριο της Πεζογέφυρας-Εσπλανάδας (δίπλα στο Tae Kwon Do) σε ένα χώρο 4.500 τ.μ. Εξω απ' αυτό βρίσκεται η πλατεία Νερού, όπου θα φιλοξενηθούν εγκαταστάσεις, περφόρμανς και συναυλίες.

Εφτά επιμελητές στήνουν έξι διαφορετικές, αυτόνομες ενότητες, που επικοινωνούν δημιουργικά μεταξύ τους. Τον σχεδιασμό και τη συνεκτικότητα του σπονδυλωτού πρότζεκτ ανέλαβε ο αρχιτέκτονας και εικαστικός Ανδρέας Αγγελιδάκης.

**«LIVE». Εφήμερες εγκαταστάσεις θα σχηματίζουν αλλεπάλληλες θεατρικές σκηνές, οθόνες και επιπλέουσες πλατφόρμες στο στρογγυλό κτίριο του Φλοίσβου αλλά και στην παραλία του Φαλήρου. Ο σκηνοθέτης και χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο εικαστικός Ζάφος Ξαγοράρης, οι δύο επιμελητές, επέλεξαν να βάλουν στο παιχνίδι τους κατοίκους αλλά και τους χρήστες του υδάτινου ορίου. Ετσι νέες χρήσεις των χώρων θα προκύψουν, ακόμη και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στον δρόμο ή στις στέγες των κτιρίων, χωρίς βεβαίως να παρεμβαίνουν ούτε στο τοπίο ούτε στην καθημερινότητα.

Συμμετέχουν οι: Νίκος Αρβανίτης, Barking Dogs, Ελοΐζα Καρτονέρα, Κέντρο Ερευνας Αρχιτεκτονικής του κολεγίου Goldsmiths, Αντι Λεϊτίνεν, Coti Κ., Τζένιφερ Νέλσον και Δημήτρης Κοτσαράς, Ομάδα Εικαστικών Παλαιού Φαλήρου, Ομάδα καταγραφής και αναμετάδοσης, Ομάδα Φιλοπάππου, Water Girls, Water Boys (Τζίλη Τραγανού και Ελένη Τζιρτζιλάκη) κ.ά.

Σχέδια και γλυπτά του Γιαννούλη Χαλεπά θα παρουσιαστούν στη 2η Μπιενάλε της Αθήνας στο μέρος της έκθεσης που επιμελήθηκε η Νάντια Αργυροπούλου. Στη φωτογραφία ο Χαλεπάς επισκέπτεται το γλυπτό της Κοιμωμένης στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών

Σχέδια και γλυπτά του Γιαννούλη Χαλεπά θα παρουσιαστούν στη 2η Μπιενάλε της Αθήνας στο μέρος της έκθεσης που επιμελήθηκε η Νάντια Αργυροπούλου. Στη φωτογραφία ο Χαλεπάς επισκέπτεται το γλυπτό της Κοιμωμένης στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών

**«ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ». Ο Παράδεισος της Τσους Μαρτίνεζ (επικεφαλής επιμελήτρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Βαρκελώνης) θα μπορούσε να γίνει κατανοητός ως ένας χώρος ανάπτυξης απλών υποθέσεων. Το σκεπτικό της έκθεσης είναι απλό: κάθε καλλιτέχνης καλείται να υποβάλει ένα έργο, μία ερώτηση, μία νοητή υπόθεση. Συμμετέχουν: Αλέξης Ακριθάκης, Κωστής Βελώνης, Ερίκ Μπελτράν, Τζεφ Κορνέλις, Ρομπέρτο Κουόγκι, Λάκης και Αρης Ιωνάς, Μαρία Λομπόντα, Σου Τόμπκινς κ.ά.

**«ΥΠΕΡΟΧΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ, ΑΘΗΝΑ». Η Αμερικανίδα Κάι Σοφί Ραμπίνοβιτς επέλεξε να αφήσει τον θεατή να αναλογιστεί αν και πώς η δημιουργική δραστηριότητα, οι κοινωνικές πρακτικές και η αισθητική εμπειρία μπορούν να συγκροτηθούν σε κοινή εμπειρία. Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά έργα, που υιοθετούν ενός είδους μορφική ή δομική αρχή, είτε είναι στερεή όπως μια σκαλωσιά είτε συμβολική όπως μια χρηματική συναλλαγή είτε ευέλικτη όπως μια αφήγηση. Στους καλλιτέχνες της έκθεσης όλα τα παραπάνω προσφέρουν τα μέσα με τα οποία μπορούν να ξανασκεφτούν, να ανασχηματίσουν, να ξαναφανταστούν ή ακόμη και να αναδομήσουν τον παράδεισό τους, στιγμιαίο ή εφ' όρου ζωής.

«Η λίμνη», βίντεο της Λυδίας Δαμπασίνα§

«Η λίμνη», βίντεο της Λυδίας Δαμπασίνα

Συμμετέχουν: Αναστασία Δούκα, Em Kei, Μάικλ Γκίμπσον, Μπενίτα και Ιμάνιουελ Γκρόσερ, Μίλτος Μανέτας, Μάλκολμ Μακλάρεν, Ράιαν Μακναμάρα, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Αγγελος Πλέσσας, Ράι Ρόκλεν, Willem de Rooij κ.ά.

**«ΕΠΕΙΔΗ Η ΕΥΘΕΙΑ ΟΔΟΣ ΑΠΩΛΕΣΘΗ». Η Νταϊάνα Μπάλτον δομεί την έκθεσή της γύρω από τους οκτώ κύκλους του καθαρτηρίου. Σύμφωνα με τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, ένα βουνό οδηγεί τις ψυχές στον παράδεισο μέσα από μια σειρά δοκιμασιών που παριστάνονται ως κύκλοι. Το σκεπτικό της επιμελήτριας ωστόσο απομακρύνεται από το επικό ποίημα. Χρησιμοποιεί απλώς τη δομή του ως εργαλείο οργάνωσης των έργων μέσα σε κάτι που θα μπορούσαμε να φανταστούμε ως οριζόντια αναπαράσταση του Καθαρτηρίου Ορους: ένα δοχείο ή ένα κέλυφος ναυτίλου που μικραίνει ολοένα, ωσότου καταλήξει σε μια μικρή τρύπα, που θα μπορούσε να είναι η Πύλη του Παραδείσου. Συμμετέχουν: Μαρκ Αέριαλ Γουόλερ, Αθανάσιος Αργιανάς, Adam Chodzko, Τομ Μακάρθι, Μάικλ Στίβενσον.

**«HOTEL PARADIES». Στην έκθεση, που επιμελήθηκε η Νάντια Αργυροπούλου, ο «Παράδεισος» δεν φέρει τον απόηχο ενός μακάριου, ειδυλλιακού τόπου. Γίνεται κατανοητός ως «επιθυμία αποδεσμευμένη». Η περιήγηση θα ανακαλεί την επίσκεψη σ' ένα παρηκμασμένο θέρετρο, σ' ένα μνημείο ριζωμένο στη γη και την ίδια στιγμή ελεύθερο από αυτήν.

Το πνεύμα του Βρετανού συγγραφέα Τζ. Γκ. Μπάλαρντ συναντά, εκτός των άλλων, τα γλυπτά και τα σχέδια του Γιαννούλη Χαλεπά, το λόγο του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη, την τέχνη των Πολ Τσαν, Κένεθ Ανγκερ, Πολ Νομπλ, Χριστιάνας Σούλου, Διονύση Καβαλλιεράτου, Βασίλη Καρούκ κ.ά. «Δεν διάλεξα έργα αλλά καλλιτέχνες. Στην τέχνη του Χαλεπά και του Πεντζίκη μ' ενδιαφέρει η δυνατή, πνευματική σχέση που είχαν αναπτύξει με την ύλη, ο Χαλεπάς με τον πηλό και ο Πεντζίκης με τη γλώσσα» λέει η επιμελήτρια. Εχει τη χαρά να φιλοξενεί το έργο του Ρόμπερτ Σμίθσον «Hotel Palenque» (1969) από το Γκουγκενχάιμ της Νέας Υόρκης.

**«ΠΟΣΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΟΡΕΨΟΥΝ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΜΙΑΣ ΚΑΡΦΙΤΣΑΣ». Ο Χριστόφορος Μαρίνος στην έκθεσή του επιχείρησε να αντιμετωπίσει τον Παράδεισο ως μια πιθανότητα ή υπόσχεση εντός της καθημερινής ζωής και λιγότερο ως ένα φαινόμενο μεταθανάτιας λύτρωσης και σωτηρίας. Ξεκινά με τον έργο «Archivolt of Straits» της γαλλικής ομάδας «Societe Realiste». Οι Γάλλοι φτιάχνουν μια παραδείσια «πύλη» με τη μορφή κουρτίνας ως ειρωνικό σχόλιο στη συγχώνευση των αψίδων, που συναντά κανείς στα πρώτα πέντε χαρτονομίσματα του ευρώ. Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης οι επισκέπτες καλούνται να προσεγγίσουν τον Παράδεισο «μέσα από ένα σπασμένο καθρέφτη», στη δεύτερη κυριαρχούν ψυχεδελικά ταξίδια και θεατρικές χειρονομίες, ενώ η τελευταία κυκλώνεται από ένα συναίσθημα μοναξιάς και δυσοίωνης μελαγχολίας. Συμμετέχουν: Μπρους Μπέιλι, Λυδία Δαμπασίνα, Ανγκους Φέρχερστ, Ούρσουλα Μάγιερ, Παναγιώτης Λουκάς, Αγγελος Παπαδημητρίου, Μαρκ Ουόλινγκερ κ.ά.

**Η διευθυντική ομάδα της Μπιενάλε της Αθήνας είναι οι: Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka Yio, Αυγουστίνος Ζενάκος.

Διάρκεια έως 4 Οκτωβρίου. Στηρίζει το ΥΠΠΟ, μεγάλος χορηγός η COSMOTE. *

  • Και άρμα στην Gay Parade

Η Μπιενάλε το Σάββατο 13 Ιουνίου θα συμμετάσχει στο Athens Pride Parade.

Στις 6 μ.μ. από την πλατεία Κλαυθμώνος θα παρελάσει και το άρμα του εικαστικού Αγγελου Πλέσσα, «Monument to Internet hookups». Θα καταλήξει στο Φάληρο, στην έκθεση «Υπέροχη απομόνωση, Αθήνα». Ενας μαύρος σκελετός πυραμίδας θα είναι το γλυπτό άρμα του Πλέσσα. Πάνω του θα καθήσουν τρία μέλη του Δ.Σ. του «Ιδρύματος Αγγελος Πλέσσας» με κάτι περίεργα κουτιά στα κεφάλια τους. Θα μοιράζουν χάρτες της Μπιενάλε και θα τους συνοδεύουν περπατώντας τρία ζευγάρια (ένα στρέιτ, ένα γκέι κι ένα λεσβιών). Το «Μνημείο» θα τοποθετηθεί έξω από τον κλειστό εκθεσιακό χώρο της Μπιενάλε και θα λειτουργεί ως σημείο συνάντησης, καταφύγιο, σκηνή για περφόρμανς, υπαίθριο σαλονάκι.

No comments: