Με δημιουργίες 250 καλλιτεχνών η έκθεση «Imprint - Διεθνή χαρακτικά, τυπώματα και καλλιτεχνικά βιβλία από τη συλλογή Κητή» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αποτυπώνει μία διαδρομή 100 χρόνων
Ενα αποτύπωμα -όπως, άλλωστε, λέει και ο τίτλος της- της διεθνούς χαρακτικής από τις αρχές του 20ού μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα αποτελεί η έκθεση «Imprint - Διεθνή Χαρακτικά, Τυπώματα και Καλλιτεχνικά Βιβλία από τη Συλλογή Κητή», η οποία φιλοξενείται μέχρι τις 28 Νοεμβρίου στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στους χώρους της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.
Η «Imprint» είναι ένα αποτύπωμα της διεθνούς καλλιτεχνικής σκηνής για έναν ολόκληρο αιώνα, αποτύπωμα της προσωπικής σφραγίδας ενός συλλέκτη που επί δεκαπέντε χρόνια επιδίδεται με πάθος στη συλλογή έργων τέχνης.
Περιλαμβάνει ένα μεγάλο σύνολο καλλιτεχνών και έργων, πάνω από 250 καλλιτέχνες και περισσότερα από 300 έργα. Με πυρήνα τη χαρακτική στις νέες ποικίλες τεχνικές της μορφές αποδίδει την καλλιτεχνική ατμόσφαιρα στην ευρύτητά της, καθώς ανακαλεί ποικιλότροπα τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την καλλιτεχνική έκφραση στον τρισδιάστατο χώρο.
Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα είδος εικαστικής βιβλιοθήκης, με πολυάριθμα καλλιτεχνικά βιβλία και port-folios: αυτά, στη διάθεση του θεατή, αναδεικνύουν τις πλούσιες και εμπνευσμένες καλλιτεχνικές εφαρμογές, που εξυπηρετούν λογοτεχνικά κείμενα, σε δημιουργική συνάφεια με την καλλιτεχνική εικόνα.
Η έκθεση αρθρώνεται σε επτά ενότητες: «Μοντέρνοι καιροί», «Αφαίρεση», «Στην επικράτεια του πραγματικού αντικειμένου», «Στα όρια των εννοιών και του ελάχιστου», «New Spirit», «Στην επικράτεια του χώρου», «Η τέχνη τώρα».
Αυτές οι ενότητες αποδίδουν και το χρονολογικό φάσμα στο οποίο εντάσσονται οι περιλαμβανόμενοι καλλιτέχνες και τα έργα τους. Ξεκινώντας από εκπροσώπους του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, το μεταπολεμικό στίγμα δίνεται μέσα από χαρακτηριστικά δείγματα της αφηρημένης τέχνης και στη συνέχεια από έργα και, Ευρωπαίους και Αμερικανούς, καλλιτέχνες που διερεύνησαν νέους τρόπους διαχείρισης της εικόνας και της καθημερινής πραγματικότητας κατά τις δεκαετίες 1960 και 1970.
Στη συνέχεια εκπροσώπων του μινιμαλισμού και της «άρτε πόβερα», η ζωγραφική χειρονομία με ένταση στον τύπο του νεοεξπρεσιονισμού και συναφών τάσεων χαρακτηρίζει τη δεκαετία 1980, όπως και οι καλλιτεχνικές αναζητήσεις μέσα στον τρισδιάστατο χώρο, που αφενός συνεχίζονται μέχρι σήμερα, αφετέρου αποτυπώνονται και στα χαρακτικά.
Τελευταία ενότητα αποτελεί εκείνη που παρουσιάζει εκδοχές της ευρωπαϊκής και αμερικανικής τέχνης που παράχθηκε από τη δεκαετία 1990 μέχρι σήμερα.
- Το «μικρόβιο» του συλλέκτη
Γιατρός γαστρεντερολόγος, διευθυντής της Κλινικής του νοσοκομείου «Γεώργιος Παπανικολάου», ο Γ. Κητής είχε την τύχη να είναι συμμαθητής στο γυμνάσιο με τον ζωγράφο Χρ. Μπότσογλου και να έχουν καθηγητή τον Γ. Κασσόλα.
Ο ίδιος ζωγράφιζε από μικρός, μετά το τέλος των σπουδών του, ωστόσο, κόλλησε το «μικρόβιο» της συλλογής έργων τέχνης.
Σήμερα είναι υπερήφανος που έχει στην κατοχή του 900 έργα ελληνικής ζωγραφικής και 1.800 χαρακτικής και όπως λέει «είναι κρίμα να έχεις ένα έργο στα μπουντρούμια ή κρεμασμένο στους τοίχους του σπιτιού σου. Το έργο του καλλιτέχνη αφορά την κοινωνία».
- ΚΑΤΑΛΟΓΟΣΗ έκθεση συνοδεύεται από πλούσιο, δίγλωσσο κατάλογο. Η επιμέλεια της έκθεσης και του καταλόγου είναι της Θούλης Μισιρλόγλου και επιστημονικός σύμβουλος είναι ο Ντένης Ζαχαρόπουλος.
Μαρία Ριτζαλέου, ΕΘΝΟΣ, 22/10/2010
No comments:
Post a Comment