Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΡΦΑΡΑ, Ελευθεροτυπία, 31/5/2008
Για τη Σοφί Καλ τα όρια μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας ζωής ήταν πάντα δυσδιάκριτα. Η έκθεση που παρουσιάζει μέχρι τις 8 Ιουνίου στην παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού, στήθηκε με αφορμή ένα e-mail χωρισμού.
Η Σοφί Καλ απευθύνθηκε στον Ντανιέλ Μπιρέν για το στίσιμο της έκθεσής της. Κι αυτός μεταμόρφωσε τον χώρο της οβάλ αίθουσας Λαμπρούστ της βιβλιοθήκης του Παρισιού |
«Δεν ήξερα τι να απαντήσω. Ηταν σαν να μην προοριζόταν για μένα. Τελείωνε με αυτές τις λέξεις: Να φροντίζετε τον εαυτό σας». Η εκκεντρική Γαλλίδα καλλιτέχνιδα αποφάσισε να κάνει άλλη μια φορά την προσωπική της ζωή θέμα της δουλειάς της και να ζητήσει από 107 γυναίκες, κάθε μία επιλεγμένη για το επάγγελμά της, να ερμηνεύσουν το e-mail με τον δικό τους, επαγγελματικό τρόπο. Ο αριθμός των γυναικών δεν ήταν προκαθορισμένος, ωστόσο όταν ζήτησε από την τραγουδίστρια Peaches να σχολιάσει το γράμμα και εκείνη της πρότεινε να συναντηθούν στο Βερολίνο, η Καλ κατάλαβε ότι αυτό θα ήταν το τέλος του πρότζεκτ: η σχέση της με τον άγνωστο Χ είχε γεννηθεί σε αυτή την πόλη. Η Σοφί Καλ απευθύνθηκε σε ηθοποιούς, δημοσιογράφους, δασκάλες, διορθώτριες, δικηγόρους, χορεύτριες, αλλά και σεξολόγους, σκακίστριες, αστυνομικούς, ψυχαναλύτριες, κλόουν και... συντάκτριες σταυρολέξων. Κάθε μία ερμήνευσε το γράμμα με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, φανερώνοντας παράλληλα τη δική της ψυχοσύνθεση. Κάποιες το ανέλυσαν σημειολογικά, άλλες το εξήγησαν με διπλωματική γλώσσα, ορισμένες το μελοποίησαν, υπήρξαν πολλές που χόρεψαν τα αισθήματα που τους προκάλεσε. «Αυτό που ήθελα ήταν να το καταλάβουν στη θέση μου. Να απαντήσουν στη θέση μου. Ηθελα να το αναλύσουν, να το σχολιάσουν, να το παίξουν, να το τεμαχίσουν, να το εξαντλήσουν. Ηταν ένας τρόπος να βρω χρόνο να διακόψω. Με τον δικό μου ρυθμό. Να φροντίσω κυριολεκτικά τον εαυτό μου». Επειτα η Σοφί Καλ αναζήτησε με ανοιχτή επιστολή τον κατάλληλο επιμελητή. Τον βρήκε στο πρόσωπο ενός άντρα καλλιτέχνη, του Ντανιέλ Μπιρέν, που ανέλαβε να σκηνοθετήσει με ευαισθησία τα αποτελέσματα της... έρευνας.
Αν και πρόκειται για την έκθεση που εκπροσώπησε τη Γαλλία στην τελευταία Μπιενάλε της Βενετίας, η δουλειά της Σοφί Καλ παρουσιάζεται τώρα με εντελώς διαφορετικό τρόπο, καταλαμβάνοντας μια από τις ωραιότερες αίθουσες βιβλιοθήκης του Παρισιού, που έμενε για χρόνια κλειστή, την οβάλ αίθουσα Λαμπρούστ. Ο Ντανιέλ Μπιρέν μεταμόρφωσε αριστοτεχνικά τον χώρο. Προσπερνώντας την αρχική αμηχανία -είναι η πρώτη φορά που η αίθουσα χρησιμοποιείται με αυτό τον τρόπο- αρχίζουμε να ανακαλύπτουμε σιγά σιγά, μέσα από την ανάγνωση, τα κομμάτια του παζλ: το γράμμα επαναλαμβάνεται δεκάδες φορές σε χειρόγραφη ή δακτυλογραφημένη μορφή, σχολιασμένο ή διορθωμένο, ενώ βιντεοπροβολές και μεγάλων διαστάσεων φωτογραφίες γυναικών που το διαβάζουν κρέμονται στους τοίχους, καλύπτοντας τα ξύλινα ράφια που κάποτε ήταν γεμάτα βιβλία.
No comments:
Post a Comment