O Robert Rauschenberg, ένας από τους πρωτοπόρους της pop art, σε μια φωτογραφία του 1996.
Ο Ρόμπερτ Ράουσεμπεργκ, ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, πέθανε χθες το βράδυ, ανακοίνωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Τζένιφερ Ρόι, εκπρόσωπος της Γκαλερί Pace Wildenstein της Νέας Υόρκης.
Ο ζωγράφος που ήταν 82 ετών είχε γεννηθεί στο Τέξας το 1925, και πέθανε στο Κάπτιβ Αϊλαντ στη Φλόριντα, όπου κατοικούσε, διευκρίνισε η κυρία Ρόι. Ζωγράφος, γλύπτης, χορογράφος, φωτογράφος και ακόμη και συνθέτης, ο Ρόμπερτ Ράουσεμπεργκ,έγινε διάσημος στη δεκαετία του 50 και είναι ένας από τους πλέον ακριβοπληρωμένους αμερικανούς καλλιτέχνες.
Τρία έργα του Ράουσεμπεργκ βγαίνουν προς πώληση σήμερα Τετάρτη το βράδυ στην ανοιξιάτική δημοπρασία του οίκου Sotheby's. Το ένα από αυτά με τίτλο «Overdrive», εκτιμάται από 10 έως 15 εκατομμύρια δολάρια στον κατάλογο, που είχε εκδοθεί πριν από τον θάνατο του καλλιτέχνη.
Robert Rauschenberg, 82; influential artist mixed painting, sculpture and cast-off items
According to the gallery, Rauschenberg died of heart failure at his home in Captiva, Fla., after a brief illness.
Rauschenberg was widely regarded as a principal bridge between Abstract Expressionism in the 1950s and Pop art in the 1960s, but he did not subscribe to any narrow doctrine. His work also influenced the emergence of Neo-Dada, Minimal, Conceptual, Post-minimal, Process and performance art. His deep and abiding interest in printmaking facilitated a major revival in the medium, and his achievements in lithography were instrumental in the creation of a contemporary market for prints. In Europe, the humble, everyday objects of the Arte Povera ("poor art") movement expanded on his use of cast-off materials retrieved from the trash bin and the attic.
Rauschenberg's art was instrumental in reintroducing representational imagery into common usage. Until then, avant-garde art on both sides of the Atlantic was most closely identified with pure abstraction, which the general public regarded with skepticism. Rauschenberg mixed traditional forms of modern painting and sculpture with photographs, found objects, studio printmaking techniques and mass-produced pictures gathered in postcards, postage stamps and newspapers. In one of the most often repeated, yet frequently misquoted statements in postwar American art, he asserted: "Painting relates to both art and life. . . . (I try to act in that gap between the two).
No comments:
Post a Comment