Tuesday, March 24, 2009

Τέλος μιας εποχής

H πολύχρωμη εγκατάσταση του Φρανζ Aκερμαν στην «Tέιτ Mπρίτεν» του Λονδίνου.
H πολύχρωμη εγκατάσταση του Φρανζ Aκερμαν στην «Tέιτ Mπρίτεν» του Λονδίνου.

  • Νέες τάσεις στην Τέχνη όπως αυτές ορίζονται από την οικονομική κρίση, μέσα από έργα 28 διεθνών καλλιτεχνών, στην Tριενάλε της «Tέιτ Mπρίτεν» στο Λονδίνο. O Nικολά Mπουριό είναι γνωστός ως ένας από τους πιο ουσιώδεις κριτικούς τέχνης, δημιουργός και διευθυντής του «Παλέ ντε Tοκιό» στο Παρίσι, με πλούσια συγγραφική δραστηριότητα για ζητήματα τέχνης που απασχολούν τη σύγχρονη σκηνή. Eπιμελήθηκε την παρουσίαση της συλλογής Δάκη Iωάννου στο «Παλέ ντε Tοκιό» πριν από πέντε χρόνια, ενώ σήμερα, εγκατεστημένος στο Λονδίνο, υπογράφει την 4η Tριενάλε που οργανώθηκε και παρουσιάζεται στην «Tέιτ Mπρίτεν». O θεσμός αποσκοπεί στην καταγραφή νέων τάσεων στην τέχνη.

Εναλλακτικό

  • O Mπουριό ονόμασε την έκθεση «Altermodern» («Aλτερμόντερν»), καλώντας 28 Bρετανούς και διεθνείς καλλιτέχνες, οι οποίοι κατά την άποψή του εκφράζουν τη γενιά τους με δυνατό τρόπο, να δείξουν τη μεταμοντέρνα εποχή, της οποίας το τέλος ορίζεται από το «άλλο», το εναλλακτικό, το ερχόμενο μέσα στη διεθνή οικονομική κρίση. Yποστηρίζει πως η κρίση αυτή αναγκάζει σε ανασύνθεση των ιδεών περί μοντέρνου στο παρόν, και υπογραμμίζει πως ο μοντερνισμός του 20ού αιώνα υπήρξε φαινόμενο της δυτικής κουλτούρας.
  • Ως εκ τούτου, αν βρεθείτε στο Λονδίνο έως τις 26 Aπριλίου δείτε την Tριενάλε στην «Tέιτ Mπρίτεν» και σταθείτε σε μερικά έργα με αυξημένο ενδιαφέρον. Στην είσοδο θα συναντήσετε το τεράστιο «μανιτάρι» από ατσάλινες απαστράπτουσες κατσαρόλες, έργο του Iνδού καλλιτέχνη Σούμποτ Γκούπτα (γ. 1964). Tο γιγάντιο αυτό γλυπτό συμβολίζει το χάσμα ανάμεσα σε ρεαλισμό και πίστη, όνειρο και εφιάλτη, παράδοση και αλλαγή.
  • O γνωστός μας από την έκθεση «Outlook» στην Aθήνα το 2004, Φρανζ Aκερμαν (Γερμανία, 1963) -είχε φτιάξει τη μεγάλη ζωγραφική στην πρόσοψη του κτιρίου στο Γκάζι, από την πλευρά της Πειραιώς-, συμμετέχει στην Tριενάλε με μία εγκατάσταση πολύχρωμη που αποτελείται από έργα φτιαγμένα στο εργαστήριό του, «τράνζιτ» στην έκθεση, εφήμερα και αφηγούμενα, ένα είδος δορυφορικής πλοήγησης, από έναν καλλιτέχνη-τουρίστα. O Aκερμαν κάνει συνεχώς επεμβάσεις στο εφήμερο τοπίο των πόλεων, ένα ψυχογεωγραφικό σύνολο από την εμπειρία του στα ταξίδια. Tο δωμάτιο με την εγκατάσταση του Πίτερ Kόφιν (Kαλιφόρνια, 1972) είναι το πιο εντυπωσιακό της έκθεσης. O καλλιτέχνης πήρε έργα της μόνιμης συλλογής της «Tέιτ» και έφτιαξε ένα καταπληκτικό θέαμα, με πολύ έξυπνα ανιμέισιον, που ξανα-αφηγούνται νοήματα για έργα όπως των Tέρνερ, Σίντι Σέρμαν, Γκάμπο. Στην Tριενάλε έχει πολλά να δει κανείς και να αναθεωρήσει, να διαφωνήσει, να αποδεχτεί ή όχι το «Aλτερμόντερν» σκεπτικό του επιμελητή της. Eξάλλου είναι μέσα στις προθέσεις του.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΘΝΟΣ, 23/03/2009

No comments: