«Ποια κρίση; Φοβόμαστε μη χάσουμε τηλεοράσεις, μεζονέτες, αυτοκίνητα που η απληστία μας δημιούργησε;» λέει ο Αλέκος Φασιανός με αφορμή έκθεσή του στη Θεσσαλονίκη .«Εξέλιξη; Όχι δεν εξελίχθηκα. Ζωγραφίζω πάντα το ίδιο θέμα. Τον άνθρωπο, τη φύση, τον μύθο και το όραμα. Ίσως προσθέτω ή αφαιρώ χρώματα, αλλά όλα είναι σαν τον τελικό προορισμό για μια πόλη. Υπάρχουν πολλοί δρόμοι που μπορεί να σχεδιάσουν οι πολεοδόμοι και να ακολουθήσουν οι ταξιδιώτες, αλλά ο προορισμός είναι ο ίδιος. Κι ο καλλιτέχνης πολεοδόμος είναι. Σχεδιάζει δρόμους με προορισμό τη δική του πόλη. Πάντα την ίδια... Το ίδιο πάντα θέμα... Πολλοί λένε τι είναι η ζωή; Ένα τίποτα. Η ζωή όμως είναι αυτό το στιγμιαίο που εξασφαλίζει την αιωνιότητά της. Πολλοί λένε ότι κάνω όλο τα ίδια και τα ίδια... Κι ο Τζιακομέτι και ο Μοντιλιάνι τα ίδια έκαναν». Με αφορμή την έκθεση στη Θεσσαλονίκη αγνώστων στην πλειονότητά τους έργων του Αλέκου Φασιανού από την προσωπική συλλογή του Στέφανου Ζαχαριάδη, ο πλέον αναγνωρίσιμος Έλληνας καλλιτέχνης βρέθηκε στην πόλη και με τον χαρακτηριστικό πλουραλισμό που τον διακρίνει όχι μόνο στα χρώματα των έργων του αλλά και στις λέξεις των προφορικών ή γραπτών κειμένων του, μιλά στα «ΝΕΑ» για την επανάληψη, το θέμα, την κρίση, την οικονομία, την ελληνικότητα, τη ζωγραφική, με φόντο 37 έργα του (απ΄ τη δεκαετία του ΄60 μέχρι σήμερα, τα οποία ο συλλέκτης Στέφανος Ζαχαριάδης χρειάστηκε περί τα 12 χρόνια για να τα συγκεντρώσει) που τα είχε κι ο ίδιος... ξεχάσει.. «Το ΄χα κι εγώ ξεχάσει... Εδώ ζωγραφίζω τον καλό και τους κακούς (έργο του 1966). Κι εκεί, είναι αργότερα, το 1980, κι έχει τίτλο “Σου ΄ρχεται να το φας”... Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Το θέμα είναι πάντα το ίδιο. Η ελληνικότητα. Αυτός είναι ο καμβάς μου. Εγώ απλώς προσθέτω στιγμές ανάλογα με την οπτική της περιόδου που το ζωγράφισα».
- Η έννοια της ελληνικότητας δεν αλλάζει με τα χρόνια; Βλέπετε πάντα τους ίδιους νέους με τα μαλλιά ν΄ ανεμίζουν, τα ίδια ποδήλατα, τους ίδιους αγγέλους;
Του αρέσει ο χώρος της Κάλα Μπιάνκα όπου εκτίθενται τα έργα του γιατί «είναι σαν σε σπίτι. Έτσι ξαναβρίσκουν την απόλυτη λειτουργικότητά τους. Είναι σαν τοιχογραφίες...» λέει.
- Πώς «ζωγραφίζεται» η ελληνικότητα; Τι χρώμα έχει εν μέσω της πολυσυζητημένης κρίσης;
ΙΝFΟ: «Αλέκος Φασιανός - Άγνωστα έργα από τη συλλογή του Στέφανου Ζαχαριάδη» στην Κάζα Μπιάνκα (Βασ. Ολγας και Θεμ. Σοφούλη, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310-427.555) έως 26 Απριλίου.
Σταθμοί
●Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935
●Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1956-1960), στο εργαστήρι του Γιάννη Μόραλη και λιθογραφία στο Παρίσι (1962-1964) με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης.
●Έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 80 ατομικές εκθέσεις ανά τον κόσμο και εκατοντάδες ομαδικές.
●Ασχολήθηκε με τη χαρακτική, τη σκηνογραφία, τον σχεδιασμό αφισών, την εικονογράφηση βιβλίων.
●Εξέδωσε 10 βιβλία με πεζά και ποιητικά κείμενά του.
- ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Της Βίκυς Χαρισοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 3 Μαρτίου 2009
3 comments:
Θα τον επισκεφθούμε...
"Πτωχεύσαμε λόγω πλούτου"
Πόσο δίκιο έχει...
Antoine, χάθηκες κι εσύ, χάθηκα κι εγώ... Γράψε τίποτε και για τον Φασιανό - είδες την έκθεση;
dyosmaraki, κι εσύ έχεις δίκιο. Δυστυχώς οι νεοέλληνες έχουν χάσει την ψυχή τους στην κατανάλωση! [Βέβαια, στις μέρες τα πράγματα έχουν γίνει δύσκολα, αφού κινδυνεύουμε όλοι από την πολιτική αυτής της άθλιας κυβέρνησης...]
Post a Comment