Οτιδήποτε καινούργιο και αν αποκαλύπτεται για την ιστορία και εξέλιξη αγαπημένων ζωγράφων, δεν μπορεί παρά να μας απασχολεί. Το πορτραίτο μιας γυναίκας που κρυβόταν κάτω από ένα μεταγενέστερο τοπίο του Βαν Γκογκ ήρθε και πάλι στο φως χάρη σε έναν επιταχυντή σωματιδίων που παράγει ακτίνες Χ υψηλής ενέργειας. Οι ερευνητές κατόρθωσαν να διακρίνουν ακόμη και τα χρώματα του αρχικού πίνακα.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι ο Ολλανδός καλλιτέχνης έκανε πολλές φορές στη διάρκεια της ζωής του οικονομία, ζωγραφίζοντας πάνω σε παλαιότερους πίνακές του ή ακόμη και στο πίσω μέρος του ίδιου καμβά. Οι ειδικοί εκτιμούν μάλιστα ότι το ένα τρίτο των έργων του κρύβουν και ένα δεύτερο πίνακα κάτω από τα εξωτερικά στρώματα μπογιάς.
Ευτυχώς που υπάρχουν σήμερα οι ακτινογραφίες, οι οποίες, μπορούν να αποκαλύψουν υποκείμενα στρώματα. Το μόνο κακό με τη συγκεκριμένη μέθοδο είναι ότι οι εικόνες που προκύπτουν είναι ασπρόμαυρες και θολές, γι’ αυτό και «δυσανάγνωστες».
Ας είναι καλά λοιπόν ο Κόεν Γιάνσενς του Πανεπιστημίου της Αμβέρσας στο Βέλγιο (χημικός στο επάγγελμα) και ο μηχανικός υλικών Γιόρις Ντικ από το Πανεπιστήμιο του Ντελφτ οι οποίοι αποφάσισαν να ακολουθήσουν μια διαφορετική προσέγγιση. Ο πίνακας «Patch of Grass» αντιμετωπίστηκε με μια ολότελα νέα ματιά. Ο Γιόρις Ντικ λέει: «Ο Βαν Γκογκ ανακύκλωνε κυριολεκτικά τα δικά του έργα».
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η προσωπογραφία ζωγραφίστηκε ανάμεσα στον Νοέμβριο του 1884 και το Μάρτιο του 1885, όταν ο Βαν Γκογκ ζούσε στην Ολλανδία. Ο πίνακας όμως «καλύφθηκε» δύο χρόνια αργότερα, όταν ο ζωγράφος βρέθηκε στο Παρίσι, μαζί με τον αδερφό του, Τέο. Κάπως έτσι ενισχύεται η θεωρία που θέλει τον Βαν Γκογκ να στέλνει με το ταχυδρομείο τα έργο του στον αδερφό του, «ανακυκλωμένα» και μη. [Η Καθημερινή, 01-08-2008]
No comments:
Post a Comment