Τέσσερα χρόνια μετά το θάνατό του, ο Ρίτσαρντ Αβεντον έχει την τιμητική του σε σημαντικούς εκθεσιακούς χώρους ανά τον κόσμο. Αυτόν τον καιρό παρουσιάζονται εκθέσεις του μεταξύ άλλων στην Αρλ, στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας της Νέας Υόρκης αλλά και στο Jeu de Paume του Παρισιού. Η τελευταία, αναδρομική, φωτίζει με πληρότητα το σύνολο του έργου του και αποδεικνύει ότι ο σημαντικός αυτός φωτογράφος, αν και γνωστός στο ευρύ κοινό από το χώρο της μόδας, υπήρξε κυρίως ένας μεγάλος πορτρετίστας. Η έκθεση «Φωτογραφία 1946-2004», που θα διαρκέσει ώς τον Σεπτέμβριο και περιλαμβάνει περισσότερες από 250 εικόνες, παρακολουθεί την πορεία του Αβεντον από το '40, όταν ταξίδευε στην Ιταλία μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο για να φωτογραφίσει σκηνές δρόμου, διατρέχει τον λαμπερό κόσμο της μόδας στο Παρίσι του '50 και φτάνει στα ψυχολογικά πορτρέτα λογοτεχνών και καλλιτεχνών. Διασχίζοντας τις δεκαετίες και παρατηρώντας την εικόνα των διασκεδαστών στα σοκάκια της Ρώμης το '46, τη φωτογραφία της Μέριλιν Μορνρόε το '57, της Κάρεν Μπλίξεν το '58 μέχρι και της Μπγιορκ το 2004, ένα είναι σαφές: η μόδα, το ρεπορτάζ, το στιγμιότυπο είναι το πρόσχημα. Το θέμα για αυτόν είναι το πορτρέτο. Σ αυτό υπάρχει η απόλυτα προσωπική του σφραγίδα: άμεση προσέγγιση, κυρίως σε ολόλευκο φόντο που αποβάλλει αποτελεσματικά οποιαδήποτε ξένη λεπτομέρεια, άκαμπτη εστίαση στο μοντέλο, συχνά υπογραμμισμένη με τη σύλληψη κάποιας στιγμής απροσεξίας ή έλλειψης ηρεμίας.Πρώτο του μοντέλο, στα 10 του χρόνια, υπήρξε ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ αυτοπροσώπως. Μεγαλώνοντας προκάλεσε πολλές ρήξεις:
- Από τον Ντιόρ στην επαρχία
Της ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΙΟΥ - φωτ.: ΤΗΕ RICHARD AVEDON FOUNDATION, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία / 7, 06/07/2008
No comments:
Post a Comment