Drei stehende Männer in weiten Mänteln nach links gewendet, um 1492-96
- «Μιχαήλ Αγγελος: Σχέδια μιας μεγαλοφυΐας»
- Βιέννη, Albertina Museum
www.albertina.at
«Μιχαήλ Αγγελος: Σχέδια μιας μεγαλοφυΐας». Η έκθεση παρουσιάζει ένα σύνολο εκατό περίπου σχεδίων του Μιχαήλ Αγγέλου (1475-1564), με έμφαση στις σπουδές ανθρώπινων μορφών (εδώ η «Παναγία Βρεφοκρατούσα», 1525). Στόχος της είναι να αναδείξει το δημιουργικό δυναμικό και την επιρροή του ιδιοφυούς γλύπτη, ζωγράφου και αρχιτέκτονα σε μια περίοδο μεγάλων πολιτισμικών αλλαγών. Παρουσιάζονται έργα από τα νεανικά του χρόνια, όπως τα σχέδια για τη «Μάχη της Κασίνα», σπουδές για τις φημισμένες τοιχογραφίες της Καπέλα Σιστίνα, καθώς και σχέδια για την σκηνή της Σταύρωσης, από την τελευταία περίοδο της καλλιτεχνικής του διαδρομής, όταν πλησίαζε τα 80 του χρόνια. Η έκθεση συμπληρώνεται από γύψινα προπλάσματα αγαλμάτων του καθώς και πίνακες καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από τα σχέδιά του. Εως τις 9 Ιανουαρίου.
- «Canaletto and his Rivals»
- Λονδίνο, The National Gallerywww.nationalgallery.org.uk
«Canaletto and his Rivals». Η έκθεση φιλοξενεί πίνακες του δημοφιλούς Βενετσιάνου ζωγράφου του 18ου αιώνα Τζοβάνι Αντόνιο Κανάλ, γνωστού ως Καναλέτο (1697-1768), μαζί με έργα ανταγωνιστών του όπως ο Μπερνάρντο Μπελότο (που ήταν ανιψιός του), ο Μικέλε Μαριέσκι, ο Λούκα Καρλεβάρις και ο Φραντσέσκο Γκουάρντι, ο πιο αξιόλογος αυτής της ομάδας. Τα έργα ζωγραφικής που απεικόνιζαν τοπία της Βενετίας ήταν περιζήτητα στους επισκέπτες της πόλης, και οι καλλιτέχνες ανταγωνίζονταν για τις παραγγελίες. Στην έκθεση παρουσιάζονται 50 πίνακες με αξιοθέατα, σκηνές από την καθημερινή ζωή της πόλης, τις γιορτές και τα καρναβάλια της (εδώ ο πίνακας του Καναλέτο «Το Μπουτσιντόρο σαλπάρει την ημέρα της Αναλήψεως», 1740). Εως τις 16 Ιανουαρίου.
- «Abstract Expressionist New York: The Big Picture»
- Museum of Modern Artwww.moma.org
«Abstract Expressionist New York: The Big Picture». Η έκθεση κάνει μια μεγάλη αναδρομή στο κίνημα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, όπως αναπτύχθηκε τα μεταπολεμικά χρόνια στη Νέα Υόρκη, για να αναδειχθεί στο πρώτο διεθνούς απήχησης καλλιτεχνικό ρεύμα με αφετηρία τις ΗΠΑ. Παρουσιάζονται 100 περίπου πίνακες, καθώς επίσης γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά και φωτογραφίες, όλα από την τεράστια συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης. Οι επισκέπτες μπορούν να δουν έργα του Μαρκ Ρόθκο, του Τζάκσον Πόλοκ, του Μπάρνετ Νιούμαν, της Λι Κράσνερ, του Γουίλεμ ντε Κούνινγκ, του Ντέιβιντ Σμιθ, του φωτογράφου Ααρον Σίσκιντ και πολλών άλλων. Παράλληλα, το μουσείο παρουσιάζει δύο μικρότερες εκθέσεις («Πέτρα, χαρτί, ψαλίδι» και «Ιδέες, όχι θεωρίες») οι οποίες εστιάζουν σε επιμέρους πλευρές του κινήματος, καθώς αναπτυσσόταν σε διαφορετικά πεδία και μέσα, ολοκληρώνοντας την ιστορική επισκόπηση της εποχής και δίνοντας μια αίσθηση του βάθους και της πολυπλοκότητάς της. Εως τις 9 Ιανουαρίου.
- «L’ antiquite revee - Innovations et resistances au XVIIΙe siecle»
- Παρίσι, Musee du Louvrewww.louvre.fr
«L’ antiquite revee - Innovations et resistances au XVIIΙe siecle». Η έκθεση «Ονειρεμένη αρχαιότητα, καινοτομίες και αντιστάσεις τον 18ο αιώνα» εστιάζει στο ενδιαφέρον για την κλασική τέχνη που αναπτύχθηκε κατά τον 18ο αιώνα στην Ευρώπη, οδηγώντας σε διαφορετικούς καλλιτεχνικούς πειραματισμούς που κορυφώθηκαν στο κίνημα του νεοκλασικισμού από το 1770 έως τις αρχές του 19ου αιώνα. Παρακολουθεί την προοδευτική μετάβαση από την ελαφράδα του ροκοκό στην μεγαλοπρέπεια και τη δραματική ένταση του κλασικού στυλ. Τα 150 εκθέματα καλύπτουν ευρύτατο πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης – από ζωγραφική και γλυπτική μέχρι αρχιτεκτονική και διακοσμητικές τέχνες. Αντιπροσωπεύεται μια πλειάδα καλλιτεχνών, ανάμεσά τους ο Ζαν-Μπατίστ Γκρεζ, ο Εντμέ Μπουσαρντόν, ο Τζοβάνι Μπατίστα Πιρανέζι, η Αγγέλικα Κάουφμαν, ο Ετιέν Φαλκονέ, ο Ζαν-Ονορέ Φραγκονάρ, ο Χένρι Φουζέλι, ο Ζακ-Λουί Νταβίντ (εδώ ο πίνακας «Επιστροφή των παιδιών του Βρούτου», 1789). Εως τις 14 Φεβρουαρίου.
- «Michelangelo Pistoletto: From One to Many»
- Φιλαδελφεια, Philadelphia Museum of Artwww.philamuseum.org
«Michelangelo Pistoletto: From One to Many». Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 100 έργα του Ιταλού καλλιτέχνη, που αντανακλούν τη σχέση του με κινήματα της σύγχρονης τέχνης όπως η Ποπ Αρτ, ο μινιμαλισμός, η Αρτε Πόβερα και η εννοιολογική τέχνη. Τολμηρός και επινοητικός, ο Πιστολέτο ανήκει στους καλλιτέχνες εκείνους που πρώτοι έθεσαν ερωτήματα για την κοινωνική λειτουργία της τέχνης, την εμπορική της αξία και τη σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό, πειραματιζόμενος με διαφορετικά μέσα έκφρασης, από τη ζωγραφική και τη γλυπτική μέχρι την performance art (εδώ η «Αφροδίτη των κουρελιών», 1967). Παρακολουθώντας τη διαδρομή του 77χρονου καλλιτέχνη, η έκθεση παρουσιάζει ένα ευρύ φάσμα έργων –αυτοπροσωπογραφίες με καθρέφτες, γλυπτά, εγκαταστάσεις, έργα φτιαγμένα από σκουπίδια, έργα ομαδικής κατασκευής. Εως τις 17 Ιανουαρίου.
- Μοιραίες γυναίκες
Από την Ωραία Ελένη έως την Κλεοπάτρα, από τη Σαλώμη έως τη Μεσσαλίνα και τη Λαίδη Μάκβεθ, οι «μοιραίες» γυναίκες της ιστορίας και των μύθων ασκούσαν μεγάλη έλξη στον Γκυστάβ Μορώ. Πρωτοπόρος του συμβολισμού, ο ιδιόρρυθμος Γάλλος καλλιτέχνης του 19ου αιώνα είχε φαντασία κινηματογραφικών διαστάσεων. Η τέχνη του εστίαζε στο θέαμα και την εντυπωσιακή αφήγηση, με βασικά συστατικά το όνειρο, τον αισθησιασμό, τον χρωματικό πλούτο και την μορφοπλαστική τόλμη (εδώ ο πίνακας «Δίας και Σεμέλη», 1894). Αν ζούσε τον 20ό αιώνα, ίσως να είχε διαπρέψει σκηνοθετώντας ερωτικά θρίλερ ή φαντασμαγορικές περιπέτειες. Η έκθεση «Ο Γκυστάβ Μορώ και το αιώνιο θηλυκό», στην National Gallery of Victoria της Μελβούρνης (έως 30/4), παρουσιάζει πάνω από 100 έργα του με θέμα γυναικείες μορφές, προσφέροντας μια συναρπαστική περιήγηση στον κόσμο του καλλιτέχνη.
- Επιμέλεια: Αγγελική Στουπάκη
- Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 12 Δεκεμβρίου 2010
No comments:
Post a Comment