Paolo Veronese (1528 – 1588). Αυτοπροσωπογραφία
ΑΛΛΟΙΩΣΑΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΒΕΡΟΝΕΖΕ
- Χείλη και µύτη άλλαξε µέσα σε πέντε αιώνες η Παναγία στο «Δείπνο στους Εµµαούς», καθώς απέτυχε η συντήρησή του
- Στο κόκκινο πλαίσιο διακρίνεται το πρόσωπο της Παναγίας (Φωτογραφία: Τα Νέα)
Μετά τη συντήρηση όµως απέκτησε µια κουτσουρεµένη µύτη. Πρόβληµα διαπιστώνεται και µε το στόµα, ενώ το κεφάλι µοιάζει µετά τις επεµβάσεις σαν ξεφουσκωµένο µπαλόνι.
Κλειδί για να διαπιστωθούν οι αποτυχηµένες επεµβάσεις στον πίνακα αποτέλεσε η φωτογραφία που δείχνει την κατάστασή του όταν αφαιρέθηκαν τα σηµεία που θεωρούνταν επιζωγραφίσεις. «Μπορούµε να δούµε ακριβώς τι προσέθεσαν οι συντηρητές. Η κλίση της µύτης προς τα κάτω έχει γλιτώσει από το καθάρισµα αν και ελαφρώς τραυµατισµένη», εξηγεί ο Μάικλ Ντάλεϊ, διευθυντής του βρετανικού τµήµατος του Αrtwatch (διεθνής οργανισµός για την προστασία των έργων τέχνης από φιλόδοξες και υπερβολικές επεµβάσεις / συντηρήσεις) που µιλάει για αλλαγές «αδικαιολόγητες και αβάσιµες».
«Ξένη µορφή». Στη συνέχεια οι συντηρητές επιχείρησαν να διορθώσουν τα αδιόρθωτα. Επέµβαση όµως που... ξέχασαν να καταγράψουν στα αρχεία τους! Και έτσι «έστρεψαν µεν τη µύτη και πάλι προς τα κάτω, αλλά εξακολουθεί να είναι σουβλερή. Τα ρουθούνια είναι ακαλαίσθητα µεγάλα και τα χείλη µοιάζουν πρησµένα και χωρίς σχήµα», λένε οι ειδικοί. «Τελικά είναι µία ξένη µορφή - δηµιούργηµα του 21ου αιώνα, που δεν τιµά τη ζωγραφική του Βερονέζε», καταλήγει ο Μισέλ Φαβρ Φέλιξ.
Παρά τις αντιρρήσεις των ειδικών ωστόσο, που θα δηµοσιευθούν και στην επιθεώρηση του Αrtwatch, και παρά το γεγονός ότι οι συντηρητές παραδέχονται τα λάθη των προκατόχων τους, το Λούβρο ετοιµάζεται να συντηρήσει ένα ακόµη αριστούργηµα. Το έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Παναγία και Βρέφος µε την Αγία Αννα». Γεγονός που κάνει πολλούς να υποψιάζονται πως το επόµενο... θύµα θα είναι η Μόνα Λίζα. [Επιµέλεια: Μαίρη Αδαµοπούλου, TA NEA: Τρίτη 15 Ιουνίου 2010]
No comments:
Post a Comment