Η ιστορία, η ιστορία της τέχνης, η ζωγραφική ως μοτίβο που αναπαράγεται για λόγους ισχυρούς. Στο ζήτημα να ξαναδούν οι καλλιτέχνες μας τη μεγάλη τέχνη των μουσείων κάτω από μια άλλη οπτική που πιθανώς την απενοχοποιεί από την έννοια του αριστουργήματος και τη φέρει στα οικεία έως τον πολιτικό και εννοιολογικό ρόλο που μπορεί να έχει το αριστούργημα του μουσείου σήμερα κατά τον Αρθρουρ Ντάντο, το έργο γίνεται και ξαναγίνεται ενθαρρύνοντας κάθε φορά έναν ανανεωμένο διάλογο.
Ο Δημήτρης Ζουρούδης ανατρέχει στην ιστορία των μεγάλων που κατοικούν στο Πράντο και εκείνων που κατοικούν στο ΜΟΜΑ. Εμπλέκει τις μορφές και τις φόρμες, τις βάζει να κάνουν διάλογο, η εικονογραφία αγγίζει τις Ινφάντες αλλά και τη βιαιότητα της μάχης, θυμάται τα ηρωικά τετράγωνα αλλά και τη φωτεινότητα της τέχνης της μεσογειακής Ανατολής.
Ζωγραφίζει βίαια και κεντά τη ζωγραφική υπομονετικά. Η βελονιά που ανέκαθεν τον απασχολούσε, ακόμη και στην αναπαράσταση της βίαιης πολιτικής πραγματικότητας, εδώ γίνεται χρώμα έντονο, περίγραμμα κυρίως, που ένα με το χρώμα τονίζει και παράγει μορφή, ξεκολλώντας παράλληλα το έργο από το τελάρο, στη δημιουργία ενός χώρου που εξέχει μόλις τον όγκο της κλωστής. Ωστόσο, γίνεται ορατό το ανάγλυφο της φόρμας.
Δεν θα σταθώ στην εικονογραφία του Ζουρούδη, τι νόημα έχει εξάλλου η επανάληψη θεωριών της εποχής μας για την ανάγκη πειραματισμών, αποτυπώσεων και αναζητήσεων των μορφών της μνήμης και της Ιστορίας.
Εξάλλου, μπορεί και να καταλήγει στο ίδιο αποτέλεσμα, να προσπαθείς να ζωγραφίσεις σαν τον Γκόγια ή να χρησιμοποιήσεις μια μορφή του ως άσκηση ύφους στην καλύτερη περίπτωση ή καταγραφή αδιεξόδου στη χειρότερη.
Η ιστορική αξία ως αυταπόδεικτο έχει το προνόμιο να παράγει συγκίνηση τέτοια ώστε να μπορεί να διαπραγματευτεί ζητήματα του χρόνου μας και ως αντιπαράθεση στον παγιωμένο τρόμο και ως άλλοθι.
Αν επιθυμούμε λοιπόν να τοποθετήσουμε τη δουλειά του Δ. Ζουρούδη εντός του πλαισίου της τέχνης του χρόνου μας, έχουμε όλες τις δυνατότητες, όπως μας τις προσφέρει ο καλλιτέχνης με τους συμβολισμούς και τις σημασίες που δίνει στα πράγματα.
Θα ήταν άδικο, ωστόσο, για τον ζωγράφο μας να επιχειρηματολογήσουμε στο ζήτημα μιας τάσης, όπως συμβαίνει με αρκετούς σύγχρονούς μας καλλιτέχνες.
Εδώ, θα πρέπει να τονίσουμε πρωτίστως τη δυνατότητα μιας δουλειάς να ξεπερνά και τον κανόνα της εποχής και την άνευρη κατάθεσή της, μέσω ενός ισχυρού έργου στο οποίο μετέχει η ζωγραφική ως έννοια και το κέντημα ως πρακτική.
Αλλά ούτε και το μέσον έχει σημασία, ίσως μόνο τα στοιχεία της υπομονής που επιφυλάσσουν στον Δ. Ζουρούδη την απόλαυση μιας τέχνης με διάρκεια.*
No comments:
Post a Comment