Ο Πολ Γκογκέν εκπροσωπούσε την προσωποποίηση της σύγχρονης ιδέας ότι ο ίδιος ο καλλιτέχνης αποτελεί μια δημιουργική εφεύρεση όσο και η τέχνη του. Χωρίς να παραβλέπει τις ιδιότητες -ανηθικότητα, έκλυτο βίο, σοβινισμό, επεκτατισμό, εκμετάλλευση- που ενστερνίζεται ο ζωγράφος (ή που του καταλογίζουν οι βιογράφοι του) προκειμένου να φιλοτεχνήσει την εικόνα του εαυτού του στον κόσμο, η αναδρομική έκθεση έργων του «Maker of Myth» («Ο Δημιουργός του Μύθου») που ξεκινάει σήμερα στην Τέιτ Μόντερν του Λονδίνου εξηγεί πώς ακριβώς αυτές του οι αδυναμίες συνθέτουν και το καλλιτεχνικό του μεγαλείο.
Εχοντας συνείδηση της εντυπωσιακής εμφάνισής του, ο Πολ Γκογκέν φτιάχνει σειρά αυτοπροσωπογραφιών για να παρουσιάσει τον εαυτό του ως ήρωα της ζωής του. Κάποτε ζωγραφίζει τον εαυτό του ως πρωταγωνιστή των «Αθλίων» του Βίκτορ Ουγκό. Το 1890 απεικονίζει το εαυτό του ως Χριστό στο έργο «Αυτοπροσωπογραφία με τον πίνακά του Κίτρινος Χριστός» και φτιάχνει γλυπτή αυτοπροσωπογραφία του με τον ίδιο σαν τον αποκεφαλισμένο Ιωάννη τον Βαπτιστή.
- Χρηματιστής
Οπως και ο φίλος του ο Βαν Γκογκ, ο Γκογκέν άρχισε σχετικά αργά στη ζωή του να ζωγραφίζει. Νεαρός υπήρξε χρηματιστής, επενδυτής στην αγορά έργων τέχνης, δημοσιογράφος, εμπορικός αντιπρόσωπος κλπ. Παρότι οι συμβολιστές τον έβαλαν στη συντροφιά τους, εκείνος δεν ένιωθε άνετα. Λαχταρούσε, όπως και ο ποιητής Ρεμπό, να μείνει στην ιστορία ως παράνομος, μοναχικός και πρωτόγονος.
Οταν ο Γκογκέν έφτασε το 1891 στην Ταϊτή για να αποφύγει την ανταγωνιστική δυστυχία του αστικού Παρισιού, ανακάλυψε ότι ο παράδεισος είχε ήδη εξαφανιστεί και ότι είχε διαφθαρεί από τον μοντερνισμό - τους γαλλικούς τρόπους συμπεριφοράς και τη γαλλική θρησκεία. Οπότε, αυτό που του έμενε να κάνει ήταν να επινοήσει έναν ζωγραφιστό παράδεισο, όπως και έκανε.
- Σοφία Στυλιανού, ΕΘΝΟΣ, 29/09/2010
No comments:
Post a Comment