Thursday, September 30, 2010

Ο αρχιτέκτονας Μόραλης

  • Έκθεση στη Θεσσαλονίκη για την άγνωστη πλευρά του πρωτοπόρου εικαστικού
  • Της Βίκυς Χαρισοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2010

"Εξακόσια είκοσι έξι τετραγωνικά µέτρα είναι η µεγάλη γλυπτή _εγχάρακτη_ πρόσοψη του ξενοδοχείου «Χίλτον» στη λεωφόρο Βασ.Σοφίας, που σχεδίασε ο Γιάννης Μόραλης και εκτέλεσε (µε µια σειρά ειδικευµένους εργάτες, όπως φαίνεται στη φωτογραφία δεξιά) µεταξύ 1959 και 1962. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό του έργο που δεσπόζει στην έκθεση της Θεσσαλονίκης ">Εξακόσια είκοσι έξι τετραγωνικά µέτρα είναι η µεγάλη γλυπτή _εγχάρακτη_  πρόσοψη του ξενοδοχείου «Χίλτον» στη λεωφόρο Βασ.Σοφίας, που σχεδίασε ο Γιάννης Μόραλης και εκτέλεσε (µε µια  σειρά ειδικευµένους εργάτες, όπως φαίνεται στη  φωτογραφία δεξιά) µεταξύ 1959 και 1962. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό του έργο που δεσπόζει  στην έκθεση της Θεσσαλονίκης   Ο Γιάννης Μόραλης, ο τελευταίος ευπατρίδης της ελληνικής ζωγραφικής, ο «παραδοσιακός», ο «νεωτεριστής», ο «συντηρητικός», ο «πρωτοπόρος» ζωγράφος, γλύπτης, ο χαράκτης, ο δάσκαλος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών επί 35 χρόνια µπορεί να είναι γνωστός «τοις πάσι» για όλες τις προαναφερόµενες δραστηριότητες, πόσοι όµως γνωρίζουν πως υπήρξε και αρχιτέκτων;

Ποιος γνωρίζει ότι η γιγαντιαία γλυπτή πρόσοψη του Ξενοδοχείου Χίλτον και οι εγχάρακτες συνθέσεις της είναι δικό του έργο (όπως και εκείνες στην πίσω όψη); Και η κεραµική σύνθεση στο µπαρ Galaxy του Χίλτον επίσης, και η «Βυθισµένη πολιτεία» που σχεδίασε για το κέντρο αναψυχής «Ωκεανίς» στη Βουλιαγµένη, και οι συνθέσεις τοίχων του Ξενοδοχείου Αµαλία στους Δελφούς, και αυτές του Γκραντ Οτέλ Μεντιτεράνεαν της Ρόδου, και η επένδυση τοίχων µε ορειχάλκινες πλάκες στο υποκατάστηµα της Εθνικής Τράπεζας στο Ναυτιλιακό Μέγαρο του Πειραιά, όπως και η κεραµική σύνθεση στον τοίχο της First Νational City Βank της Θεσσαλονίκης, και η ξύλινη επένδυση στον τοίχο της ίδιας τράπεζας στο Κολωνάκι, και η σύνθεση στον εξωτερικό τοίχο της Σχολής Μωραΐτη και η σύνθεση µε µπρούντζινα ανάγλυφα και κεραµικές πλάκες στον σταθµό Ακαδηµία του Μετρό της Αθήνας...

Ολα αυτά τα δεκάδες προσχέδια των αρχιτεκτονικών συνθέσεών του, από το Ξενοδοχείο Χίλτον (1959) έως και τον σταθµό Ακαδηµίας του Μετρό (1999), επί σαράντα συνεχή χρόνια, ο Γιάννης Μόραλης τα φύλασσε στο εργαστήριό του και τα παραχώρησε τον Φεβρουάριο του 2009 (µόλις δέκα µήνες πριν από τον θάνατό του σε ηλικία 93 ετών) στο Μουσείο Μπενάκη. Στο αρχείο συµπεριλαµβάνονται αρχιτεκτονικές προτάσεις του Μόραλη για διαµορφώσεις ξενοδοχείων, δηµόσιων κτιρίων και ιδιωτικών κατοικιών. Δεδοµένου ότι αρκετές από τις κατασκευές καταστράφηκαν, ορισµένες µάλιστα όπως προκύπτει από τις σηµειώσεις του καλλιτέχνη που τις συνοδεύουν «δεν έγιναν», η δωρεά προς το Μουσείο Μπενάκη συγκροτεί ένα αρχείο µαρτυριών εξαιρετικής σηµασίας.

Η έκθεσή τους δεν πρόλαβε να πραγµατοποιηθεί στο Μουσείο Μπενάκη. Η συνεργασία όµως των ανθρώπων του Μουσείου µε τους ακάµατους συναδέλφους τους της Δηµοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης «έστησε» τη σηµαντικότερη (λόγω και «πανελλήνιας πρώτης» που κάνει στη Θεσσαλονίκη), ίσως, έκθεση των φετινών «Δηµητρίων» του Δήµου Θεσσαλονίκης. Υπό τον τίτλο «Με οδηγό την αίσθηση».
ΙΝFΟ
«Με οδηγό την αίσθηση - Οι αρχιτεκτονικές συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη» στην Κάζα Μπιάνκα της Θεσσαλονίκης έως τις 14 Οκτωβρίου (στο πλαίσιο των Δηµητρίων)

No comments: