Το επιτυχημένο παράρτημα του Μουσείου της Νέας Υόρκης όπου βασίστηκε το οικονομικό «πείραμα» των Βάσκων [Του Σπύρου Πολλάλη*, Η Καθημερινή, 29/3/2008]. Το Μουσείο Guggenheim στο Bilbao είναι ίσως το πιο γνωστό κτίριο, αποτέλεσμα μιας συστηματικής καμπάνιας της τοπικής κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει την αρχιτεκτονική για να μεταμορφώσει την οικονομία της πόλης από βαριά βιομηχανία με πολλή μόλυνση σε μια σύγχρονη οικονομία υπηρεσιών. Η επίδραση του Μουσείου στην πόλη είναι μοναδική. Την έχει κάνει γνωστή σε όλο τον κόσμο, έχει φέρει εκατομμύρια επισκέπτες και όλοι μιλούν για το θαύμα του Bilbao. Πολλές πόλεις έχουν προσπαθήσει να το επαναλάβουν με λιγότερη επιτυχία. Ας πάμε από την αρχή. Η χώρα των Βάσκων, μια από τις 14 ομοσπονδιακές περιοχές, ήταν και είναι από τις πιο ανεπτυγμένες περιοχές στην Ισπανία. Εχει μεγάλες τράπεζες, ασφάλειες, βιομηχανική εμπειρία και κατά κεφαλήν εισόδημα όταν σχεδιάστηκε και χτίστηκε το Μουσείο κατά 40% μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της Ισπανίας και ίσο με της Γερμανίας, στοιχεία που περιορίζουν την οικονομική ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Επιπλέον, λόγω της πολιτικής κατάστασης, οι πολιτικοί της ξέρουν ότι δύσκολα θα ξεπεράσουν την περιοχή τους, με αποτέλεσμα να παραμένουν στον τόπο τους αλλά και να ξέρουν ότι οι αποφάσεις τους έχουν άμεση επίδραση στους ανθρώπους που βλέπουν κάθε μέρα όταν βγαίνουν από το σπίτι τους. Η χώρα των Βάσκων και το Bilbao απολαμβάνουν μια μοναδική άμεση δημοκρατία... [συνέχεια ΕΔΩ]
- * Ο κ. Σπύρος Πολλάλης είναι Καθηγητής Σχεδιασμού, Τεχνολογίας και Διοίκησης, Harvard University. Επισκέπτης Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Πανεπιστημίου Πατρών
No comments:
Post a Comment