Thursday, June 12, 2008

ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΕΣ ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ!


Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ

Το 1987 ο Δήμος του Παρισιού παραχωρούσε στον διεθνή Ελληνα γλύπτη Τάκι τη μεγαλύτερη έκταση που δόθηκε σε καλλιτέχνη στην ιστορία της πόλης, προκειμένου να στήσει το «δάσος» των 39 σινιάλων του: από τότε έως σήμερα, στα 3.500 τ.μ. της Defence τα σινιάλα, έργο-ορόσημο και για το Παρίσι και για τη διεθνή εικαστική σκηνή, στέκουν ακλόνητα.
Τα τρία αιολικά σινιάλα του Τάκι στη Δ. Αρεοπαγίτου αποκαθηλώθηκαν τη Δευτέρα, μετά την παράλογη απόφαση του Δήμου Αθηναίων.
Είκοσι ένα χρόνια μετά, για την ακρίβεια πριν από λίγες μέρες, ο Δήμος Αθηναίων ζήτησε από τον Τάκι να αποσύρει τα τρία αιολικά έργα του που τοποθετήθηκαν έπειτα από πρωτοβουλία της δημάρχου Ντόρας Μπακογιάννη, την περίοδο των Ολυμπιακών του 2004, στην αρχή του πεζόδρομου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, απέναντι από την Πύλη του Αδριανού και δίπλα από τη μαρμάρινη προτομή της Μελίνας Μερκούρη.
Τέσσερα χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς, ο νυν δήμαρχος Αθηναίων, Νικήτας Κακλαμάνης, και το δημοτικό συμβούλιο, διαφωνώντας με την απόφαση της προκατόχου του (η οποία υπάρχει και εγγράφως), έκριναν ότι τα γλυπτά του κορυφαίου εικαστικού «δεν ενδιαφέρουν» τη δημοτική αρχή. Ενα κοφτό τηλεφώνημα ανακοίνωνε στον γλύπτη τη σκανδαλώδη απόφαση ζητώντας του να τα αποσύρει. Την περασμένη Δευτέρα, στις εννέα το πρωί, ο Τάκις «σήκωνε» με δικό του συνεργείο τα έργα, που την τελευταία τετραετία είχαν ταυτιστεί με τον περίπατο στον ωραιότερο, ίσως, πεζόδρομο της πόλης.
Η προϊστορία εν μέρει προοιωνιζόταν τη δυσάρεστη εξέλιξη. Ο Τάκις είχε συμφωνήσει το 2004 με την Ντόρα Μπακογιάννη, αντί να καταβάλει ο δήμος το ποσό των 750 χιλιάδων ευρώ που κοστίζουν τα τρία αιολικά έργα, να δώσει συμβολικά μόνο τα έξοδα κατασκευής τους, ήτοι 80 χιλιάδες ευρώ. Πέρασαν τρία χρόνια αναμονής και ο Τάκις, στην αδιαφορία του δήμου να αντεπεξέλθει στις οικονομικές υποχρεώσεις του, απάντησε πέρσι με εξώδικο. Πρόγευση της ειδικής «μεταχείρισης» που του επεφύλασσε η δημοτική αρχή από μέρους της ήταν η σιγή ιχθύος: ποτέ δεν έδωσε στον γλύπτη όχι το ποσό που του όφειλε αλλά ούτε καν μια απάντηση.

Ο καλλιτέχνης
«Να τους παρακαλώ να τους χαρίσω έργα 750 χιλιάδων ευρώ και να μην τα θέλουν! Δώρο με το στανιό! Αυτό είναι αναισθησία!» λέει εμβρόντητος με τις εξελίξεις που οδήγησαν στην αποκαθήλωση των αιολικών του ο Τάκις. «Το γεγονός ότι ο κ. Κακλαμάνης δεν μου απέστειλε ούτε για τους τύπους μια εξήγηση ή ένα ευχαριστήριο γράμμα το εκλαμβάνω ως προσβολή. Είναι σύμπτωμα της σύγχρονης ελληνικής πολιτικής να απαξιώνει την τέχνη και τους καλλιτέχνες. Δεν χρειάζεται η πολιτική τα έργα τέχνης». «Με μισούν στον τόπο μου», συμπεραίνει ο γλύπτης. Δεν μπορούμε παρά να τον πιστέψουμε όταν η UNESCO του παραχωρεί 3.000 τ.μ. για να τοποθετήσει με δικά της -σημειωτέον- έξοδα τα αιολικά σινιάλα του στους κήπους της στο Παρίσι, και η γενέτειρά του τού ζητά να τα αποκαθηλώσει. *


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/06/2008

2 comments:

Antoine said...

Εγώ δε ζω στη Αθήνα, οπότε είναι λογικό να μην μπορώ -και στο κάτω-κάτω δε μου είναι και πολύ απαραίτητο- να παρακολουθώ τα δρώμενα της πόλης. Όμως, δεν μπορεί να είναι ανεξήγητη αυτή η κίνηση του δημάρχου. Μήπως πλήρωνε ο δήμος μεγάλο "ενοίκιο" στον καλλιτέχνη; Τέλος πάντων... γνωρίζετε την αγάπη μου για την Τέχνη και καταλαβαίνετε ότι είμαι υπέρ της καλύτερης προβολής της και διάδοσής της στο ευρύ κοινό. Είναι όμορφο μια πόλη να διαθέτει τέτοιες "γωνιές εικαστικής παρέμβασης". Πριν λίγους μήνες στο εν Θεσσαλονίκη Βυζαντινό Μουσείο είχαν τοποθετήσει στην αυλή ανθρώπινες μορφές μαυροφορομένες, δημιουργήματα ενός Ρώσου καλλιτέχνη, αν θυμάμαι καλά. Ήταν αρκετά πρωτότυπο και δίνει άλλη πνοή στην καθημερινότητα της πόλης, την κάνει πιο ζωντανή!

Τελικά, μάθατε για την έκθεση των ιμπρεσιονιστών στην Πινακοθήκη. Τον Αύγουστο θα πεταχτώ να την δω, αλλά και τον Σεπτέμβριο προβλέπεται να έρθει όλη η παρέα για κάποιες μέρες στην Αθήνα.

Χαιρετώ!

Βασίλης Ζαφειρίου said...

Διαφωνώ με την άποψη ότι η “σύγχρονη ελληνική πολιτική απαξιώνει την τέχνη και τους καλλιτέχνες”. Οι (περισσότεροι) Έλληνες πολιτικοί σαφώς είναι φιλότεχνοι αφού ξημεροβραδιάζονται στα σκυλάδικα, σύγχρονοι ναοί της τέχνης. Όσο για το τσάμπα επίσης διαφωνώ διότι δεν έχετε παρά να παρακολουθήσετε τα φεστιβάλ των δήμων. Οι καλεσμένοι καλλιτέχνες (που αμείβονται και αρκετά καλά) αποτελούν ως επί το πλείστων και μέλη του καλλιτεχνικού προσωπικού των παραπάνω ναών.