Τον Μάιο είχαμε μείνει κατάπληκτοι μετά το νέο ρεκόρ πώλησης έργου του Γάλλου ιμπρεσιονιστή Κλοντ Μονέ. Το έργο του με τίτλο «Le pont du chemin de fer a Argenteuil» είχε καταφέρει να πουληθεί έναντι 26,4 εκατομμυρίων ευρώ. Αν αυτά τα ψηφία κατάφεραν να κερδίσουν μια καλή θέση στα φύλλα της επόμενης μέρας, τότε τα 51,7 εκατομμύρια ευρώ, τιμή στην οποία πουλήθηκε το έργο του Μονέ «Le bassin aux nympheas», προχθές, σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στο Λονδίνο, αξίζουν τουλάχιστον ένα ολόκληρο άρθρο...
Η αλήθεια είναι ότι τα υπέρογκα ποσά έχουν πρωταγωνιστήσει στα αποτελέσματα σχεδόν όλων των φετινών δημοπρασιών, με κυρίαρχα τα ονόματα του Φράνσις Μπέικον και του Λούσιαν Φρόιντ από τη μεριά των καλλιτεχνών, και του Ρόμαν Αμπράμοβιτς από αυτήν των αγοραστών. Ομως, όπως δήλωσε στην ιστοσελίδα του BBC ο Ολιβερ Καμί, διευθυντής και υπεύθυνος του τμήματος ιμπρεσιονισμού και μοντέρνας τέχνης στο Κρίστις του Λονδίνου, «είναι η πρώτη φορά που πουλιέται ένας τέτοιος πίνακας τα τελευταία είκοσι χρόνια».
Ο Καμί έχει άλλον ένα λόγο να ξεχωρίζει την προχθεσινή πώληση: το έργο του Γάλλου ιμπρεσιονιστή πρόκειται για το ακριβότερο που έχει πουλήσει ο Christie’s στην Ευρώπη.
Ο γνωστός οίκος δημοπρασιών είχε εκτιμήσει ότι το χαρακτηριστικό έργο του Μονέ θα πουλούσε έναντι 30 εκατομμυρίων ευρώ... Δεν θα μπορούσαν να είχαν πέσει περισσότερο έξω. Και για καλή τους τύχη, η αγορά της τέχνης δεν φαίνεται να πτοείται από τη διεθνή οικονομική κρίση.
Το έργο, που έχει διαστάσεις ένα επί δύο μέτρα, αποτελεί μέρος ενός τετράπτυχου - άλλωστε, ο Μονέ ποτέ δεν δούλευε ή θεωρούσε τα συγκεκριμένα έργα μεμονωμένες οντότητες. Το πρώτο από τα τρία «αδέρφια» του βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το δεύτερο, σε μια ιδιωτική συλλογή, ενώ το τρίτο λέγεται ότι έχει χωριστεί στα δύο. Ο πίνακας, τον οποίο φιλοτέχνησε ο Μονέ το 1919 στο Ζιβερνί της Γαλλίας, έχει παρουσιαστεί δημοσίως μόνο μία φορά τα τελευταία ογδόντα χρόνια. Δύσκολο να ξέρουμε πότε θα είναι η επόμενη, αφού ο βρετανικός οίκος δημοπρασίας δεν αποκαλύπτει το όνομα του νέου ιδιοκτήτη των πιο γνωστών νούφαρων στον κόσμο.
2 comments:
Δεν περίμενα ποτέ ότι ένας ιμπρεσιονιστής θα έφτανε σε μια τέτοια τιμή στη σημερινή εποχή! Λογικά, ο αγοραστής πρέπει να ήταν διατεθιμένος να αγοράσει το συγκεκριμένο έργο, προφανώς γιατί έχει κάποιου είδους λατρεία για τον καλλιτέχνη. Το σύγχρονο κοινό δείχνει προτιμήσεις για πιο μοντέρνους καλλιτέχνες με περισσότερη επιθετική διάθεση.
Κάποιος θα γίνει γιατρός εδώ στη Θεσσαλονίκη...
Καταρχήν, χαίρω που θα έχω φίλο ένα Γιατρό στη Θεσσαλονίκη.
Όσο για τις τιμές γενικώς των έργων τέχνης, ξέρεις ότι "το σύγχρονο κοινό" δεν είναι παρά διάφοροι πλούσιοι [δηλαδή, ευτυχώς που υπάρχουν και οι πλούσιοι] που αγαπάνε για δικούς τους λόγους την τέχνη κι έτσι εμείς, "το φιλότεχνο κοινό", απλώς περιμένουμε τις εκθέσεις για να μπορέσουμε να δούμε και να απολαύσουμε τις εικαστικές δημιουργίες.
Post a Comment