Ο Μαρσέλ Ντισάν υπήρξε πρωτεργάτης του ντανταϊσμού και προφήτης της
εννοιολογικής τέχνης. Hταν επίσης εκείνος που έδωσε στο καθημερινό
αντικείμενο τη λάμψη της καλλιτεχνικής δημιουργίας με τα readymades
(εμβληματικό έργο-χειρονομία, ο ουρητήρας με τίτλο «Η πηγή»). Ωστόσο,
πριν απ’ όλα αυτά, ο Ντισάν (1887-1968) είχε μαθητεύσει στη ζωγραφική,
προσπαθώντας να εκφραστεί με τη δική του γλώσσα στον καμβά. Δεν άργησε
όμως να καταλάβει ότι η βασίλισσα των εικαστικών τεχνών δεν ικανοποιούσε
τις δημιουργικές ανάγκες του, για να κερδίσει στη συνέχεια τον τίτλο
του «δολοφόνου της ζωγραφικής». Η έκθεση «Marcel Duchamp. La peinture,
meme», στο παρισινό Μουσείο Πομπιντού, εστιάζει στη σχέση του Ντισάν με
τη ζωγραφική: Παρουσιάζει πρώιμους πίνακές του,
αλλά και πολύ μεταγενέστερα έργα (ανάμεσά τους ένα που ολοκληρώθηκε το
1966), αποδεικνύοντας ότι ο ανατρεπτικός καλλιτέχνης ποτέ δεν
απομακρύνθηκε οριστικά από τη ζωγραφική. [Αγγελική Στουπάκη, <Ματιές στον κόσμο>, Η Καθημερινή, 5/10/2014]
No comments:
Post a Comment