Tuesday, September 18, 2012

ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ: Ζωή και τέχνη στην υπηρεσία του λαού


  • Εγκαινιάστηκε τη Δευτέρα και θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Νοέμβρη η αναδρομική έκθεση του αγωνιστή κομμουνιστή ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Πειραιώς)
Αποκάλυψη μιας άγνωστης πτυχής της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα χαρακτήρισε την αναδρομική έκθεση έργων του αγωνιστή κομμουνιστή ζωγράφου Βάλια Σεμερτζίδη (1911 - 1983) ο επιμελητής της και ιστορικός τέχνης, Νίκος Χατζηνικολάου, στο χαιρετισμό του κατά τη διάρκεια των εγκαινίων στο Μουσείο Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, τη Δευτέρα το βράδυ, μπροστά σε ένα πολυπληθές και συγκινημένο κοινό. Και είχε δίκιο. Διότι η περίπτωση του Σεμερτζίδη είναι εκείνη του καλλιτέχνη που όχι μόνο δεν αποφεύγει να πάρει θέση, με το έργο και τη ζωή του, στα μεγάλα γεγονότα της εποχής του, αλλά επιλέγει να στρατευθεί με τον αγωνιζόμενο λαό. Αψηφώντας το κόστος.
Οπως το έθεσε ο Ν. Χατζηνικολάου, «ο ζωγράφος θάφτηκε ζωντανός, εν ψυχρώ και με μεγάλη επιμέλεια, από τα καθεστώτα που διαδέχθηκαν το ένα το άλλο από το 1949 και μετά και τους τεχνοκριτικούς στην υπηρεσία τους». Διότι ο Σεμερτζίδης «δεν είναι η περίπτωση της "καταραμένης ιδιοφυΐας", η τόσο προσφιλής στο ρομαντισμό, που "επιτέλους ανακαλύφθηκε"». «Τα πράγματα είναι πολύ πιο πεζά. Ο ζωγράφος που εξύμνησε εκείνους που αγωνίστηκαν με το όπλο στο χέρι ενάντια στους κατακτητές, πάνω στα ψηλά βουνά, στις πεδιάδες και στις πόλεις και μετά πήρε το πινέλο, τα χρώματα και τα μολύβια και πλησίασε εκείνους που δουλεύουν με τα χέρια, άντρες με το κομπρεσέρ, λιομαζώχτρες, ψαράδες, υφάντριες, διαγράφηκε από την ιστορία της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα. Το "έγκλημά" του, ακόμη και στην τελευταία περίπτωση, ήταν ότι, αντί να ζωγραφίζει ηθογραφίες, έκανε κοινωνική τέχνη». Ακόμη και ως τοπιογράφος ο Σεμερτζίδης «θεωρήθηκε ότι ξέφευγε από την καθιερωμένη, πρόσχαρη φωτεινότητα του ελληνικού τοπίου».
«Ο άνθρωπος που έζησε το αιματοκύλισμα του Δεκέμβρη και τη Βάρκιζα, που είδε το κεφάλι του Αρη να κρέμεται από ένα τσιγκέλι, ζωγράφιζε το 1945 - '46, στο εργαστήριό του στα Τουρκοβούνια, αντάρτες ύψους δύο, τριών και πέντε μέτρων. Αυτή ήταν η πάλη του ζωγράφου για την πιο υψηλή μορφή έκφρασης. Ας κοιτάξουμε τη ζωγραφική που κάνουν άλλοι στην Αθήνα το 1945 - '46 και ας βγάλουμε τα συμπεράσματά μας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στα εγκαίνια παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία του ΚΚΕ. Η έκθεση συνοδεύεται από τόμο με αναλυτική βιογραφία και εργογραφία του ζωγράφου, καθώς και από έκδοση με συνέντευξη του Σεμερτζίδη στον Χρήστο Αλεξίου.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Νοέμβρη 2012. Χώρος: Μουσείο Μπενάκη (Κτίριο οδού Πειραιώς 138). Ωρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00 - 18.00. Παρασκευή, Σάββατο: 10.00 - 22.00. Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Τετάρτη 19 Σεπτέμβρη 2012

No comments: