Ο Γιώργος Μπουζιάνης [8 Νοεμβρίου 1885 Αθήνα – 23 Οκτωβρίου 1959 Αθήνα] σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το
1897 έως το 1906, και στη συνέχεια, με ιδιωτική οικονομική υποστήριξη, μετέβη
στη Γερμανία και φοίτησε στην Ακαδημία του Μονάχου με καθηγητή τον Otto Seitz,
ενώ μαθήτευσε επίσης κοντά στους Walter Thor και Georg Schildknecht. To 1909
βρισκόταν στο Βερολίνο και γνωρίστηκε με τον Max Liebermann.
Στο Μόναχο
συνδέθηκε φιλικά με διάφορους καλλιτέχνες, ιδιαιτέρως δε με τον Heinz
Waldmuller, ενώ ήδη από την εποχή των σπουδών του στην Αθήνα γνώριζε τον
Giorgio de Chirico. Μετείχε στις εκθέσεις τόσο του Kunstverein όσο και του
Glaspalast, και από το 1917, οπότε άρχισε να διαμορφώνεται σαφέστερα το
εξπρεσιονιστικό του ιδίωμα, παρουσίαζε έργα του στην γκαλερί
"Rithaler".
Αργότερα θα εκθέσει στις γκαλερί "Thannhauser"
του Μονάχου και "Barchfeld" της Λειψίας, στην Πινακοθήκη του Chemnitz
(1927, μαζί με το γλύπτη Alexander Fischer), ενώ αξιοσημείωτη είναι και η
συμμετοχή του το 1928 στην έκθεση της Neue Secession του Μονάχου, της οποίας
ήταν μέλος. Στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας θα παραμείνει έως το 1928, και στη
συνέχεια, αφού επισκέφτηκε το 1929 τη Βιέννη, έζησε, έως το 1932, στο Παρίσι,
όπου φιλοτέχνησε έναν μεγάλο αριθμό υδατογραφιών. Από την περίοδο αυτή
προέρχεται και το Τετράδιο με τους Αφορισμούς, σημαντικό τεκμήριο για τη
θεώρηση του καλλιτέχνη. Αφού επέστρεψε στο Μόναχο, όπου παρέμεινε για δύο
χρόνια, εγκαταστάθηκε οριστικά πλέον στην Αθήνα - μετά από υπόσχεση να αναλάβει
θέση στη Σχολή Καλών Τεχνών, η οποία όμως ουδέποτε πραγματοποιήθηκε - και το
1935 πήρε μέρος σε ομαδική έκθεση στην γκαλερί "Στούντιο".
Το 1949,
πραγματοποίησε τη μοναδική ατομική του έκθεση στην Ελλάδα στην αίθουσα του
"Παρνασσού". Παρουσίασε ακόμη έργα του σε Πανελλήνιες (1938, 1939,
1952), στις εκθέσεις της ομάδας "Στάθμη" (1951 - 1953), της
"Ομάδας των Πέντε" (1957), ενώ μετείχε και σε εκθέσεις στο Έρλανγκεν
(1952) και τη Ρώμη (1953). Το 1950 πήρε μέρος στην Μπιενάλε της Βενετίας και το
1956 τιμήθηκε με το Ελληνικό Βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού Guggenheim. Μετά
το θάνατό του ο σύλλογος "Οι φίλοι του Μπουζιάνη" διοργάνωσε πολλές
εκθέσεις και εκδηλώσεις για το έργο του. Το 1977 πραγματοποιήθηκε αναδρομική
έκθεση του καλλιτέχνη στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο σημαντικότερος έλληνας εξπρεσιονιστής ζωγράφος, διαμόρφωσε
το χαρακτήρα της τέχνης του στη Γερμανία την εποχή που στο καλλιτεχνικό
προσκήνιο βρίσκονταν πρωτοποριακές ομάδες, όπως η "Γέφυρα" (Die
Brucke) και ο "Γαλάζιος Καβαλάρης" (Der Blaue Reiter), όντας ο ίδιος
μέλος της Neue Secession και της Neue Gruppe. Η νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά
κυρίως η προσωπογραφία και, εν γένει, η ανθρώπινη μορφή αποτελούν τους κύριους
θεματικούς άξονες της ζωγραφικής του, όπου το χρώμα αναδεικνύεται σε βασικό
δομικό στοιχείο και αυτόνομη αξία. Το έργο του, ακολουθώντας μια αντιρεαλιστική
αντίληψη, αντίκειται σε οποιαδήποτε έννοια ωραιοποίησης, γίνεται φορέας
συναισθηματικών καταστάσεων και προοιωνίζει την αφαίρεση.
Πληροφορίες: http://www.nationalgallery.gr/
Ο όρος εξπρεσιονισμός (expressionism, από τον λατινικό όρο expressio, -onis δηλαδή έκφραση) αποδίδεται στον Τσέχο ιστορικό τέχνης Antonin Matějček το 1910, ο οποίος χρησιμοποίησε τον όρο αυτό περισσότερο για να δηλώσει μια τάση αντίθετη στον Ιμπρεσιονισμό. Χαρακτηριστικά αναφέρει "...ένας Εξπρεσιονιστής επιθυμεί πάνω από όλα να εκφράσει τον εαυτό του". Αυτή η στάση του εξπρεσιονισμού ήταν ασφαλώς αντίθεση στις αξίες των ιμπρεσιονιστών, οι οποίοι επεδίωκαν μια αντικειμενική αναπαράσταση της πραγματικότητας
- ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Ο όρος εξπρεσιονισμός (expressionism, από τον λατινικό όρο expressio, -onis δηλαδή έκφραση) αποδίδεται στον Τσέχο ιστορικό τέχνης Antonin Matějček το 1910, ο οποίος χρησιμοποίησε τον όρο αυτό περισσότερο για να δηλώσει μια τάση αντίθετη στον Ιμπρεσιονισμό. Χαρακτηριστικά αναφέρει "...ένας Εξπρεσιονιστής επιθυμεί πάνω από όλα να εκφράσει τον εαυτό του". Αυτή η στάση του εξπρεσιονισμού ήταν ασφαλώς αντίθεση στις αξίες των ιμπρεσιονιστών, οι οποίοι επεδίωκαν μια αντικειμενική αναπαράσταση της πραγματικότητας
1 comment:
Καλημέρα.
Ο πίνακας που αναπαριστά το αγοράκι με την πεταλούδα, είναι έργο του Ανδρέα Νικολάου.
Ήταν μάλιστα και η "πρόσκληση" για την έκθεσή του στη γκαλερί Άτριον, όπου και παρουσιάστηκε.
Post a Comment