Ακαταπόνητα δημιουργικός, διανύει το 90ό έτος της ηλικίας του.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 23/04/2015
Συναντηθήκαμε προχθές στον δρόμο. Συγκυριακά. Περπατούσε μπροστά μου, με βήμα σταθερό και κορμό ευθυτενή, πηγαίνοντας προς το σπίτι του, στο Κολωνάκι. Φέρει τα 90 του χρόνια με τόση ενεργητικότητα και αισιοδοξία, που είναι αδύνατον να μην τον καμαρώσεις. Με χαιρέτησε με τη γνωστή του εγκαρδιότητα, σχολίασε κάποια άρθρα της «Κ» με την τρυφερότητα του τακτικού αναγνώστη και χάθηκε στο στενό. Ο Παναγιώτης Τέτσης είναι μαχητικά παρών. Με επιστολές στη στήλη αναγνωστών, με την οξύνοια και την παρατηρητικότητά του σε ό,τι συμβαίνει γύρω μας, αλλά και με την ίδια του την τέχνη. Ζωγραφίζει όπως αναπνέει.
Στις 6 Μαΐου, στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, εγκαινιάζεται η νέα του έκθεση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο. Τίτλος της «Η αποθέωση του τοπίου. Ζωγραφική 2010-2014». Πρόκειται για μια ενότητα που μόλις τελείωσε, με έργα μνημειακών διαστάσεων, ελαιογραφίες και σινική μελάνη. Η κλίμακά τους είναι εντυπωσιακή και η έλξη που ασκούν στο βλέμμα ακαταμάχητη. Ποτέ δεν φοβήθηκε να αναμετρηθεί με το μεγαλειώδες, να κλείσει στο πλαίσιο ενός πίνακα την ορμή της θάλασσας, το ανάστημα ενός βουνού, τον μακρινό ορίζοντα.
Τα τοπία που παρουσιάζει είναι μια νοητή διαδρομή στη γενέτειρά του Υδρα, με σημείο εκκίνησης το λιμάνι του Πειραιά. Κάβοι, βραχονησίδες, στενές λωρίδες γης, ουρανός, καμωμένα με χρώματα γαιώδη ή το αγαπημένο του πρωσικό μπλε, που δίνει βάθος και ένταση.
Αναμένοντας τα εγκαίνια, παραθέτουμε δύο αποσπάσματα σχετικά με την έκθεση, που υπάρχουν στον κατάλογο με κείμενα της Κικής Δημουλά, της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα, του Τάκη Μαυρωτά που επιμελήθηκε την έκθεση και του Νίκου Π. Παϊσίου. Γράφει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης: «“Τα περιπόθητα βουνά και τα χωράφια, κεχρυσωμένα ακόμα από τον ήλιο” του Κάλβου, “οι κρημνώδεις ακτές και οι αλίπληκτοι βράχοι” ενός παπαδιαμαντικού Ελύτη, το ομηρικό “πορφύρεον κύμα” αναζητούσαν την εικόνα τους στη ζωγραφική. Οι πίνακες που εκτίθενται στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, μνημειακοί σε μέγεθος και επικοί στο ύφος, ιστορούν μια πρωτόγνωρη, “θεόκτιστη”, νησιωτική Ελλάδα, που μόνο στην ποίηση είχαμε συναντήσει ως τώρα».
Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, συμπληρώνει: «Ο Τέτσης ζει το παρόν και αντιμετωπίζει την τέχνη στις οικουμενικές της διαστάσεις μέσα από την πρωτοτυπία της έκφρασης ενός γνήσιου και αληθινού βιώματος. Η ζωή, εξάλλου, για τον ίδιο, παραμένει μια υπόθεση μέσα στη φύση, και η ζωγραφική δώρο απόλαυσης και έκστασης. Η φύση τού δίνει τη δύναμη να αποτυπώνει με αμεσότητα αυτές τις αξεπέραστες τοπιογραφικές εικόνες του Σαρωνικού και της Υδρας, όπου κυριαρχεί μια αίσθηση που προκαλεί επιθυμίες και όνειρα, παραπέμποντάς μας στον χρόνο και την πολυτιμότητα της στιγμής. Ο Αιγαιοπελαγίτης Τέτσης έχει το δικό του ύφος, σταθερές ιδέες και αρχές. Με την υψηλή ποιότητα και την ιδιαιτερότητα του έργου του, βάζει τη δική του σφραγίδα στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης».
Συναντηθήκαμε προχθές στον δρόμο. Συγκυριακά. Περπατούσε μπροστά μου, με βήμα σταθερό και κορμό ευθυτενή, πηγαίνοντας προς το σπίτι του, στο Κολωνάκι. Φέρει τα 90 του χρόνια με τόση ενεργητικότητα και αισιοδοξία, που είναι αδύνατον να μην τον καμαρώσεις. Με χαιρέτησε με τη γνωστή του εγκαρδιότητα, σχολίασε κάποια άρθρα της «Κ» με την τρυφερότητα του τακτικού αναγνώστη και χάθηκε στο στενό. Ο Παναγιώτης Τέτσης είναι μαχητικά παρών. Με επιστολές στη στήλη αναγνωστών, με την οξύνοια και την παρατηρητικότητά του σε ό,τι συμβαίνει γύρω μας, αλλά και με την ίδια του την τέχνη. Ζωγραφίζει όπως αναπνέει.
Στις 6 Μαΐου, στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, εγκαινιάζεται η νέα του έκθεση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο. Τίτλος της «Η αποθέωση του τοπίου. Ζωγραφική 2010-2014». Πρόκειται για μια ενότητα που μόλις τελείωσε, με έργα μνημειακών διαστάσεων, ελαιογραφίες και σινική μελάνη. Η κλίμακά τους είναι εντυπωσιακή και η έλξη που ασκούν στο βλέμμα ακαταμάχητη. Ποτέ δεν φοβήθηκε να αναμετρηθεί με το μεγαλειώδες, να κλείσει στο πλαίσιο ενός πίνακα την ορμή της θάλασσας, το ανάστημα ενός βουνού, τον μακρινό ορίζοντα.
Τα τοπία που παρουσιάζει είναι μια νοητή διαδρομή στη γενέτειρά του Υδρα, με σημείο εκκίνησης το λιμάνι του Πειραιά. Κάβοι, βραχονησίδες, στενές λωρίδες γης, ουρανός, καμωμένα με χρώματα γαιώδη ή το αγαπημένο του πρωσικό μπλε, που δίνει βάθος και ένταση.
Αναμένοντας τα εγκαίνια, παραθέτουμε δύο αποσπάσματα σχετικά με την έκθεση, που υπάρχουν στον κατάλογο με κείμενα της Κικής Δημουλά, της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα, του Τάκη Μαυρωτά που επιμελήθηκε την έκθεση και του Νίκου Π. Παϊσίου. Γράφει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης: «“Τα περιπόθητα βουνά και τα χωράφια, κεχρυσωμένα ακόμα από τον ήλιο” του Κάλβου, “οι κρημνώδεις ακτές και οι αλίπληκτοι βράχοι” ενός παπαδιαμαντικού Ελύτη, το ομηρικό “πορφύρεον κύμα” αναζητούσαν την εικόνα τους στη ζωγραφική. Οι πίνακες που εκτίθενται στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, μνημειακοί σε μέγεθος και επικοί στο ύφος, ιστορούν μια πρωτόγνωρη, “θεόκτιστη”, νησιωτική Ελλάδα, που μόνο στην ποίηση είχαμε συναντήσει ως τώρα».
Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, συμπληρώνει: «Ο Τέτσης ζει το παρόν και αντιμετωπίζει την τέχνη στις οικουμενικές της διαστάσεις μέσα από την πρωτοτυπία της έκφρασης ενός γνήσιου και αληθινού βιώματος. Η ζωή, εξάλλου, για τον ίδιο, παραμένει μια υπόθεση μέσα στη φύση, και η ζωγραφική δώρο απόλαυσης και έκστασης. Η φύση τού δίνει τη δύναμη να αποτυπώνει με αμεσότητα αυτές τις αξεπέραστες τοπιογραφικές εικόνες του Σαρωνικού και της Υδρας, όπου κυριαρχεί μια αίσθηση που προκαλεί επιθυμίες και όνειρα, παραπέμποντάς μας στον χρόνο και την πολυτιμότητα της στιγμής. Ο Αιγαιοπελαγίτης Τέτσης έχει το δικό του ύφος, σταθερές ιδέες και αρχές. Με την υψηλή ποιότητα και την ιδιαιτερότητα του έργου του, βάζει τη δική του σφραγίδα στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης».
No comments:
Post a Comment